PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Robert Flaherty
URODZONY: 16 luty 1884, Iron Mountain
ZMARŁ: 23 lipiec 1951 w wieku 67 lat, Brattleboro (USA)
Filmografia
 ZDJĘCIA (7)
1944
The Battle of China
Zdjęcia
1943
The Battle of Russia
Zdjęcia
1943
Atak nazistów
Zdjęcia
1942
Preludium wojny
Zdjęcia
1934
Człowiek z Aran
Zdjęcia
1931
Tabu
Zdjęcia
1922
Nanuk z północy
Zdjęcia
 SCENARIUSZ (5)
1948
Opowieść z Luizjany
Scenariusz
1934
Człowiek z Aran
Scenariusz
1931
Tabu
Scenariusz
1926
Moana
Scenariusz
1922
Nanuk z północy
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (4)
1948
Opowieść z Luizjany
Reżyser
1934
Człowiek z Aran
Reżyser
1926
Moana
Reżyser
1922
Nanuk z północy
Reżyser
 PRODUKCJA (2)
1948
Opowieść z Luizjany
Producent
1931
Tabu
Producent
Opis
Amerykański reżyser, uznawany za ojca film dokumentalnego. Badacz złóż na terenach podbiegunowych, w 1913 na jedną ze swych wypraw zabrał ręczną kamerę filmową. Zaintrygowany zarejestrowanymi wówczas portretami Eskimosów, kilka lat później postanowił poszerzyć materiał do rozmiarów pełnego metrażu. Spędził rok wśród Inuitów, aranżując typowe sytuacje na potrzeby filmu „Nanook z północy” (1922) – antropologicznego opisu życia codziennego eskimoskiej rodziny. Kilka lat później podobną metodą zarejestrował obyczaje prymitywnych plemion z wysp Samoa w filmie „Moana” (1926), do opisu którego Anglik John Grierson po raz pierwszy użył określenia „dokumentalny”. Wraz z utworami „Człowiek z Aran” (1934) i „Opowieść z Luizjany” (1948) stanowią one podwaliny gatunku dokumentalnego, chociaż według dzisiejszej metodologii są to filmy dalekie od czystej formy dokumentalnej – Flaherty nie tylko aranżował sytuacje, ale i nakłaniał bohaterów swoich filmów do przebierania się w stroje przodków i używania prymitywnych narzędzi. Jednak mimo świadomego archaizowania rzeczywistości filmy sprawiają wrażenie autentyzmu, poparte staranną obserwacją środowiska filmowanych postaci.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll