PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Jarosław Żamojda – scenarzysta, reżyser i operator, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 17 kwietnia 2020 roku obchodzi 60. urodziny.
Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1985). Jeszcze podczas studiów nakręcił – wspólnie z Janem Jakubem Kolskim – „Najpiękniejszą jaskinię świata” (1983), efektowną impresję na temat ludzkiej samotności, nagrodzoną na festiwalach w Budapeszcie, La Chapelle-en-Vercors i Łodzi.

Jako operator zadebiutował telewizyjną fabułą Mariusza Trelińskiego „Zad wielkiego wieloryba” (1987). Ma na swym koncie zdjęcia do kilkudziesięciu filmów fabularnych i dokumentalnych, m.in. „Pożegnania jesieni” (1990) Mariusza Trelińskiego, „Odjazdu” (1991) Magdaleny i Piotra Łazarkiewiczów, „Dotknięcia ręki” (1992) i „Cwału” (1995) Krzysztofa Zanussiego, „Lazarusa” (1993) i „Pierwszego miliona” (2000) Waldemara Dzikiego, „Nie kłam kochanie” (2007) Piotra Wereśniaka, „Ukraina. Narodziny narodu” (2007) Jerzego Hoffmana, „7 rzeczy, których nie wiecie o facetach” (2016) Kingi Lewińskiej, a także do popularnych seriali telewizyjnych, m.in. „Crimen” (1988), „Magdy M.” (2005-2007), „Niani” (2005-2009), „Ojca Mateusza” (2008-2016), „W rytmie serca” (2017-2020). Zdjęcia do „Pożegnania jesieni” przyniosły mu trzy nagrody: Węgierskiej Akademii Filmowej, Ministra Kultury i Sztuki oraz przyznawaną przez łódzką Szkołę Filmową – Nagrodę im. Andrzeja Munka.

W 1995 roku zadebiutował – jako reżyser i scenarzysta – pełnometrażową fabułą „Młode wilki”, czystej wody kinem akcji. Tytułowe „młode wilki" właśnie zdały maturę. Nie muszą myśleć o przyszłości. Dzięki przemytowi, którym trudnią się na co dzień, mają dobre samochody, atrakcyjne dziewczyny i dużo forsy. Jak śpiewa wokalistka zespołu Varius Manx, którego muzyka i piosenki stanowią duży atut tego filmu: „Nie ma dla nich wczoraj, nie ma jutra, jest dzisiaj". Ten błyskotliwy – pełen suspensu – debiut przyniósł mu laury na festiwalach w Gdyni i Chicago. Dwa lata później powrócił do swoich bohaterów kręcąc „Młode wilki ½” (1997).

Uprawia głównie operatorską profesję, ale co jakiś czas powraca do reżyserii: w 2000 roku nakręcił „6 dni Strusia”, cztery lata później „RH+ ”, a po kolejnych czterech latach „Skorumpowanych” – w wersji kinowej i serialowej. Czasem pojawia się w epizodycznych rolach w filmach, przy których pracuje: w „Ojcu Mateuszu” (2014) wcielił się w Majora, w „Napoleonie” (1990) we Fryderyka Chopina, a w „Banku nie z tej ziemi” (1993) – rozlewał wódkę. Na zdrowie! Wszystkiego najlepszego!
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  11.04.2020
Zobacz również
fot. Żelazna Studio/SFP
39. Młodzi i Film: Zmiana terminu festiwalu
Cykl wykładów eksperckich „Rozwiń swój projekt!”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll