PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Grażyna Szapołowska zagrała w blisko stu filmach i serialach telewizyjnych, które przyniosły jej wiele prestiżowych laurów, m.in. chicagowskiego Srebrnego Hugo, pięć Złotych Kaczek, Złoty Ekran, dwie statuetki Orłów, nagrody za najlepsze kreacje na festiwalach w Gdyni i Koszalinie. Z okazji urodzin, które ta wspaniała aktorka obchodzi 19 października, życzymy kolejnych – ról i trofeów.
Pochodzi z Bydgoszczy, a aktorskie szlify zdobywała we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, gdzie trafiła na dwa lata zaraz po maturze, a następnie w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej. Po ukończeniu aktorskich studiów w 1977 roku zaangażowano ją do stołecznego Teatru Narodowego, gdzie występowała do roku 1984. Dwadzieścia lat później ponownie trafiła na tą scenę (2004-2011). Choć w teatrze, zarówno tym tradycyjnym, jak i telewizyjnym, zagrała wiele wspaniałych ról, m.in. w spektaklach Adama Hanuszkiewicza, Jana Englerta, Andrzeja Wajdy, Janusza Majewskiego, Laco Adamika, Andrzeja Barańskiego, jest aktorką – nade wszystko – filmową.

Jeszcze podczas studiów zagrała epizody w serialach „40-latek” (1975-1976) Jerzego Gruzy i „Lalka” (1977) Ryszarda Bera, by pierwszą dużą rolą zadebiutować w polsko-jugosłowiańskiej poetyckiej balladzie „Zapach ziemi” (1977) Dragovana Jovanovica. Duży rozgłos i uznanie przyniosła jej – podobnie jak Jadwidze Jankowskiej-Cieślak – kreacja w przejmującym dramacie Károlya Makka „Inne spojrzenie” (1982), podejmującym temat miłości lesbijskiej.

A potem nastąpił prawdziwy korowód ról – znakomitych, a przy tym różnorodnych: w „Wielkim Szu” (1982) Sylwestra Chęcińskiego wcieliła się w żonę tytułowego bohatera, w „Nadzorze” (1983) Wiesława Saniewskiego w więzienną nadzorczynię, w efektownych „Latach dwudziestych… latach trzydziestych…” (1983) Janusza Rzeszewskiego w Lizę, prowincjonalną szansonistkę, która niemal z dnia na dzień staje się wielką gwiazdą, w efektownej ekranizacji dramatu „W małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza dokonanej przez Andrzeja Kotkowskiego – „W starym dworku, czyli niepodległość trójkątów” (1984) – zagrała wdowę po księciu Nevermore, a w psychohorrorze Jacka Koprowicza „Medium” (1985) – ekscentryczną nauczycielkę.

Rok wcześniej wystąpiła w głównej roli w „Bez końca” (1984) Krzysztofa Kieślowskiego. Rok 1982, czas stanu wojennego. Nazajutrz po własnym pogrzebie mecenas Antoni Zyro wraca do swojego mieszkania i odtąd towarzyszyć będzie żyjącym, ingerując niekiedy w ich losy, zwłaszcza swej żony, w którą wcieliła się Szapołowska. Swą najlepszą rolę – uhonorowaną nagrodami aktorskimi w Chicago i Gdyni – stworzyła w kolejnym filmie tego reżysera: szóstej części Dekalogu” (1988), którego kinowa wersja nosiła tytuł „Krótki film o miłości” (1988).

„Film mnie urzekł – ta niepewność lepienia roli z różnych, wyjętych ze środka kawałków scenariusza, dopasowywanie w wyobraźni scen granych niechronologicznie. I rozmowy z reżyserami, i spotykanie nowych aktorów (...) to wszystko jest fascynujące” – wyznała w wywiadzie dla tygodnika „Film” (2000). I vice versa. Przykładami wzajemnego urzeczenia m.in fantastyczne kreacje Anny w „Przez dotyk” (1985) Magdaleny Łazarkiewicz, Mariscy w „Magnacie” (1986) Filipa Bajona, Valery de la Meer w „Hanussenie” (1988) Istvána Szabó, matki w „Kronikach domowych” (1997) Leszka Wosiewicza czy Telimeny w Mickiewiczowskim „Panu Tadeuszu” (1999) Andrzeja Wajdy.

Jej aktorstwo niezwykle trafnie określa jurorskie uzasadnienie nagrody Klaps, przyznanej jej przed trzema laty za całokształt osiągnięć artystycznych na Zielonogórskim Festiwalu Filmu i Teatru (2015). Brzmi ono: „Aktorce wrażliwej i utalentowanej za sublimację kobiecości w kreacjach filmowych i teatralnych”.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  19.09.2018
Zobacz również
fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
43. FPFF . Poznaliśmy laureatów 11. Nagród PISF
Jak zdobyć kobietę, pieniądze i sławę
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll