Baza / Dystrybucja i promocja
Baza / Dystrybucja i promocja
TVP: sprawozdanie z wykorzystania abonamentu
Jak co roku, zgodnie z wymogami ustawy o radiofonii i telewizji, TVP przedstawiła na swoich stronach internetowych „Sprawozdanie z wykorzystania przez Telewizję Polską S.A. wpływów z opłat abonamentowych, przeznaczonych na realizację misji publicznej”.
Liczba odbiorców, którzy przestrzegają obowiązku płacenia abonamentu, od kilku lat systematycznie spada. „Wpływy z tytułu opłat abonamentowych w 2011 r. były najniższe w historii Telewizji Polskiej. Wyniosły 205,4 mln zł i stanowiły jedynie 12,6 proc. kosztów, jakie telewizja publiczna poniosła w tym roku na realizację swojej misji”, czytamy w komentarzu do raportu. - Utrudnia to wykonywanie naszych ustawowych zadań – mówi Juliusz Braun, prezes Zarządu TVP. – Większość środków z abonamentu czyli 159,4 mln zł przeznaczać musimy na utrzymanie 16 oddziałów terenowych wskazanych w ustawie o radiofonii i telewizji. Wszystkie programy tworzone na potrzeby pozostałych anten mogły więc otrzymać w całym minionym roku z abonamentu wsparcie w wysokości jedynie 46 mln zł.


Juliusz Braun, fot. I. Sobieszczuk, TVP SA

Wpływy abonamentowe wynikające z uchwał KRRiT w roku 2011 są niższe od środków faktycznie przekazanych w:
- 2008 r. o kwotę 215,7 mln zł – wpływy 2011 roku stanowią 48,8 proc. wpływów z roku 2008;
- 2009 r. o kwotę 95,2 mln zł – wpływy 2011 roku stanowią 68,3 proc. wpływów z roku 2009;
- 2010 r. o kwotę 16,1 mln zł - wpływy 2011 roku stanowią 92,8 proc. wpływów z roku 2010.

„Niski udział abonamentu w przychodach Telewizji Polskiej S.A. związany jest z niską ściągalnością środków, spowodowaną brakiem woli politycznej ustawowego rozwiązania problemu oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat i  z relatywnie niską stawką opłaty abonamentowej, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.” – tłumaczy w oświadczeniu TVP S.A.

W Polsce procent osób wnoszących opłaty rtv z roku na rok maleje. W 2011 roku abonament zapłaciło 32,2 proc. „Wskaźnik ściągalności opłat abonamentowych w krajach Unii Europejskiej wynosi średnio ok. 90 proc.” – przytaczam TVP.

W 2011 roku przychody TVP S.A. z reklamy oraz sponsoringu wyniosły 1 157 mln złotych. „Pozyskane środki komercyjne są dominującym źródłem finansowania zadań TVP S.A. wynikających z misji nadawcy publicznego”, piszą autorzy raportu.

Portafilmowy.pl zainteresował się przede wszystkim fragmentami raportu, dotyczącymi produkcji filmowej i telewizyjnej. W TVP 1 filmy i seriale prezentowane były w takich cyklach filmowych, jak: „Hit na sobotę”, „Wysokie napięcie”, „Wiesz co dobre”, „Kolekcja kinomana”. Dużą popularnością wśród widzów cieszyły się także seriale TVP 1: „Ranczo”, „Ojciec Mateusz”, „Życie nad rozlewiskiem”, „Miłość nad rozlewiskiem”, „Blondynka” oraz telenowele („Klan”, „Plebania”).

Raport podkreśla, że telewizyjna Dwójka emituje
relacje z międzynarodowych festiwali: Camerimage, Mediaschool, Festiwali Filmowych w Cannes, Wenecji i Berlinie oraz prestiżowych imprez krajowych: Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Krakowskiego Festiwalu Filmowego oraz Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi. Natomiast szerokiej widowni TVP 2 kojarzy się przede wszystkim z serialami. Niepokonanym pod względem oglądalności pozostaje serial „M jak miłość”, który ogląda ponad 7 mln widzów (rekord w 2011 r. to 8 407 tys.), „Na dobre i na złe” (4 683 tys.), „Barwy szczęścia” (4 531 tys.), „Czas honoru” (1 626 tys.), „Rodzinka.pl” (2 661).


Budynek TVP SA na ul. Woronicza w Warszawie, fot.  AKPA

Zestawienie kosztów celowych, związanych z realizacją misji publicznej wszystkich anten TVP S.A. w roku 2011 wygląda następująco:

- spektakle teatralne, magazyny kulturalne, audycje (w tym filmy) o kulturze i sztuce - 68,6 mln złotych;
-  filmy dokumentalne - 26,6 mln złotych;
- magazyny dla rolników - 6,9 mln złotych;
- audycje dla dzieci i młodzieży - 13,6 mln złotych;
-  audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 23,1 mln złotych;
- audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 16,5 mln złotych;
- audycje z zakresu polityki, w tym międzynarodowej (łącznie z programami o tematyce wyborczej) - 26,6 mln złotych;
- relacje z wydarzeń sportowych i programy o tematyce sportowej - 128,7 mln złotych;
- koszty należnych tantiem - 73,8 mln złotych;
- koszty emisji audycji misyjnych TVP S.A. - 155,4 mln złotych.

Telewizja Polska S.A., przytacza koszty, jakie poniosła "realizując misję publiczną". Są to koszty związane związane z produkcją programową oraz funkcjonowaniem:

- 16 Oddziałów Terenowych w wysokości - 366,0 mln złotych;
- Programu Satelitarnego TV Polonia w wysokości - 27,6 mln złotych;
- Programu wyspecjalizowanego TVP Kultura w wysokości - 19,2 mln złotych;
- Programu wyspecjalizowanego TVP Historia w wysokości - 10,2 mln złotych;
- Programu wyspecjalizowanego TVP HD w wysokości - 8,0 mln złotych;
- Programu wyspecjalizowanego TVP Seriale w wysokości - 4,5 mln złotych;
- Programu TV Białoruś w wysokości - 26,9 mln złotych.

Sprawozdanie można znaleźć na stronie http://www.tvp.pl w zakładce: abonament.


WRÓB / www.tvp.pl  17 marca 2012 07:00
Scroll