PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
70. urodziny Tadeusza Lampki – znanego producenta filmowego i telewizyjnego, wieloletniego członka Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Tadeusz Lampka pochodzi z Elbląga. Jest absolwentem Wydziału Ekonomiki Produkcji Uniwersytetu Gdańskiego (1976) oraz Wyższego Studium Zawodowego Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej łódzkiej Szkoły Filmowej (1978). Natychmiast po ukończeniu studiów związał się z kinematografią, pracując w pionie produkcyjnym „Spirali” (1978) Krzysztofa Zanussiego, „Nauki latania” (1978) Sławomira Idziaka oraz serialu Pawła Komorowskiego „Misja” (1980). W 1980 zadebiutował jako II kierownik produkcji na planie dwóch filmów Zanussiego – „Kontrakt” i „Constans” oraz serialu Stefana Szlachtycza „Kto za?”. Trzy lata później, podczas przenoszenia na ekran – zarówno kinowy, jak i telewizyjny – przez Kazimierza Tarnasa „Szaleństw panny Ewy”, popularnej powieści Kornela Makuszyńskiego, pełnił już funkcję kierownika produkcji.

Kierował produkcją kilkunastu filmów i seriali, m.in. „…jestem przeciw” (1985) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego, „Historii niemoralnej” (1990) Barbary Sass, „Piłkarskiego pokera” (1988) oraz „Panien i wdów” (1991) Janusza Zaorskiego. Pracował także nad ukończeniem produkcji „Na srebrnym globie” (1987) Andrzeja Żuławskiego, przerwanej brutalnie przez władze w 1978 roku. Dopiero osiem lat później – na początku 1986 roku – reżyser rozpoczął montaż i udźwiękowienie ocalałych 48 aktów filmu. Dokręcił także „obraz" do brakujących fragmentów pierwotnego scenariusza – sceny ulic Warszawy, na tle których opowiada z offu o brakujących sekwencjach.

Lampka jest założycielem firmy produkcyjnej MTL MAXFILM, która szybko stała się jednym z największych i najprężniej działających ośrodków produkcji filmowej w Polsce. „Swoją działalność zapoczątkowaliśmy w roku 1991. Od tego czasu wyprodukowaliśmy kilkanaście filmów fabularnych, których wyniki oglądalności biły kolejne rekordy popularności, a także kilkanaście seriali i programów telewizyjnych, których bohaterowie na stałe wpisali się w świadomość polskich widzów” – czytamy na stronie MTL MAXFILM.

Licznych dowodów na prawdziwość tych konstatacji dostarczają festiwalowe laury, a także wyniki frekwencyjne tytułów wyprodukowanych przez firmę Lampki. „Spona” (1998) Waldemara Szarka, ekranizacja bestsellerowej powieści „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego, została uhonorowana Poznańskimi Koziołkami na festiwalu Ale Kino (1998), „Zróbmy sobie wnuka” (2003) Piotra Wereśniaka – Złotym Granatem na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (2004) oraz Brązowym Sierpem na tymże festiwalu dwa lata później w plebiscycie na najlepsze komedie dziesięciolecia, „Wkręceni” (2014) Wereśniaka sięgnęli w Lubomierzu po Złoty i Granatowy Granat (2014), ten pierwszy przyznany przez jury, ten drugi przez publiczność, a „Baczyński” (2013) Kordiana Piwowarskiego został nagrodzony w Chicago, Toronto i Koszalinie (2013).

Do tych festiwalowych trofeów trzeba dorzucić laury, których przyznanie warunkowane jest osiągnięciem wysokich wyników frekwencyjnych: „Tylko mnie kochaj” (2006), komedia romantyczna Ryszarda Zatorskiego, została uhonorowana Bursztynowymi Lwami (2006), jego kolejny film „Dlaczego nie!” (2007) – Diamentowym Biletem, „Nie kłam kochanie” (2008) Wereśniaka – kolejnym Diamentowym Biletem, „Och Karol 2” (2011) tegoż reżysera – kolejnymi Bursztynowymi Lwami, jego „Wkręceni 2” (2015) – Złotym, a „Misz masz, czyli kogel mogel 3” (2019) Piwowarskiego – Brylantowym Biletem. Warto dodać, że Lampka ma na swym koncie także SuperWiktora (2007). „Nasze produkcje tworzymy zawsze z myślą o widzach, a ich uznanie jest podstawą naszej satysfakcji z pracy, która jest naszą pasją!” – to motto jego, a także prowadzonej przez niego firmy.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  11.06.2021
Zobacz również
fot. Radosław Nawrocki/PISF/SFP
Rozpoczął się Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA
Film the Book: „Inni ludzie”, czyli droga od powieści Masłowskiej do filmu Terpińskiej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll