PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
2 maja obchodzi urodziny Ewa Borzęcka – znana dokumentalistka, laureatka wielu prestiżowych nagród, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Borzęcka jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych oraz Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat była związana z Redakcją Filmu Dokumentalnego Programu 1 Telewizji Polskiej. Ma na swym koncie ponad dwadzieścia dokumentów o tematyce społecznej. Już w debiutanckim filmie „Urodziłem się aniołem” (1986) – nagrodzonym w Krakowie Brązowym Lajkonikiem, a także wyróżnionym w Lipsku – pokazała, że interesują ją tematy trudne, kontrowersyjne, często przemilczane.

W kolejnym dokumencie, zatytułowanym „Sprawa szeryfa” (1987), również uhonorowanym Brązowym Lajkonikiem, a także Syrenką Warszawską i Nagrodą Specjalną w Oberhausen, opowiada o człowieku, który stara się pilnować porządku w jednym z polskich miasteczek, w „Trzynastce” (1996), nagrodzonej przez FIPRESCI w Krakowie oraz uznanej za najlepszy film na Bornholmie, kreśli przejmujący wizerunek samotnej matki wychowującej trzynaścioro dzieci.
Najgłośniejszym jej dokumentem, a zarazem wywołującym najwięcej kontrowersji, stała się „Arizona” (1997), uhonorowana Złotym Lajkonikiem, laurem najwyższym krakowskiego festiwalu. To niezwykle błyskotliwa opowieść o tytułowym tanim winie oraz jego licznych miłośnikach. Werdykt festiwalowego jury pod przewodnictwem Jerzego Kluby wywołał lawinę dyskusji na temat etyki dokumentalisty. Pojawiły się zarzuty, że reżyserka sama wprowadzała swych rozmówców w stan upojenia, by uzyskać lepszy efekt przed kamerą.

Jak było w rzeczywistości, trudno przesądzić. Warto jednak zauważyć, że filmy Borzęckiej raczej potwierdzają jej niezwykłą umiejętność w nawiązywaniu kontaktu z bohaterami. Dobrymi przykładami są jej kolejne dokumenty, m.in. „Oni” (1999), „Damsko-męskie sprawy” (2001), „U Danusi” (2002), „Pekin – Złota 83” (2004), „Pociąg Warszawa-Rzym” (2005), „Dziennik pokładowy” (2007), „Z tamtej strony Wisły” (2008).
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  1.05.2021
Zobacz również
fot. polishdocs.pl
"Sexify" w reżyserii Kaliny Alabrudzińskiej i Piotra Domalewskiego w serwisie Netflix
"Śniegu już nigdy nie będzie" z premierą w Polsce i USA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll