PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Od początku swojego istnienia film dokumentalny stawiał sobie za cel utrwalanie na taśmie światów przechodzących do historii, zapisywanie zwyczajów, które zanikają. Tak było chociażby z „Nanukiem z północy” Roberta J. Flaherty'ego, podobnie rzecz ma się też w pewnym sensie z "Nad morzem" Pedro Gonzaleza-Rubio, kolejnym tytułem w cyklu „Pogranicza” Akademii Filmu Dokumentalnego „MovieWro”.

Bohaterem tego filmu jest pięcioletni Natan. Rodzicami chłopca są Meksykanin i Włoszka, którzy postanowili się rozejść. Zanim syn wyjedzie do Włoch z matką, ojciec chce zaszczepić mu istotę kultury meksykańskiej - paternalizm. Wybierają się w podróż do Banco Chinchorro, jednej z największych raf koralowych na świecie, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO.  W tym urokliwym zakątku Natan przeżyje z ojcem niepowtarzalne wakacje, poznając świat pierwotny, którego do tej pory nie znał.


"Nad morzem", fot. materiały organizatorów

Film Gonzaleza-Rubio okazał się jednym z najbardziej pożądanych towarów eksportowych Meksyku w ostatnich latach. Reżyser delikatnie zarysowuje relację ojca i syna, pokazuje starania dorosłego, by zaprezentować potomkowi rzeczywistość, do której ten już niedługo będzie miał znacznie utrudniony dostęp. Przy tym chce przekazać latorośli pozytywne wzorce. "Nad morzem" przywodzi na myśl kino Lisandro Alonso, autora „La Libertad” i „Liverpoolu”, podobnie jak pełnometrażowy debiut Gonzaleza-Rubio tworzącego filmy rozpięte między fabułą a etnograficznym opisem miejsca, w którym czas się zatrzymał i przemiany cywilizacyjne postępują znacznie wolniej, a życie płynie zupełnie innym rytmem.

"Nad morzem" było prezentowane m. in. na festiwalach w Toronto i w Berlinie, a także na ubiegłorocznym Planete Doc, gdzie zdobyło Nagrodę Magicznej Godziny i wyróżnienie specjalne w konkursie Canona. Film trafił również do polskich kin, ale we Wrocławiu przemknął bez echa. Po pokazie odbędzie się dyskusja, którą moderował będzie Adam Kruk, krytyk filmowy, na stałe współpracujący z AFD „MovieWro”. W dyskusji udział potwierdziła już Katarzyna Mąka-Malatyńska, filmoznawczyni z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, autorka książek „Ludzie polskiego kina: Agnieszka Holland”, „Krall i filmowcy”, ekspert od kina dokumentalnego. Rozmowa dotyczyć będzie ograniczonych możliwości kamery zaangażowanej do odwzorowywania na ekranie rzeczywistości, ale także zacierania granicy między filmem fabularnym a dokumentalnym.

Projekcja filmu "Nad morzem" i dyskusja odbędą się 22 marca, godz. 20:00 w Dolnośląskim Centrum Filmowym (Wrocław, ul. Piłsudskiego 64a). Natomiast 20 marca odbędzie się dodatkowy pokaz filmu "Koniec Rosji" w reżyserii Michała Marczaka, który w lutym otworzył cykl „Pogranicza”. Jest to historia 19-letniego rekruta Aleksieja. Bohater przylatuje do oddalonej od cywilizacji małej strażnicy na północnych rubieżach Rosji, gdzie ma odbyć służbę wojskową. To jeden z niewielu posterunków granicznych strzegących olbrzymich połaci państwa rosyjskiego nad Oceanem Arktycznym. Pokaz rozpocznie się o godz. 20.00 w DCF-ie.

Akademia Filmu Dokumentalnego „MovieWro” to cykliczne spotkania z dokumentem, zawsze poprzedzone prelekcją i sfinalizowane dyskusją. Organizatorami AFD „MovieWro” są Fundacja Visionica oraz Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego „Odra-Film”. Partnerami projektu są Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Dolnośląska Szkoła Wyższa oraz Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa.


GU
MovieWro
Ostatnia aktualizacja:  12.03.2012
Zobacz również
Zakochana Moskwa w Krakowie
Płyta Penderecki/Greenwood w internecie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll