PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1953

Wieczór kuglarzy

Dramat , psychologiczny, Szwecja, 93 min
plakat: Wieczór kuglarzy
Reżyseria: Ingmar Bergman
Scenariusz: Ingmar Bergman
Opis filmu
Cyrk Alberti znajduje się w trudnej sytuacji, brakuje pieniędzy na jego utrzymanie. Po przybyciu do pewnego szwedzkiego miasteczka, jego właściciel Albert udaje się do dyrektora miejscowego teatru, Sjuberga, z prośbą o wypożyczenie kostiumów. Dzięki obecności ślicznej kochanki Anny uzyskuje zgodę, nie wiedząc jeszcze, że romansuje ona z pewnym neurotycznym aktorem Fransem z trupy teatralnej. Odwiedza również zamieszkałą w miasteczku żonę Agdę i syna, których niegdyś opuścił i z rozrzewnieniem przygląda się ich spokojnemu, uporządkowanemu życiu.
W poczuciu upokorzenia Anna odwiedza Fransa w teatrze i oddaje mu się w zamian za cenną błyskotkę. Po powrocie do wozu cyrkowego, Albert zmusza ją do wyjawienia prawdy. Wściekły, a zarazem rozżalony bierze odwet na podstarzałym klaunie Froście. W trakcie wieczornego przedstawienia w cyrku Frans obrzuca inwektywami Annę i zostaje wyzwany do walki przez Alberta. Dotkliwie pobity i upokorzony Albert próbuje popełnić samobójstwo. Ale cyrk musi ciągnąć dalej. Obozowisko zostaje złożone i Anna w milczeniu dołącza do swojego kochanka-pracodawcy, kiedy wozy ruszają przed siebie.

Film wyreżyserowany przez Ingmara Bergmana to powrót mistrza do tematyki piekła, wywołanego w życiu bohaterów przez poczucie upokorzenia oraz destrukcyjną zazdrość. Ma on charakter głęboko osobisty, jest refleksją nad cierpieniem zadawanym sobie przez ludzi w związku oraz mroczną stroną ich osobowości. Utrzymany w poetyce filmu noir, zawiera sceny o wysokim stopniu emocjonalności.
Podtytuł dzieła – „filmowy obrazek za trzy grosze” – jak też osadzenie akcji w cyrku na przełomie wieku XIX i XX zbliża jego poetykę do powieści brukowej. Zaczerpnięty ze sztuki tamtego okresu topos cyrku odwołuje się do dwuznacznej kondycji komedianta, który bawi publiczność kosztem swojego nieszczęścia i poniżenia, a zarazem ryzykuje własne życie. W opozycji do cyrkowców stoją aktorzy teatralni, służący sztuce iluzji i fałszywym pozorom. Bergman kontrastuje oba środowiska za pomocą brutalnego realizmu w przypadku kuglarzy oraz toczących nimi gwałtownych emocji, i olśniewającego baroku sceny teatralnej, gdzie dominuje chłód i wystudiowany ruch. Reżyser w surowy i bezpośredni sposób ukazuje ludzką naturę, nie odbierając jednak swoim bohaterom prawa do radości i nadziei, mimo ich licznych wad.
Na planie tego filmu Bergman po raz pierwszy nawiązał współpracę ze znakomitym operatorem Svenem Nykvistem.

Marcin Almert
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1953
KRAJ PRODUKCJI:
Szwecja
JĘZYK PRODUKCJI:
szwedzki
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , psychologiczny
PREMIERA ŚWIAT:
14 wrzesień 1953
TYTUŁ ORYGINALNY:
Gycklarnas afton
TYTUŁ ANGIELSKI:
Sawdust and Tinsel
TYTUŁ INNY:
The Naked Night
PRODUKCJA:
Sandrews
Dane techniczne
CZAS:
93 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll