PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
3 stycznia obchodzi urodziny Małgorzata Zaleska, scenografka i dekoratorka wnętrz, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Małgorzata Zaleska urodziła się 3 stycznia 1951 roku w Gdańsku. Z kinematografią związała się pod koniec lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Znalazła się w pionie scenograficznym m.in. telewizyjnych fabuł – „Obok” (1979) Feliksa Falka i „Adopcja” (1983) Grzegorza Warchoła, a także kilku filmów kinowych – „Mężczyzna niepotrzebny” (1981) Laco Adamika, „Klejnot wolnego sumienia” (1981) Grzegorza Królikiewicza, „Śpiewy po rosie” (1982) Władysława Ślesickiego i „Matka Królów” (1982) Janusza Zaorskiego.

Razem z Piotrem Dudzińskim stworzyła scenografię do „Spokojnych lat” (1981) Andrzeja Kotkowskiego, ekranizacji opowiadania Kazimierza Brandysa „Spokojne lata pod zaborem”, poświęconego młodopolskiej cyganerii krakowskiej. Jako samodzielna scenografka zadebiutowała w kolejnym filmie Kotkowskiego „W starym dworku, czyli niepodległość trójkątów” (1984), opartym na dramacie Stanisława Ignacego Witkiewicza „ W małym dworku”.

Jako scenografka, niekiedy także dekoratorka wnętrz, ma na swym koncie kilkanaście filmów, m.in. „Zielone kasztany” (1985) Wojciecha Fiwka, „Okruchy wojny” (1985) Andrzeja Barszczyńskiego i Jana Chodkiewicza, „Prywatne śledztwo” (1986) i „Trójkąt bermudzki” (1987) Wojciecha Wójcika, „Opowieść Harleya” (197) Wiesława Helaka, „Schodami w górę, schodami w dół” (1988) Andrzeja Domalika, „Głuchy telefon” (1989) Piotra Mikuckiego. Jak widać, Małgorzata Zaleska (podpisująca się także jako Małgorzata Włoch czy Małgorzata Włoch-Zaleska) dobrze się czuje zarówno w kinie rozgrywającym się w początkach ubiegłego wieku, w czasach przedwojennych, jak i współczesnych.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  2.01.2021
Zobacz również
fot. SFP
Gdyby w Polsce istniało niewolnictwo. Oto nowy mikrobudżet!
45. FPFF. Tajemnice Aleksandra Forda
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll