PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Wczoraj Cannes, dziś Kraków” – witał się z gośćmi gali otwarcia 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego dyrektor Krzysztof Gierat. Na scenę wszedł tanecznym krokiem. Nucąc. A chwilę później z ekranu uderzył halny. Premierą „Wiatru. Thrillera dokumentalnego” rozpoczęło się krakowskie święto dokumentu, krótkiego metrażu i animacji.

„Wczoraj podczas wręczenia nagród w Cannes mniej znani twórcy wygrali z mistrzami kina. Czy tak też będzie na Krakowskim Festiwalu Filmowym?” – kontynuował Krzysztof Gierat, aby następnie przejść do prezentacji imponującego festiwalowego jury, które oceniać będzie cztery konkursy. Wśród przewodniczących znaleźli się Jacek Petrycki (Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny), Xawery Żuławski (Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowy), Brett Morgen (Międzynarodowy Konkurs DocFilmMusic) oraz Maciej Karpiński (Konkurs Polski). Obradować będą m.in. z Tomaszem Raczkiem, Martą Prus i Weroniką Bilską.


Członkowie zespołów jurorskich, fot. Kamila Szatan/KFF


Pierwsze projekcje festiwalowe wystartowały już w niedzielne popołudnie. Wieczór należał nie tylko do powitań, ciepłych słów o filmowym Krakowie i tegorocznej identyfikacji wizualnej festiwalu, która zawsze daje do myślenia i komentuje rzeczywistość. Była to przede wszystkim polska premiera „Wiatru. Thrillera dokumentalnego” w reżyserii Michała Bielawskiego – światowa odbyła się kilkanaście dni temu na festiwalu Visions du Réel. Film, który opowiada o halnym i mieszkańcach Podhala, bierze udział zarówno w Konkursie Polskim, jak i w Międzynarodowym Konkursie Dokumentalnym.


„Spotkaliśmy się kilka lat temu i rozmawialiśmy o pomyśle na ten film. Wtedy przed nami były same niewiadome” – mówił w Krakowie reżyser. „Bardzo szybko doszliśmy do wniosku, że czeka nas ciekawa, ale być może długa podróż. W takiej podróży strasznie ważne jest, żeby mieć jakąś busolę, kompas, który pomoże poruszać się w czasie i przestrzeni. Dla nas było to bardzo silne przekonanie, że zgadzamy się co do tego, jaki film chcemy zrobić. Szybko punktem odniesienia stał się dla nas Krakowski Festiwal Filmowy. To właśnie tu, na warsztatach Doc Lab Poland, pokazywaliśmy nasz projekt w roku 2015 i 2017. I teraz – dziś jesteśmy z Państwem, z czego się ogromnie cieszę. To wielka nagroda, że możemy tu być”.


W swoim krótkim przemówieniu reżyser dziękował też wszystkim swoim współpracownikom. „W takiej podróży niezwykle istotne jest to, żeby mieć dookoła siebie ludzi, którzy rozumieją i wiedzą, dokąd zmierzamy. Bez wątpienia taka była ekipa, z którą pracowałem” – mówił, odnosząc się do „talentu, serca i energii” operatora Bartosza Solika, montażysty Huberta Pusaka i innych – także rodziny, która cierpliwie znosiła kolejne telefony z Zakopanego, że „właśnie nadchodzi wiatr i trzeba jechać” i „zabezpieczała tyły”. Podziękowania reżyser złożył również swoim bohaterom.


Producent Maciej Kubicki zwracał z kolei uwagę na to, że był to dość niezwykły film w realizacji. „To była bardzo długa dla nas podróż – wyjątkowa o tyle, że bardzo często sprowadzała się do czekania na wiatr. Jeżeli myśli się o realizacji filmu, to zawsze się na coś czeka – na finansowanie, światło, czasem na terminy, ale na wiatr… bardzo rzadko” – mówił, wskazując, że cierpliwością wykazali się również partnerzy, w tym HBO Europe, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Krakowski Park Technologiczny oraz słowacki koproducent Peter Kerekes. „Rozumieli, co to jest halny. Wspierali nas przez cały czas, rozumiejąc eksperymentalny charakter tego projektu i to, że musimy długo czekać, żeby ten film powstał” – podkreślał Maciej Kubicki, który rok temu triumfował na Krakowskim Festiwalu Filmowym razem z reżyserką Martą Prus dzięki filmowi „Over the Limit”.


W ramach Konkursu Polskiego „Wiatr. Thriller dokumentalny” prezentowany jest wśród 21 dokumentów o różnej długości. W ramach Międzynarodowego Konkursu Dokumentalnego o statuetki walczyć będzie z 15 innymi tytułami.


Polskie produkcje będą w Krakowie obecne niemal we wszystkich sekcjach – 4 konkursowych i 11 pozakonkursowych. Aż dziewięć produkcji (poza „Wiatrem. Thrillerem dokumentalnym” – także: „O zwierzętach i ludziach” Łukasza Czajki, „ACID RAIN” Tomka Popakula, „Harda” Marcina Polara, „Połączeni” Aleksandry Maciejczyk, „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej, „Tak jest dobrze” Marcina Sautera, „Ukąszenie” Heleny Oborskiej” oraz „Vitae Azilia” Joanny Wapniewskiej) walczyć będzie o nagrody z rywalami zagranicznymi.  Ponadto widzowie będą mogli zapoznać się z nowym polskim dokumentem w Panoramie polskiego dokumentu. „W Panoramie polskiego dokumentu chwalimy się tym co najlepsze, najbardziej oryginalne w polskiej produkcji. To obok konkursu najmocniejsza prezentacja naszej myśli dokumentalnej, którą podziwiają światowe festiwale, a nawet nam zazdroszczą. Tu w Krakowie często zaczynają się kariery międzynarodowe” – mówił jeszcze przed rozpoczęciem festiwalu dyrektor Krzysztof Gierat. W sekcji znalazły się m.in. takie filmy jak „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, „Złota” Tomasza Knittla i „Ostatnia góra” Dariusza Załuskiego. Pojawią się tu również portrety wybitnych polskich artystów – Witolda Sobocińskiego („Ostatni swing” Tomasza Garncarka) oraz Bogdana Dziworskiego („Dziwor” Pawła Dyllusa).


W poniedziałek festiwal ruszył już pełną parą – poza projekcjami przewidziano również wręczenie statuetki Smoka Smoków. W tym roku wyróżnienie powędruje do Caroline Leaf, autorki animacji. Ponadto od rana trwają pierwsze spotkania KFF Industry – sekcji festiwalu zbudowanej specjalnie z myślą o branży. Ich ukoronowaniem będzie sobotnie Forum Dokumentui Animacji – w tym roku w nowej, dyskusyjno-panelowej formule.


Zapraszamy do lektury naszych artykułów o 59. Krakowskim Festiwalu Filmowym – zarówno w Portalu SFP, jak i majowym numerze „Magazynu Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich”. 59. Krakowski Festiwal Filmowy potrwa do 2 czerwca.


Harmonogram projekcji i szczegółowe informacje o filmach znaleźć można na stronie:https://www.krakowfilmfestival.pl/program/#/p/wszystkie wydarzenia/wszystkie dni/wszystkie sekcje

 

Dagmara Romanowska
SFP
Ostatnia aktualizacja:  27.05.2019
Zobacz również
fot. Kamila Szatan/KFF
Trwa nabór na festiwal Etiuda&Anima
Forum Krytyki Filmowej: kim jest dzisiaj krytyk?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll