Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1920
Gabinet doktora Caligari
Niemy, Horror, Niemcy, 71 min
Obsada aktorska
Ekipa
pokaż wszystkich (18)
zwiń listę
Opis filmu
W czasie spaceru Franzis opowiada swe ostatnie przeżycia. W budzie jarmarcznego hipnotyzera – doktora Caligari – zobaczył somnambulika Cesare, który przepowiedział jego przyjacielowi, że niebawem umrze. I tak się stało. Policja nie może aresztować podejrzanego doktora, bo ma on wiarygodne alibi. Franzis postanawia zatem sam go zdemaskować. Odkrywa, że w budzie leży nie Cesare, a jego kukła. Ścigany doktor znajduje schronienie w szpitalu dla umysłowo chorych. Po wejściu Franzisa za bramy kliniki okazuje się, że Caligari jest dyrektorem placówki. W jego gabinecie znajduje niezbite dowody, z których wynika, że doktor eksperymentuje z somnambulikiem, wykorzystując go do popełniania zbrodni. Niebawem dobiega wieść o znalezieniu martwego Cesare. Kolejny nerwowy atak doktora kończy nałożenie mu kaftana bezpieczeństwa. I znów dwójka mężczyzn przechadza się po przyszpitalnym ogrodzie. Wkoło spacerują bohaterowie opowieści Franzisa, pacjenci zakładu doktora Caligari, którego uśmiech kończy film.
Czołowe dzieło niemieckiego ekspresjonizmu. Ten niezwykle ważny w rozwoju kina nurt, czerpiący swe soki w dużej mierze z literatury, plastyki, a zwłaszcza – operującego światłem i tłumem – teatru Maxa Reinhardta, często sięgał po tematykę irracjonalną, podając ją w pełnej tajemnicy i suspensu, mrocznej, niepokojącej tonacji. Artystów ekspresjonistycznych nie interesowała reprodukcja otaczającego świata, a jego wizja subiektywna, wewnętrzne prawdy człowieka, które najlepiej można pokazać poprzez deformację. Sądzono, że człowiek nie zauważa rzeczy, które nie są jakoś zdeformowane, a banalność jest niewidzialna. Stąd w „Gabinecie doktora Caligari”, całkowicie nakręconym w atelier, pojawiają się malowane w nierealistycznej perspektywie dekoracje, deformujące rzeczywistość. Mają one oddać stan ducha bohatera tej przerażającej opowieści. Taką formułę kina powtórzy Robert Wiene trzy lata później w „Raskolnikowie” (1923), ekspresjonistycznej ekranizacji „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
Czołowe dzieło niemieckiego ekspresjonizmu. Ten niezwykle ważny w rozwoju kina nurt, czerpiący swe soki w dużej mierze z literatury, plastyki, a zwłaszcza – operującego światłem i tłumem – teatru Maxa Reinhardta, często sięgał po tematykę irracjonalną, podając ją w pełnej tajemnicy i suspensu, mrocznej, niepokojącej tonacji. Artystów ekspresjonistycznych nie interesowała reprodukcja otaczającego świata, a jego wizja subiektywna, wewnętrzne prawdy człowieka, które najlepiej można pokazać poprzez deformację. Sądzono, że człowiek nie zauważa rzeczy, które nie są jakoś zdeformowane, a banalność jest niewidzialna. Stąd w „Gabinecie doktora Caligari”, całkowicie nakręconym w atelier, pojawiają się malowane w nierealistycznej perspektywie dekoracje, deformujące rzeczywistość. Mają one oddać stan ducha bohatera tej przerażającej opowieści. Taką formułę kina powtórzy Robert Wiene trzy lata później w „Raskolnikowie” (1923), ekspresjonistycznej ekranizacji „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1920
KRAJ PRODUKCJI:
Niemcy
JĘZYK PRODUKCJI:
niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Niemy, Horror
PREMIERA POLSKA:
2009
PREMIERA ŚWIAT:
26 luty 1920
TYTUŁ ORYGINALNY:
Das Kabinett des Doktor Caligari
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Cabinet of Dr. Caligari
TYTUŁ INNY:
Das Cabinet des Dr. Caligari
BUDŻET:
36 pln
PRODUKCJA:
Decla-Bioscop AG
DYSTRYBUTOR PL:
Vivarto
Dane techniczne
CZAS:
71 min, 78min (Francja), 50min (Hiszpania), 67min (USA), 51min (USA-wersja video)
OBRAZ:
czarno - biały, 1,33:1
DŹWIĘK
Film niemy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024