Baza / Dystrybucja i promocja
Baza / Dystrybucja i promocja
Rynek medialny: kto w górę, kto w dół?
Listopad to miesiąc publikacji raportów finansowych za trzeci kwartał. Portalfilmowy.pl postanowił przejrzeć liczne doniesienia medialne na temat rynku telewizyjnego i zaproponować Czytelnikom krótki przegląd zysków, strat, analiz i nadziei na tym obszarze.

„Wierzę, że rynek sięgnął już dna i mogę z całą odpowiedzialnością publicznie powiedzieć, że kryzys mamy już za sobą. To , ile pieniędzy i jak jest wydawane jesienią pozwala nam wierzyć, ze przezwyciężyliśmy kryzys” – mówi prezes Grupy TVN Markus Tellenbach w rozmowie z Magdaleną Lemańską dla  „Rzeczpospolitej”. Prezes TVN widzi, że zamiast tanich pakietów reklamowych klienci coraz częściej inwestują w sponsoring, co oznacza inwestycje w długofalowy marketing i inwestowanie w wizerunek marki.

Według szacunków TVN rynek reklamy telewizyjnej w Polsce w trzecim kwartale br. zmalał o 3,3 proc. w porównaniu do III kwartału 2012 roku. Natomiast przychody TVN z reklamy w tym okresie wyniosły 205 mln zł po spadku o 3,4 proc. Udział spółki w rynku reklamy telewizyjnej netto wzrósł do 34,5 proc. w trzecim kwartale 2013  z 33,5 proc. w analogicznym okresie rok temu. W okresie od lipca do września 2013 roku przychody TVN wyniosły 309,9 mln zł, a spółka miała 69,8 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej.



„Tzw. Wielka Czwórka rzeczywiście straciła część udziałów, ale TVN zachował się w tej spółce najlepiej. To naturalny etap rozwoju rynku, ale to także proces, który osiągnął już swoje apogeum” - mówi prezes Grupy TVN we wspomnianym wywiadze. Wyjaśnia, że kanały naziemnej telewizji cyfrowej będą w 2013 roku zyskiwać na efekcie nowości. TVN7 i TTV wykazały znaczące wzrosty udziałów. „Sytuacja Grupy TVN jest więc stabilna, bo choć w jednym obszarze trochę tracimy, w innym – zyskujemy” - wyjaśnia Tellenbach.

TVN zapewnia, że nie boi się konkurencji, jako że nowy kanał będzie mieć specyficzną, interesującą się kinem widownię. Grupa docelowa TVN jest inna - „młode rodziny”, jak mówi prezes. Potwierdził także, że udziały w platformie nC+ zostaną zachowane, a początkowe kłopoty z abonentami zostały jego zdaniem rozwiązane.

Straty notuje także Agora. Przychody grupy Agora SA w trzecim kwartale sięgnęły 239,9 mln złotych, co oznacza spadek o 9,3 proc. Jak wyjaśnia spółka w komunikacie, na wynikach Grupy negatywnie zaważyło dalsze ograniczanie aktywności reklamodawców i spadek frekwencji w kinach Z drugiej strony strata operacyjna maleje: 11,3 mln przy 13 mln rok wcześniej. Spółka radzi sobie z kryzysem za pomocą oszczędności. Koszty operacyjne zostały obniżone o 8,3 mln do 251,8 mln złotych. Największe cięcia dotyczyły kosztów usług obcych, wynagrodzeń i świadczeń, oraz kosztów reklamy i reprezentacji. Spółka oszacowała także spadek wartości reklamowych. Największe spadki dotyczą dzienników, magazynów, ale także kina. Wzrosła jednak wartość reklamy w sieci. Agora również widzi poprawę sytuacji w reklamie, choć wyraża się o niej ze znacznie większą rezerwą.

Jak donosi Agora, przychody grupy Helios, na którą składa się sieć kin i spółka dystrybucyjna Next Film,  wyniosły 47,3 mln zł i zmniejszyły się o 14 proc., na co złożyły się niższe przychody ze sprzedaży biletów  oraz ze sprzedaży barowej. Spadek ten, jak tłumaczy spółka, wynika z niższej frekwencji w kinach Helios, która sięgnęła 1,7 mln osób i obniżyła się o 16,8 proc. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do kin w Polsce spadła o 19 proc.


 
Niezłe wyniki odnotowała Telewizja Kino Polska. W trzecim kwartale przychody grupy sięgnęły 25,4 mln złotych, co oznacza wzrost o 5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Zysk operacyjny był wyższy od ubiegłorocznego o 3 proc. i wynosił 13,8 mln zł, ale wynik netto spadł o 9 proc. Mateusz Pawlak z „Rzeczpospolitej” przypomina, że w związku z otrzymaniem miejsca na multipleksie dla kanału filmowego kanał Stopklatka.tv, budowany przez spółke Stopklatka.tv należącą do Kina Polska, będzie miał partnera finansowego w postaci Agory, która ma wykupić co najmniej 41 proc. udziałów. Na razie jednak Agora nie przejęła udziałów. „Rzeczpospolita” przywołuje jednak słowa rzeczniczki Agory, Urszuli Strych, która zapewnia, że Agora odkupi od Kino Polska część akcji spóółki Stopklatka.SA,  a następnie wspólnie ją dokapitalizują i będą pracować nad rozwojem i promocją oferty programowej i reklamowej.

Cyfrowy Polsat w raporcie za trzeci kwartał podał, że w rynek reklamy telewizyjnej zmalał o 1,9 proc., a w trzech pierwszych kwartałach br. spadł o 5,3 proc. Natomiast w okresie od lipca do września 2013 roku, wpływy reklamowe Telewizji Polsat wyniosły 166 mln zł, o 3,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Dane te obejmują jednak wpływy przejętej od września br. spółki Polskie Media, nadającej TV4 i TV6. Wyłączając je przychody reklamowe spółki spadły o 2,6 proc. do 157 mln zł. Podobnie jak w TVN, Polsat widzi wzrost rynku reklamy w 2014 roku, zdaniem analityków stacji, może spokojnie wzrosnąć o wartość jednocyfrową. 



Ostatnie miesiące wydają się za to korzystne dla ATM Grupy, która wciąż poszerza pole inwestycji. Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej ATM, po trzech kwartałach 2013 roku wyniosły 89,8 mln zł i były o 9,6 proc. większe niż w analogicznym okresie rok temu. Grupa odnotowała także 6,9 mln zysku netto w porównaniu do blisko milionowej straty rok wcześniej. Ponadto zwiększyła przychody z działalności nadawczej oraz spoza Grupy. Jak czytamy w komunikacie prasowym, „mimo kryzysu, Grupie Kapitałowej ATM udało się utrzymać dodatnią dynamikę przychodów, głównie dzięki wzrostowi przychodów z działalności nadawczej oraz z zarządzania aktywami własnymi”. Zarząd liczy, że rola działalności nadawczej nadal będzie rosnąć. Po roku nadawania należąca do Grupy stacja  ATM Rozrywka, podwoiła udział w grupie komercyjnej i grupie 4+ i podwoiła   liczbę widzów.  Paradoksalnie, ATM korzysta z ogólnej kryzysowej sytuacji i wprost się do tego przyznaje. „Dla przychodów Grupy Kapitałowej nie bez znaczenie pozostaje fakt, że rok 2013 to rok dalszego spadku udziałów czterech głównych stacji telewizyjnych i umacniania się pozycji kanałów tematycznych i premium. Ponadto duże stacje w efekcie zakończenia pierwszego etapu cyfryzacji, tracą widzów na rzecz nowych, nadających cyfrowo. Postępująca fragmentaryzacja rynku jeszcze bardziej zachęciła do walki o umacnianie swoich pozycji kanały tematyczne i premium”, czytamy w komunikacie. Dlatego też ATM zaczęła eksplorować nowe pola i obszary aktywności medialnej, do których zalicza m.in. współpracę z HBO przy produkcji, jak to określa, „awangardy” serialowej oraz nowe programy telewizyjne.
Anna Wróblewska / Wirtualne Media, rp.pl, Agora, TVN, ATM Grupa  18 listopada 2013 10:12
Scroll