PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Maria Leszczyńska-Żołnierska, znana montażystka filmów dokumentalnych, fabularnych i seriali telewizyjnych, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 26 marca 2019 roku obchodzi swoje 80. urodziny.
Urodziła się w Warszawie i całe swe zawodowe życie związała ze stołecznymi ośrodkami produkcji filmowej – Wytwórnią Filmów Dokumentalnych oraz Centralną Wytwórnią Programów i Filmów Telewizyjnych „Poltel”, choć z wykształcenia jest… polonistką, absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego.

Zawodu montażystki uczyła się od wybitnych przedstawicielek tej profesji – Haliny Prugar-Ketling, współpracując przy montażu „Agenta nr 1” (1971) Zbigniewa Kuźmińskiego, oraz – nade wszystko – od Jadwigi Zajiček, asystując przy pracy m.in. nad „Barwami walki” (1964) i „Mocnym uderzeniem” (1966) Jerzego Passendorfera, „Dancingiem w kwaterze Hitlera” (1968) Jana Batorego, telewizyjnym tryptykiem „Perły i dukaty” (1965) Józefa Hena, dokumentalnym „Sopotem 67” (1967) Grzegorza Lasoty.

Jako samodzielna montażystka zadebiutowała w 1970 roku dwoma dokumentami – „Próbą” Bohdana Kosińskiego oraz „Fabryką” Krzysztof Kieślowskiego. Współpracowała także przy powstawaniu głośnego filmu Kosińskiego „Na torach” (1971), uhonorowanego Złotym Lajkonikiem na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1971). Później związała się z produkcją telewizyjną, montując m.in. popularny serial Zbigniewa Chmielewskiego „Dyrektorzy” (1975), a także – uhonorowany festiwalowymi nagrodami w Monte Carlo, Gdańsku i Koszalinie – „Dom moich synów” (1975) Gerarda Zalewskiego.

Jej dziełem są również trzy pierwsze odcinki zabawnego cyklu Janusza Zaorskiego „Zezem” (1976), dziesięć odcinków serialu Zbigniewa Chmielewskiego „Blisko, coraz bliżej” (1982-1983), cztery odcinki „Crimen” (1988) Laco Adamika oraz montaż znakomitego filmu telewizyjnego Stefana Szlachtycza „Tragarz puchu” (1983), a także debiutu fabularnego Mariusza Trelińskiego „Zad wielkiego wieloryba” (1987). Leszczyńska montowała także przejmującą opowieść rozgrywającą się w świecie młodych narkomanów – „…jestem przeciw” (1985) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego oraz pełnometrażowy debiut reżyserski Bogusława Lindy „Seszele” (1990).
Jerzy Armata
Ostatnia aktualizacja:  27.03.2019
Zobacz również
fot. SFP
Orły 2019: 7 statuetek dla "Zimnej wojny"
Znamy finalistów 4. edycji Nagrody im. Krzysztofa Krauze
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll