Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Zdzisław Brzozowski, wielce zasłużony dla naszej kinematografii dźwiękowiec, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 22 października obchodzi swoje 95. urodziny.
Całe swe zawodowe życie związał z łódzką Wytwórnią Filmów Oświatowych. Ma na swym koncie blisko 150 tytułów. Zaczynał w połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, pracując nad dźwiękiem m.in. do „Mikołaja Kopernika” (1954) Janusza Nasfetera, „Skrzydlatych rycerzy” (1955) Izabelli i Włodzimierza Puchalskich, „Naszego zespołu” (1955) Wojciecha Jerzego Hasa, „Mrówczych szlaków” (1956) Stanisława Kokesza, „Na harcerskim biwaku” (1957) Wojciecha Fiwka.
Wiele filmów z jego dźwiękiem uhonorowano prestiżowymi nagrodami festiwalowymi, m.in. „Miejsce na lato” (1960) Jarosława Brzozowskiego nagrodzono w Edynburgu, Lipsku, Brukseli i Marsylii, „Bykowi chwałę” (1971) Andrzeja Papuzińskiego w Bilbao, Krakowie, Cork, Melbourne, Nyon i Paryżu, „Spróbuj raz jeszcze” (1970) Jadwigi Żukowskiej w Oberhausen i Panamie, „Dziewce z ciortem” (1975) Piotra Szulkina w Mannheim i Krakowie.
Realizował dźwięk do wielu znaczących – niezwykle różnorodnych, zarówno pod względem treści, jak i formy – filmów oświatowych i dokumentalnych. W jego bogatej filmografii z „Niewidzialną ręką” (1959) Wojciecha Fiwka sąsiaduje „Zielony Balonik” (1960) Stanisława Kokesza, z „Puszczą Białowieską” (1964) Włodzimierza Puchalskiego – „Tam, gdzie pisał Reymont” (1967) Kazimierza Muchy, z „Komputerami” (1967) Krzysztofa Zanussiego – „Straż wawelskiego skarbca” (1968) Zbigniewa Bochenka, z „Magią Jerzego Nowosielskiego” (1970) Konrada Nałęckiego – „Skansen pszczelarski” (1972) Jerzego Gausa, ze „Slalomem” (1976) Jadwigi Żukowskiej – „Korczak” (1976) Leszka Skrzydły, a z „Tajemnicami rękopisów” (1981) Jerzego Popiel-Popiołka – „Wycieczka na Parnas” (1983) Tomasza Poboga-Malinowskiego i Doroty Wardęszkiewicz.
Zdzisław Brzozowski pracował także jako dźwiękowiec przy realizacji kilkunastu filmów fabularnych, zarówno krótko-, jak i pełnometrażowych, m.in. „Jej powrót” (1975) Witolda Orzechowskiego i „Bezkresne łąki” (1976) Wojciecha Solarza.
Wiele filmów z jego dźwiękiem uhonorowano prestiżowymi nagrodami festiwalowymi, m.in. „Miejsce na lato” (1960) Jarosława Brzozowskiego nagrodzono w Edynburgu, Lipsku, Brukseli i Marsylii, „Bykowi chwałę” (1971) Andrzeja Papuzińskiego w Bilbao, Krakowie, Cork, Melbourne, Nyon i Paryżu, „Spróbuj raz jeszcze” (1970) Jadwigi Żukowskiej w Oberhausen i Panamie, „Dziewce z ciortem” (1975) Piotra Szulkina w Mannheim i Krakowie.
Realizował dźwięk do wielu znaczących – niezwykle różnorodnych, zarówno pod względem treści, jak i formy – filmów oświatowych i dokumentalnych. W jego bogatej filmografii z „Niewidzialną ręką” (1959) Wojciecha Fiwka sąsiaduje „Zielony Balonik” (1960) Stanisława Kokesza, z „Puszczą Białowieską” (1964) Włodzimierza Puchalskiego – „Tam, gdzie pisał Reymont” (1967) Kazimierza Muchy, z „Komputerami” (1967) Krzysztofa Zanussiego – „Straż wawelskiego skarbca” (1968) Zbigniewa Bochenka, z „Magią Jerzego Nowosielskiego” (1970) Konrada Nałęckiego – „Skansen pszczelarski” (1972) Jerzego Gausa, ze „Slalomem” (1976) Jadwigi Żukowskiej – „Korczak” (1976) Leszka Skrzydły, a z „Tajemnicami rękopisów” (1981) Jerzego Popiel-Popiołka – „Wycieczka na Parnas” (1983) Tomasza Poboga-Malinowskiego i Doroty Wardęszkiewicz.
Zdzisław Brzozowski pracował także jako dźwiękowiec przy realizacji kilkunastu filmów fabularnych, zarówno krótko-, jak i pełnometrażowych, m.in. „Jej powrót” (1975) Witolda Orzechowskiego i „Bezkresne łąki” (1976) Wojciecha Solarza.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 21.10.2019
fot. WFO
Rafael Lewandowski – między Francją a Polską
"Wszystko dla mojej matki" z nagrodą publiczności WFF
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024