Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1984
Dziennik dla moich dzieci
Biograficzny, Dramat , Węgry, 106 min
Reżyseria: Marta Meszaros
Scenariusz: Marta Meszaros
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (11)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (12)
zwiń listę
Opis filmu
Jest rok 1947. Szesnastoletnia Juli wraz ze swymi opiekunami wraca na Węgry ze Związku Radzieckiego, dokąd przed laty wyemigrowali jej rodzice. Zamieszkują w Budapeszcie u siostry „przyszywanego” dziadka. Magda – starająca się zastąpić dziewczynce matkę – jest komunistką, pracuje jako redaktorka w partyjnej gazecie. Juli od początku nie czuje sympatii do nowej opiekunki. Myślami wraca do ukochanych rodziców: matki, która nagle zachorowała i zmarła, oraz ojca, aresztowanego i skazanego w sfingowanym procesie politycznym. Jej codzienne życie w nowym miejscu coraz bardziej zaczyna wypełniać kino, z powodu którego zaniedbuje naukę, co jeszcze bardziej zaostrza już i tak napięte stosunki z Magdą. Zrozumienie znajduje jedynie u Jánosa, przyjaciela swej opiekunki, który w czasie wojny działał we francuskim ruchu oporu. Juli przenosi się do Jánosa. Zajmuje się jego sparaliżowanym synem. Nasilają się represje. János zostaje aresztowany. Zgodę na widzenie z nim Juli otrzyma dopiero w roku 1953.
„Dziennik dla moich dzieci” stanowi pierwszą część – w dużej mierze autobiograficznego – cyklu węgierskiej reżyserki. Kolejne to: „Dziennik dla moich ukochanych” (1987), „Dziennik dla mojego ojca i matki” (1990) oraz „Mała Wilma – ostatni pamiętnik” (2000), poświęcona wydarzeniom poprzedzającym dziennikową trylogię. Márta Mészáros w wieku pięciu lat, wraz z matką i ojcem, wybitnym rzeźbiarzem i działaczem komunistycznym, wyemigrowała do Związku Radzieckiego. Do ojczyzny wróciła po wojnie. Studia reżyserskie skończyła w 1956 roku w moskiewskiej szkole filmowej. Szybko stała się czołową postacią węgierskiej kinematografii. Jej szczere, bolesne, pełne politycznych odniesień filmy często miały kłopoty z rozpowszechnianiem. „Dziennik dla moich dzieci” wszedł na ekrany w wersji „poprawionej” z dwuletnim poślizgiem. Mimo to spadła na film istna lawina festiwalowych laurów, z canneńską Nagrodą Specjalną Jury na czele (1984). Osobiste przede wszystkim, kino polityczne najwyższej próby.
„Dziennik dla moich dzieci” stanowi pierwszą część – w dużej mierze autobiograficznego – cyklu węgierskiej reżyserki. Kolejne to: „Dziennik dla moich ukochanych” (1987), „Dziennik dla mojego ojca i matki” (1990) oraz „Mała Wilma – ostatni pamiętnik” (2000), poświęcona wydarzeniom poprzedzającym dziennikową trylogię. Márta Mészáros w wieku pięciu lat, wraz z matką i ojcem, wybitnym rzeźbiarzem i działaczem komunistycznym, wyemigrowała do Związku Radzieckiego. Do ojczyzny wróciła po wojnie. Studia reżyserskie skończyła w 1956 roku w moskiewskiej szkole filmowej. Szybko stała się czołową postacią węgierskiej kinematografii. Jej szczere, bolesne, pełne politycznych odniesień filmy często miały kłopoty z rozpowszechnianiem. „Dziennik dla moich dzieci” wszedł na ekrany w wersji „poprawionej” z dwuletnim poślizgiem. Mimo to spadła na film istna lawina festiwalowych laurów, z canneńską Nagrodą Specjalną Jury na czele (1984). Osobiste przede wszystkim, kino polityczne najwyższej próby.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1984
KRAJ PRODUKCJI:
Węgry
JĘZYK PRODUKCJI:
węgierski
RODZAJ / GATUNEK:
Biograficzny, Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
03 maj 1984
TYTUŁ ORYGINALNY:
Naplo gyermekeimnek
TYTUŁ ANGIELSKI:
Diary for My Children
PRODUKCJA:
Budapest Játékfilmstúdió
Dane techniczne
CZAS:
106 min
OBRAZ:
czarno - biały
DŹWIĘK
mono
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024