Baza / Dystrybucja i promocja
Baza / Dystrybucja i promocja
Polscy nadawcy telewizyjni cz. III
Platformy telewizji cyfrowej.
Obecnie w Polsce funkcjonują 4 platformy telewizji cyfrowej: Cyfra (operatorem jest CANAL CYFROWY), Cyfrowy Polsat (operator o tej samej nazwie), platforma „n” (ITI Neovision) oraz Neostrada TP z telewizją (TP S.A.). Na każdej platformie znajduje się około 100 kanałów polskojęzycznych, więc jest z czego wybierać. Ale tak naprawdę liczy się tylko kilkunastu nadawców, reszta jest rozparcelowana wśród zagranicznych gigantów. Operatorzy platform oferują różne interaktywne usługi, filmy na życzenie (VOD) oraz tzw. tripleks, tj. dostawę telewizji, telefonii i Internetu. Większe możliwości mają operatorzy telewizji kablowych.

W Polsce największymi operatorami telewizji kablowej (wg danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej) są: UPC Polska, Vectra, Multimedia Polska, ASTER, Toya, INEA, Stream Communications, Petrus, Promax, Sat Film.  Ponadto KRRiT rejestruje ilość małych, lokalnych telewizji kablowych  na koniec 2010 r. na ponad 650.

W związku z koniecznością likwidacji nadawania analogowego naziemnego do 31.07.2013 r., KRRiT udzieliła koncesji różnym podmiotom na zagospodarowanie trzech pierwszych tzw. multipleksów cyfrowych. Multipleks telewizyjny (MUX) to pakiet programów telewizyjnych, radiowych i dodatkowych usług jednocześnie transmitowanych cyfrowo do odbiorcy w jednym kanale częstotliwości. Podział tego tortu wygląda jak niżej:
MUX 1:  TVP1 • TVP2 • TVP Info • ATM Rozrywka TV • Eska TV • Polo TV • Kino Polska Nostalgia •  U-TV;
MUX 2:  TVN • TVN 7 • Polsat • TV 4 • TV Puls • Polsat Sport News • TV 6 • TV Puls 2;
MUX 3:  TVP1 • TVP2 • TVP Info • TVP Kultura • TVP Historia.


fot. Akpa

Dwa słowa o wpływach i oglądalności: według danych za I kwartał 2011 (za: Nielsen Audience Measurement), najwyższe wpływy reklamowe wśród nadawców tv odnotował Polsat (663 mln zł), na drugim miejscu jest TVN (604 mln), dalej TVP1 (507 mln) i TVP2 (339 mln). Udział w ogólnopolskiej widowni w tym samym okresie najwyższy ma TVP1 (19,84%), dalej są odpowiednio: TVN (14,33%), TVP2 (14,13%) i Polsat (13,85%).

Rozwój rynku telewizyjnego jest niesłychanie dynamiczny. Obserwuje się kolejne technologie i wynalazki dotyczące urządzeń przenośnych w których jest lub będzie obecna telewizja. Rozwijają się internetowe formy nadawania, czemu będzie sprzyjać strategia rozwoju szerokopasmowej sieci w kraju. Dzięki cyfryzacji radiofonii i telewizji, konwergencja mediów, informatyki i telekomunikacji staje się faktem. Reorganizacja rynku telewizyjnego zwiększa jego potencjał programowy, wpływając na różnorodność oferty dla widzów.

Źródła danych liczbowych i dotyczące struktur własnościowych: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Krajowy Rejestr Sądowy, oficjalne strony internetowe stacji tv, i ogólnie dostępne portale telewizyjne.
Michał J.Zabłocki  3 października 2011 15:48
Scroll