PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Czy da się opowiedzieć złożoną historię w mniej niż 30 minut? Film prezentowane w konkursie krótkometrażowym udowadniają, że to możliwe. Dokumenty, animacje i fabuły to fascynujące opowieści z całego świata w różnych konwencjach gatunkowych: od historii miłosnych, przez czarne komedie, po trzymające w napięciu thrillery.
Filmy dokumentalne: podróż do wnętrza rodziny i niezwykłych miejsc

Dziesięć krótkometrażowych dokumentów, które zostały zaproszone do konkursu to zarówno kameralne portrety bohaterów, jak i filmy pokazujące problemy współczesnego świata. Przerażające zjawisko, rozpowszechnione w środowisku miłośników gier komputerowych, porusza “Swatted”, którego bohaterowie wysyłają dla zabawy jednostki specjalne SWAT do swoich znajomych z internetu, aby dzięki streamingowi oglądać na żywo brutalne akcje policji. 

Krótkie dokumenty to jednak przede wszystkim intymne, rodzinne opowieści. W filmie “O mojej mamie” reżyserka śledzi zmagania własnej matki z chorobą nowotworową, natomiast w “Kluczu do ojca” córka próbuje ożywić wspomnienia o ojcu - czarnoskórym uczestniku wojny w Hiszpanii, który trafia do obozu koncentracyjnego w Mauthausen. Rodzina syryjskich imigrantów, zamieszkujących holenderskie miasteczko, jest bohaterem dokumentu “Jak oni”, a film “Milady” przedstawia doświadczenia osób adoptowanych w młodości przez rodziny zastępcze. Z trudną przeszłością muszą poradzić sobie także norwescy nastolatkowie z filmu “Chłopaki z Loten”. Złożoną relację między dwojgiem ludzi pokazuje dokument “Kiedy nadszedł smok”. Bohaterowie pobrali się bardzo młodo, mają ósemkę dzieci i żyją razem, a jednak osobno. Zupełnym ich przeciwieństwem są Wiola i Krzysztof z filmu “Połączeni” - choroba Krzysztofa i łączące ich uczucie sprawiają, że są niemal nierozłączni.

Dokumenty na KFF to także odkrywanie trudno dostępnych miejsc. W podróż w głąb górskiej jaskini pośród krajobrazu Tatr Wysokich zaprasza widzów “Harda”, natomiast “Mars w Omanie” to wycieczka na rozległą pustynię, gdzie obok nomadów spacerują... astronauci.

"O mojej mamie", reż. Barbora Hollan, fot. KFF.

Krótkometrażowe fabuły: mieszanka fikcji i rzeczywistości

Fabuły w konkursie krótkometrażowym to jak zwykle mozaika tematów i gatunków. Na pograniczu świata realnego i nadprzyrodzonego rozgrywa się “U kresu sił”, w którym walczący podczas I wojny światowej bohater Edwin zaskakuje niecodzienną umiejętnością, a także film “2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson”, czyli lekarce rozmawiającej ze zmarłymi i przygotowującej się do własnej śmierci. Podszyte czarnym humorem opowieści o zbrodni to “Czarny las”, gdzie punktem wyjścia jest przygotowanie smakowitego wypieku oraz “Ognisko domowe”, w którym mroczną historię ujawnia proces czasowego wynajmu mieszkania poprzez serwis internetowy.

Fabuły w tym roku zaglądają też do szkolnych murów: w “Bezpieczeństwie” nauczyciel musi wykazać się odwagą podczas strzelaniny, a “Analiza” to opowieść o szkolnej awanturze kończącej się tragedią. Za to tytułowa “Ashmina” jest trzynastolatką, która zamiast chodzić do szkoły, pracuje składając dla turystów paralotnie, a nastoletni bohater filmu “Pieśń Ahmeda” pod kuratelą starszego mężczyzny uczy się wiele o życiu i samotności. Młodzi ludzie to też bohaterowie “Bror” - filmu o spotkaniu rodzeństwa po latach rozłąki. Fabuły w tegorocznym zestawieniu przedstawiają też trudne społecznie tematy. “Maras” to thriller o życiu w świecie gangów i przemocy, a “Tęsknota” jest filmem wracającym do tragedii związanej z katastrofą elektrowni atomowej w Fukushimie.

Polskie produkcje fabularne w konkursie międzynarodowym to “Ukąszenie” Heleny Oborskiej, tajemnicza historia z Mary Komasą w roli głównej oraz “Tak jest dobrze” Marcina Sautera - kontemplacyjna podróż Nikodema, granego przez Adama Woronowicza, przez tundry Spitsbergenu.

"Mars w Omanie", reż. Vanessa del Campo, fot. KFF.

Filmy animowane: gra z publicznością

- Jednym z pytań, jakie stawiamy sobie podczas selekcji jest to dotyczące publiczności: czy widzowie otworzą się na animowane światy dyktowane subwersywną anty-logiką snu, pożądania, eksperymentu? Nasz wybór zatem opiera się na idei balansu pomiędzy tradycyjnymi filmami narracyjnymi, zapraszającymi "początkujących" odbiorców animacji do rozpoznania estetyki i kodów medium filmu animowanego, a formami zmierzającymi w stronę mieszania gatunków, gier z percepcją czy narracją filmową - mówi Olga Bobrowska, selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Czternaście animacji biorących udział w konkursie to mieszanka nie tylko gatunków, ale i technik animacji. Pełen absurdu i groteski “Portret Suzanne” to animacja plastelinowa, w której dawna kochanka powraca do mężczyzny jako jego lewa stopa. Natomiast “Dobre intencje” to animowany horror, w którym postacie, a nawet duchy wykonane są z filcu. Za to “Wypchane życie” wykorzystuje lalki, animowane w technice stop motion.

W programie znalazły się też animacje dokumentalne. “Wspomnienia Alby” to autentyczna opowieść o początkach miłości, opowiedziana z perspektywy starszej kobiety, uzupełniona archiwalnymi zdjęciami. “Było wspaniale” jest animowaną ilustracją dziennika koreańskiej prostytutki, a “Edna” to historia miłosna rozgrywająca się na tle kryzysu uchodźczego.

O nudzie w wieloletnich związkach opowiada “Miłość turbiny”, a o tęsknocie za utraconym uczuciem - “Vitae Azilia”. Skomplikowana, tajemnicza relacja dwojga bohaterów to jeden z wątków w filmie “Rozprysk”. Natomiast “Dzieciaki” to zabawna refleksja pokazująca zgubne skutki ślepego podążania za tłumem.

Nie braknie też animowanych thrillerów: “Ani słowa” to opowieść o chłopcu, który odkrywa mroczne interesy swojego ojca, a “Acid Rain” to narkotyczna podróż kamperem zmierzająca do zaskakującego finału. W konkursie pojawią się też filmy wymykające się łatwym klasyfikacjom: “Strach pod żebrami” łączy w sobie różne techniki animacji, a “Zrób sobie ślimaka” to kampowa opowieść o tworzeniu perfekcyjnego kochanka.

Nagrody przyznawane w Międzynarodowym konkursie krótkometrażowym - Złoty Smok i Srebrne Smoki - to nagrody kwalifikujące do Oscara, a nagroda dla najlepszego filmu europejskiego daje możliwość ubiegania się o nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej.

"Dobre intencje", reż. Anna Mantzaris, fot. KFF.

Filmy zakwalifikowane do międzynarodowego konkursu krótkometrażowego

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY DOKUMENTALNE


Chłopaki z Loten / Viva Løten!, reż. Teresia Fant, 27’, Norwegia, 2018
Harda / The Tough, reż. Marcin Polar, 14’, Polska, 2019
Jak oni / Like them, reż. Pau Ortiz, 30’, Holandia, 2018
Kiedy nadszedł smok / When the Dragon Came, reż. Stefan Pavlovic, 21’, Rumunia, Holandia, Serbia, 2018
Klucz do ojca / Greykey, reż. Enric Ribes, 29’, Hiszpania, 2018
Mars w Omanie / Mars, Oman, reż. Vanessa del Campo, 21’, Belgia, 2018
Milady, reż. Giulia Tivelli, Flavia Scardini, 18’, Włochy, 2018
O mojej mamie / Dandelion Mum, reż. Barbora Hollan, 30’, Norwegia, 2018
Połączeni / Connected, reż. Aleksandra Maciejczyk, 18’, Polska, 2018
Swatted, reż. Ismaël Joffroy Chandoutis, 21’, Francja, 2018

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY FABULARNE

2 lub 3 rzeczy o Marie Jacobson / 2 or 3 Things about Marie Jacobson, reż. Anne Azoulay, 25’, Francja, 2019
Analiza / Dissect, reż. Siavash Shahabi, 20’, Iran, 2018
Ashmina, reż. Dekel Berenson, 16’ , Wielka Brytania, Nepal, 2018
Bezpieczeństwo / Safety, reż. Fabrice Joubert, 14’, Francja, Dalekie Wyspy Mniejsze Stanów Zjednoczonych, 2018
Bror, reż. Sara Hjort Ditlevsen, 22’, Dania, 2019
Czarny las / Black Forest, reż. Jean-marc E Roy, Philippe David Gagné, 21’ , Francja, Kanada, 2018
Maras, reż. Salvador Calvo, 24’ , Hiszpania, 2019
Ognisko domowe / Hearth, reż. Sophie B. Jacques, 11’ , Kanada, 2019
Pieśń Ahmeda / Ahmed’s Song, reż. Foued Mansour, 30’ , Francja, 2018
Tak jest dobrze / It's Good Like That, reż. Marcin Sauter, 23’ , Polska, 2019
Tęsknota / Homesick, reż. Koya Kamura, 28’ , Francja, Japonia, 2019
Ukąszenie / Bitten, reż. Helena Oborska, 24’ , Polska, 2019
U kresu sił / Attrition, reż. Kelly Holmes, 23’ , Francja, Wielka Brytania, 2018

KRÓTKOMETRAŻOWE FILMY ANIMOWANE

Acid Rain, reż. Tomek Popakul, 27’ , Polska, 2019
Ani słowa / Mum's the Word, reż. Khris Cembe, 13’ , Hiszpania, Francja, 2018
Było wspaniale / Happy Ending, reż. Eunju Ara Choi, 5’ , Wielka Brytania, 2018
Dobre intencje / Good Intentions, reż. Anna Mantzaris, 9’, Wielka Brytania, 2018
Dzieciaki / Kids, reż. Michael Frei, 9’ , Szwajcaria, 2019
Edna / One of many, reż. Vuk Mitevski, 11’, Macedonia, 2019
Miłość turbiny / Turbine, reż. Alex Boya, 8’ , Kanada, 2018
Portret Suzanne / Portrait of Suzanne, reż. Izabela Plucińska, 15’ , Polska, Niemcy, Francja, 2019
Rozprysk / Splash, reż. Jie Shen, 9’ , Chiny, 2018
Strach pod żebrami / Under the Rib Cage, reż. Bruno Tondeur, 13’ , Francja, Belgia, 2018
Vitae Azilia, reż. Joanna Wapniewska, 7’ , Polska, 2019
Wspomnienia Alby / Alba's Memories, reż. Andrea Martignoni, Maria Steinmetz, 5’ , Włochy, Niemcy, 2019
Wypchane życie / Imbued Life, reż. Ivana Bosnjak, Thomas Johnson, 12’ , Chorwacja, 2019
Zrób sobie ślimaka / Slug Life, reż. Sophie Koko Gate, 7’ , Wielka Brytania, 2018
AK
Krakowski Festiwal Filmowy
Ostatnia aktualizacja:  24.04.2019
Zobacz również
fot. KFF
Startuje nabór do EastSeries
Rusza kolejna edycja programu ScripTeast
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll