PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Kaige Chen
URODZONY: 12 sierpień 1952, Pekin
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (15)
2012
Sou Suo
Reżyser
2010
Zhao Shi Gu Er
Reżyser
2008
Mei Lanfang
Reżyser
2007
Kocham kino
Reżyser
2005
Przysięga
Reżyser
2002
10 minut później: Trąbka
Reżyser
2002
Dwa światy
Reżyser
2002
Urok mordercy
Reżyser
1998
Cesarz i zabójca
Reżyser
1996
Uwodzicielski księżyc
Reżyser
1993
Żegnaj, moja konkubino
Reżyser
1991
Życie na strunie
Reżyser
1989
Król dzieci
Reżyser
1987
Da yue bing
Reżyser
1984
Żółta ziemia
Reżyser
 SCENARIUSZ (7)
2008
Mei Lanfang
Scenariusz
2005
Przysięga
Scenariusz
2002
Dwa światy
Scenariusz
1998
Cesarz i zabójca
Scenariusz
1996
Uwodzicielski księżyc
Scenariusz
1991
Życie na strunie
Scenariusz
1984
Żółta ziemia
Scenariusz
 AKTOR (3)
2002
Dwa światy
Profesor Yu Shifeng
1998
Cesarz i zabójca
Lu Buwei
1987
Ostatni cesarz
Kapitan Straży Cesarskiej
 PRODUKCJA (2)
2002
Dwa światy
Producent
1998
Cesarz i zabójca
Producent
Opis
Jako syn reżysera Chena Huaiaia, tworzącego filmy i opery na zlecenie chińskiej KC, dorastał na planie filmowym. Zafascynowany komunistyczną ideologią w okresie Rewolucji Kulturalnej został hunwejbinem i zadenuncjował własnego ojca, powodując jego długoletnie uwięzienie. To wydarzenie mocno wstrząsnęło młodym Chenem, wpływając na zmianę jego postawy i jego późniejszą twórczość. Pod koniec lat 70. trafił do zreaktywowanej szkoły filmowej w Pekinie, gdzie studiował reżyserię i scenopisarstwo, zapoznając się w Yimou - ówczesnym studentem wydziału operatorskiego, z którym od lat 80. tworzył artystyczny tandem. Zadebiutował w 1983 roku "Żółtą ziemią" - historią młodego żołnierza wysłanego z misją w dalekie rejony kraju. Głośny debiut wyznaczył formalne i intelektualne ramy artystycznej formacji Piątego Pokolenia, wprowadzając ją na mapy światowej kinematografii. Charakterystycznymi elementami jego twórczości były: łączenie tła historycznego z wymiarem jednostkowych przeżyć, przewaga sugestywnej atmosfery nad rozwojem akcji i impresyjna malarskość. Istotnym motywem jego kina stało się też ukazywanie zderzeń praw jednostki z bezwzględnymi prawami historii i społeczeństwa oraz wyrażany w zawoalowanej formie antykomunizm. Tematy te powróciły w rewizjonistycznej "Wielkiej paradzie" (1986) - opowieści o Rewolucji Kulturalnej i żołnierzach pekińskiej armii poddawanych ideologicznym naciskom. W 1987 roku współpracował przy reżyserskim debiucie Yimou "Czerwone sorgo". Kolejne jego filmy zaczęły nieznacznie oddalać się tematycznie od polityki - czego przykładem była kameralna ballada o niewidomym bajarzu "Życie na strunie" (1991) i "Żegnaj moja konkubino" (1993), wyrafinowana opowieść o losach trojga artystów pekińskiej opery, wplątanych w tryby dwudziestowiecznej historii. Epicka opowieść przyniosła reżyserowi Złotą Palmę i FIPRESCI w Cannes oraz nagrodę BAFTA i nominację do Cezara. Po "Cesarzu i zabójcy" (1998), gdzie pod pozorami opowieści o pierwszym cesarzu Chin zawarł obraz władzy wykorzystującej brutalną siłę w walce z niepokornym społeczeństwem, został zmuszony do wyjazdu z ojczyzny. Za granicą zrealizował m.in. thriller erotyczny "Zabijaj mnie delikatnie" (2002) i "Przysięgę" (2005).
Magdalena Bartczak
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll