Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Remont w Muzeum Kinematografii zbliża się do końca. Nowa wystawa stała zostanie otwarta już w marcu 2021 roku (druga część we wrześniu). Pokazane zostaną materiały z filmów i ośrodków przemysłu filmowego, które wcześniej nie były publicznie prezentowane: rekwizyty, kostiumy oraz dokumenty z teczek produkcyjnych, np. scenariusze, adnotacje cenzury i prywatną korespondencję twórców. Zwiedzający Muzeum zobaczą także przedwojenny sprzęt filmowy i plakaty.
Obok oryginalnych eksponatów na wystawie pojawią się multimedia oraz obiekty zapraszające do interakcji, dzięki czemu zwiedzający będzie mógł poczuć się jak łodzianin z początków XX wieku w mieście atrakcji. Specjalnie na nową wystawę zrekonstruowaliśmy aparaty, wynalazki i zabawki optyczne. Wrzuć żeton do orchestrionu i posłuchaj melodii, którą gra najbardziej niezwykła szafa grająca na świecie! Spójrz przez wizjer fotoplastykonu i zobacz, jak fotografie zaczynają poruszać się na Twoich oczach!
Druga część wystawy stałej zostanie otwarta we wrześniu 2021 roku. Przedstawiony zostanie na niej łódzki przemysł filmowy, w którym powstały najważniejsze polskie filmy, takie jak „Kanał” reż. Andrzej Wajda (1956), „Sanatorium pod Klepsydrą” reż. Wojciech Has (1973), „Amator” reż. Krzysztof Kieślowski (1979), „Przypadek” reż. Krzysztof Kieślowski (1981) oraz kasowe fenomeny: „Krzyżacy” reż. Aleksander Ford (1960), „Faraon” reż. Jerzy Kawalerowicz (1965), „Potop” reż. Jerzy Hoffman (1964), „Seksmisja” reż. Juliusz Machulski (1983). Wśród łódzkich produkcji specjalne miejsce zajmują działa nagrodzone Oscarem: „Tango” reż. Zbigniew Rybczyński (1980), „Piotruś i wilk” reż. Suzie Templeton (2006) z Se-Ma-Fora oraz „Ida” reż. Paweł Pawlikowski (2013) z Opus Filmu.
Żaden z wielkich filmów nie powstałby, gdyby nie setki specjalistów z różnych dziedzin. Operatorzy, reżyserzy, scenarzyści i aktorzy stanowią część ekipy każdego filmu czy serialu. Wspomagają ich przedstawiciele zawodów często pomijanych w historii kina, takich jak scenografowie, pirotechnicy, dźwiękowcy, kaskaderzy oraz projektanci kostiumów. Muzeum zaprezentuje narzędzia ich codziennej pracy: stacyjkę do wybuchów, czerep kaskaderski, przedmioty wchodzące w skład warsztatu imitatora dźwięków. Nie zabraknie kostiumów, rekwizytów i planów scenograficznych z najważniejszych widowisk w polskim kinie zrealizowanych w Łodzi.
Przedstawione zostaną także kulisy powstania eksperymentalnych filmów ze Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For oraz Wytwórni Filmów Oświatowych. Kreatywność ich twórców zaskakuje do dzisiaj.
Trudno byłoby opowiedzieć historię łódzkiego kina bez materiałów audiowizualnych, dlatego na wystawie znajdzie się kilkadziesiąt tabletów i projektorów, na których zostaną wyświetlone fragmenty filmów, kronik oraz rozmowy z twórcami. Zwiedzający Muzeum będą mogli skorzystać z każdego urządzenia interaktywnego.
W części wystawy, która zostanie otwarta w marcu 2021 roku, zaprezentowane zostaną także początki kina na ziemi łódzkiej oraz prekursorów branży kinowej. Nie zabraknie kamer i projektorów z czasów dwudziestolecia międzywojennego. W zabytkowych salach Pałacu Scheiblerów, w którym znajduje się Muzeum Kinematografii, splata się historia Łodzi włókienniczej i filmowej. Wnętrza fabrykanckiej rezydencji posłużyły za plany filmowe wielu widowisk i seriali zrealizowanych w Łodzi.
Druga część wystawy stałej zostanie otwarta we wrześniu 2021 roku. Przedstawiony zostanie na niej łódzki przemysł filmowy, w którym powstały najważniejsze polskie filmy, takie jak „Kanał” reż. Andrzej Wajda (1956), „Sanatorium pod Klepsydrą” reż. Wojciech Has (1973), „Amator” reż. Krzysztof Kieślowski (1979), „Przypadek” reż. Krzysztof Kieślowski (1981) oraz kasowe fenomeny: „Krzyżacy” reż. Aleksander Ford (1960), „Faraon” reż. Jerzy Kawalerowicz (1965), „Potop” reż. Jerzy Hoffman (1964), „Seksmisja” reż. Juliusz Machulski (1983). Wśród łódzkich produkcji specjalne miejsce zajmują działa nagrodzone Oscarem: „Tango” reż. Zbigniew Rybczyński (1980), „Piotruś i wilk” reż. Suzie Templeton (2006) z Se-Ma-Fora oraz „Ida” reż. Paweł Pawlikowski (2013) z Opus Filmu.
Żaden z wielkich filmów nie powstałby, gdyby nie setki specjalistów z różnych dziedzin. Operatorzy, reżyserzy, scenarzyści i aktorzy stanowią część ekipy każdego filmu czy serialu. Wspomagają ich przedstawiciele zawodów często pomijanych w historii kina, takich jak scenografowie, pirotechnicy, dźwiękowcy, kaskaderzy oraz projektanci kostiumów. Muzeum zaprezentuje narzędzia ich codziennej pracy: stacyjkę do wybuchów, czerep kaskaderski, przedmioty wchodzące w skład warsztatu imitatora dźwięków. Nie zabraknie kostiumów, rekwizytów i planów scenograficznych z najważniejszych widowisk w polskim kinie zrealizowanych w Łodzi.
Przedstawione zostaną także kulisy powstania eksperymentalnych filmów ze Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For oraz Wytwórni Filmów Oświatowych. Kreatywność ich twórców zaskakuje do dzisiaj.
Trudno byłoby opowiedzieć historię łódzkiego kina bez materiałów audiowizualnych, dlatego na wystawie znajdzie się kilkadziesiąt tabletów i projektorów, na których zostaną wyświetlone fragmenty filmów, kronik oraz rozmowy z twórcami. Zwiedzający Muzeum będą mogli skorzystać z każdego urządzenia interaktywnego.
JB
Muzeum Kinematografii
Ostatnia aktualizacja: 3.12.2020
Krótkometrażowe filmy w reżyserii Macieja Stuhra na DVD
„Geniusze” nagrodzeni w USA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024