PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Beata Poźniak-Daniels – aktorka, reżyserka, producentka, a także malarka, działająca na rynku polskim i amerykańskim, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 30 kwietnia 2020 roku obchodzi urodziny.
Pochodzi z Gdańska, ale dzieciństwo spędziła w Anglii. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1983). W trakcie drugiego roku studiów zagrała rolę Teodozji w serialu Grzegorza Warchoła „Życie Kamila Kuranta” (1982), a na trzecim zadebiutowała na scenie gdańskiego Teatru Wybrzeże w „Vatzlavie” Sławomira Mrożka w reżyserii Marcela Kochańczyka. Po studiach trafiła do Teatru Współczesnego w Warszawie, w którym zaczęła od roli Mary w „Jak się kochają…” Alana Ayckbourna w reżyserii Macieja Englerta.

1 grudnia 1984 roku odbyła się w stołecznym Teatrze Współczesnym premiera głośnego spektaklu Agnieszki Osieckiej „Niech no tylko zakwitną jabłonie” wyreżyserowanego przez Krzysztofa Zaleskiego, w którym wcieliła się w dwie role – Cnotliwej Zuzanny i jej córki, Kasi Traktorzystki. Następną premierę Beata Poźniak zaliczyła już w... nowojorskim John Houseman Theatre, a kolejne na deskach teatrów w Los Angeles. Przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych zdążyła jeszcze wystąpić w słynnym „Przedstawieniu »Hamleta« we wsi Głucha Dolna” Ivo Brešana, wystawionego przez Olgę Lipińską w Teatrze Telewizji, a także w „Kronice wypadków miłosnych” (1985), Wajdowskiej ekranizacji słynnej powieści Tadeusza Konwickiego.

Tuż po zagraniu w filmie Andrzeja Wajdy aktorka trafiła na plan kilku produkcji amerykańskich, m.in. głośnego „JFK” (1991) Olivera Stone’a, gdzie wcieliła się w rolę Mariny, żony potencjalnego zabójcy prezydenta Kennedy'ego, Lee Harveya Oswalda, którego zagrał Gary Oldman. Daniels ma na swym koncie wiele ról w filmach i serialach, zarówno amerykańskich, jak i polskich, m.in.: „Kroniki młodego Indiany Jonesa” (1993), „Melrose Place” (1993), „JAG – Wojskowe Biuro Śledcze” (1997) czy „Klasa na obcasach” (2000) i „Złotopolscy” (2005-2007). Zagrała także w etiudzie „All These Voices” (2015) Davida Gersona, uhonorowanej Student Academy Award, czyli tzw. studenckim Oscarem, a ostatnio w „Obywatelu Jonesie” (2019) Agnieszki Holland.

Beacie Daniels aktorstwo jednak nie wystarcza. Jest scenarzystką, reżyserką i producentką kilku krótkich filmów, m.in. eksperymentalnej, opartej na starożytnym poemacie impresji „Mnemosyne”, a także dwóch efektownych etiud zainspirowanych poezją Wisławy Szymborskiej – „People on the Bridge” (2014) i „Tortures” (2017).

Artystka często angażuje się także w działalność społeczno-polityczną, m.in. walczyła o uznanie Dnia Kobiet jako oficjalnego święta w Stanach Zjednoczonych, a także założyła organizację pozarządową Women's Day USA, którą wsparło wiele znanych osób zarówno ze środowiska politycznego, jak i artystycznego. W latach 1996-2012 często była członkiem Jury Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) w Los Angeles, co roku przyznającej nagrodę Emmy. Sama ma na koncie wiele prestiżowych laurów, m.in. Independent Spirit Awards (1992), Croatian Heart Awards (2005), Nagrodę Ianicius im. Klemensa Janickiego (2019) czy The Earphones Award Winner dla najlepszego lektora audiobooka 2019 roku – „Drive Your Plow Over the Bones of the Dead” („Prowadź swój pług przez kości umarłych”) Olgi Tokarczuk.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  30.04.2020
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
Jan Jakub Kolski - Filmowa Kwarantanna z Kulturą #6
"Boże Ciało" z nagrodą w Brazylii
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll