PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  10.04.2020
W obliczu pandemii koronawirusa organizatorzy festiwali filmowych w Polsce i na świecie muszą zadać sobie pytanie: przenieść program do sieci czy przesunąć wydarzenie na późniejszy termin? Oprócz kwestii technicznych, prawnych i finansowych do dyskusji włączone zostają przekonania ideowe.

Branża filmowa na całym świecie z niecierpliwością czeka na decyzję festiwalu filmowego w Cannes. Dyrektor Thierry Fremaux ogłosił, że wydarzenie nie odbędzie się w internecie. Według niego twórcy filmowi pragną premierowo zaprezentować swoje dzieła na kinowym ekranie, a nie monitorze komputera czy telefonu. Ekipy filmowe chcą dzielić się filmami z publicznością w salach kinowych. Oficjalnie prace nad festiwalem w Cannes trwają, jednak nie odbędzie się on pod koniec czerwca lub na początku lipca. Istnieje możliwość, że zostanie w tym roku odwołany. Festiwal w Wenecji również zrezygnował z opcji online. Z taką postawą zgadza się Artur Liebhart, dyrektor Millennium Docs Against Gravity (od 4 do 13 września 2020). - Zachwycanie się nad festiwalami filmowymi w sieci jest głębokim niezrozumieniem. To pytanie, czym jest film i kino – przyznaje.


Vilnius Film Festival 2020, fot. materiały prasowe


Nie czekając na koniec pandemii swój program (w całości lub częściowo) do sieci przeniosły festiwale CPH Dox w Danii i Vilnius Film Festival na Litwie. Wkrótce odbędą się wirtualne Tribeca Film Festival w Nowym Jorku i Visions du Réel w Szwajcarii. W Polsce w całości online zorganizowany zostanie Krakowski Festiwal Filmowy (od 31 maja do 7 czerwca 2020). - Zrobiliśmy to z bólem, bo chcieliśmy w tradycyjnej formie przeprowadzić jubileuszowy festiwal. Miał być szampan z fajerwerkami. Niestety, sytuacja zmusiła nas do weryfikacji pomysłów. Mogliśmy przenieść KFF na późniejszy termin, ale już teraz wiemy, że większość wydarzeń odbędzie się jesienią, a nasz festiwal przypisany jest do przełomu maja i czerwca od zawsze. Zamiast zamrażać premiery filmów doszliśmy do wniosku, że mniejszą stratą będzie pokazanie ich w Internecie. Dzięki temu dotrzemy do szerszej widowi - filmy będą dostępne w całej Polsce – mówi Krzysztof Gierat, dyrektor KFF. Irena Strzałkowska, członkini Europejskiej Akademii Filmowej, przedstawicielka Polski w funduszu Rady Europy EURIMAGES poparła decyzję KFF. - To są bardzo trudne wybory, nie jestem w tym stwierdzeniu oryginalna. Nie można pominąć miesięcy selekcji, przygotowań organizacyjnych itp. Znalezienie formuły dla widza obytego z oglądaniem filmów w sieci nie musiało być aktem desperackim dla dyrekcji festiwalu – komentuje. - Festiwale w Cannes czy Wenecji to jednak inny wymiar. Poza częścią glamour, ogromne znaczenie ma zderzenie z publicznością. Tam też odbywają się targi filmowe, gdzie dokonuje się zakupów na sezon. Ich nie da się przeprowadzić w sieci – przyznaje Strzałkowska.


Kino Nowe Horyzonty 2019, fot. materiały prasowe


Pytamy ekspertów o zdanie na temat przeniesienia festiwali do sieci. Izabela Kiszka-Hoflik (IKH Pictures Promotion) uważa, że zmiana modelu nie jest sprawą ani prostą, ani oczywistą. Chodzi oczywiście o pieniądze. - Premiera w Cannes wiązała się zwykle z intratnymi umowami sprzedaży do kin na całym świecie, potem wchodziły okna tv, na samym końcu VOD. Ten „tradycyjny” łańcuch właśnie został przerwany. Najwyższe dochody film osiągają z dystrybucji kinowej – przyznaje. Czy zatem pokazanie filmu online na festiwalu to już dystrybucja online? - Tego producenci by nie chcieli – odpowiada. Rozwiązaniem może być sprzedaż biletów do wirtualnej sali kinowej, ale czy to jest pomysł na Cannes czy Wenecję? - Przyznajmy, ze jeździliśmy tam nie tylko by oglądać premierowo filmy. Jest tez poważne pytanie dotyczące piractwa. Jak zabezpieczyć filmy by nielegalnie nie pojawiły się w sieci? Gdy plik jest już przygotowany do dystrybucji VOD, na pewno jest to coraz trudniejsze zadanie – dodaje ekspertka.


Octopus Film Festival 2019, fot. materiały prasowe


Dla wykładowcy akademickiego i filmoznawcy dr hab. Marcina Adamczaka decyzja o przeniesieniu festiwalu online jest obecnie w każdym z przypadków trudnym rozwiązaniem. - Dla wielu organizatorów jest to konieczność wymuszona okolicznościami – mówi. - W dłuższej perspektywie nie wierzę jednak w sukces festiwali online z tej bardzo prostej przyczyny, że festiwale to coś znacznie więcej niż filmy. Festiwale to przede wszystkim spotkanie ludzi i interakcje w fizycznej, materialnej przestrzeni. To doświadczenie pełnej kinowej sali i współodczuwania, wspólnych emocji, to warsztaty, sekcje industry, bankiety etc. Festiwale po przeniesieniu do internetu będą umierały, to nie jest ich naturalne środowisko – puentuje Adamczak.


Organizatorzy Nowych Horyzontów we Wrocławiu (lipiec), FPFF w Gdyni (wrzesień) i wielu innych festiwali filmowych czekają z podjęciem ostatecznej decyzji. Część z nich liczy, że odbędą się zgodnie z dotychczasowym harmonogramem. Oczywiście, biorą też pod uwagę alternatywne scenariusze. Tak samo jak my wszyscy,  zastanawiają się, co przyniosą najbliższe tygodnie i miesiące.

Marcin Radomski
Ostatnia aktualizacja:  15.04.2020
Zobacz również
fot. materiały prasowe
Epidemie i wirusy w polskim kinie (część 2)
Członkowie SFP mogą aplikować o pomoc do PISF
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll