Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
2001
Pianistka
Dramat , psychologiczny, Austria, Francja, Niemcy, 131 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (18)
zwiń listę
Opis filmu
Erika Kohut jest profesorem wiedeńskiego konserwatorium w klasie fortepianu. Chociaż przekroczyła już czterdziestkę, nadal mieszka z zaborczą matką, ojciec przebywa na leczeniu w zakładzie psychiatrycznym. Erika jest osobą samotną, jej życie seksualne ogranicza się do obcowania z pornografią i samookaleczenia. Wszystko się zmienia, kiedy spotyka siedemnastoletniego Waltera Klemmera –pochodzącego z dobrej rodziny studenta politechniki. Młodzieniec zostaje jej uczniem, choć początkowo próbowała unikać z nim kontaktu a nawet uniemożliwić dostanie się do konserwatorium. Zazdrosna o Waltera próbuje zniszczyć karierę jego sympatii, by wkrótce samej nawiązać z nim sadomasochistyczny romans. Ale przerażony skłonnościami niezdolnej do miłości kobiety odrzuca jej awanse.
Dokonana przez Michaela Haneke ekranizacja powieści Elfriede Jelinek, przyszłej austriackiej noblistki, znanej ze swego antyburżuazyjnego nastawienia i piętnującej skłonność swych ziomków do popadania w marazm, co jej zdaniem jest cechą społeczeństw zdominowanych przez konsumpcjonizm. Reżyser jednak znacząco przesunął akcenty: zamiast koncentrować się na mieszczańskim społeczeństwie, skierował kamerę na burżuazyjną rodzinę – skupioną na sobie, niezdolną do wyjścia naprzeciw innym osobom. Na szczególną uwagę zasługuje połączenie uchodzącej za kwintesencję doskonałości muzyki Schuberta z chorym seksualizmem, co demaskuje złudność ucieczki przed upiorami codzienności w sferę kultury wysokiej. Film miał swoją premierę na festiwalu w Cannes, gdzie zdobył nagrodę jury oraz wyróżnienia za kreacje Isabelle Huppert i Benoita Magimela. „Pianistka”, jeden z najważniejszych filmów sezonu, została także uhonorowana Europejską Nagrodą Filmową za kreację Huppert.
Dokonana przez Michaela Haneke ekranizacja powieści Elfriede Jelinek, przyszłej austriackiej noblistki, znanej ze swego antyburżuazyjnego nastawienia i piętnującej skłonność swych ziomków do popadania w marazm, co jej zdaniem jest cechą społeczeństw zdominowanych przez konsumpcjonizm. Reżyser jednak znacząco przesunął akcenty: zamiast koncentrować się na mieszczańskim społeczeństwie, skierował kamerę na burżuazyjną rodzinę – skupioną na sobie, niezdolną do wyjścia naprzeciw innym osobom. Na szczególną uwagę zasługuje połączenie uchodzącej za kwintesencję doskonałości muzyki Schuberta z chorym seksualizmem, co demaskuje złudność ucieczki przed upiorami codzienności w sferę kultury wysokiej. Film miał swoją premierę na festiwalu w Cannes, gdzie zdobył nagrodę jury oraz wyróżnienia za kreacje Isabelle Huppert i Benoita Magimela. „Pianistka”, jeden z najważniejszych filmów sezonu, została także uhonorowana Europejską Nagrodą Filmową za kreację Huppert.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2001
KRAJ PRODUKCJI:
Austria, Francja, Niemcy
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski, niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , psychologiczny
PREMIERA POLSKA:
26 październik 2001
PREMIERA ŚWIAT:
14 maj 2001
TYTUŁ ORYGINALNY:
La pianiste
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Piano Teacher
TYTUŁ INNY:
The Piano Player
PRODUKCJA:
Les Films Alain Sarde, MK2 Productions, Wega Film, arte France Cinéma
DYSTRYBUTOR PL:
Best Film
STRONY WWW:
Dane techniczne
CZAS:
131 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024