PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Festiwal w Sokołowsku oferuje, obok wglądu w najciekawsze trendy ambitnego i dającego do myślenia kina europejskiego, przestrzeń do spotkań i dyskusji wokół filmów. Tak będzie i podczas tegorocznej, szóstej już, edycji.
Sekcja Hommage à Kieślowski, poświęcona twórczości i osobie reżysera, przypomni dwa wybitne filmy fabularne i jeden film dokumentalny Krzysztofa Kieślowskiego. Każdy z nich stanowi punkt wyjścia do rozmów o tym, jak oddziałują one na odbiorcę, jak są skonstruowane, co je wyróżnia pod względem estetyki i języka wśród porównywalnych filmów współczesnych, a także jak zawarte w nich wątki, tematy i znaczenia przekładają się na nasze czasy. W centrum zainteresowania znajdą się w tym roku życiowe dylematy, konflikty i dramaty bohaterów oraz narracja, znaczenia i stylistyka każdego z filmów.

Głównym obrazem Festiwalu w sekcji „Hommage à Kieślowski” – retrospektywie filmów reżysera – będzie polsko-francusko-szwajcarska koprodukcja z 1994 roku "Trzy kolory: Czerwony". Ten nominowany do Złotej Palmy w Cannes, Złotych Globów i do Oscara w 3 kategoriach (reżyseria, scenariusz oryginalny i zdjęcia) dramat psychologiczny jest ostatnim dziełem i pożegnaniem Krzysztofa Kieślowskiego z pracą w filmie. Do dziś film ten uważany jest przez wielu krytyków i filmowców za swoisty testament artystyczny Kieślowskiego. Autorem zdjęć do filmu jest Piotr Sobociński, jeden z najwybitniejszych polskich operatorów, zmarły przedwcześnie w Kanadzie w 2001 roku. Muzykę do filmu, nagrodzoną w 1995 roku Złotymi Cezarami – najważniejszą francuską nagrodą filmową – stworzył Zbigniew Preisner. Scenariusz do „Czerwonego”, napisany wspólnie z Krzysztofem Piesiewiczem, otrzymał szereg prestiżowych nominacji, m.in. do Oscara, Cezarów oraz brytyjskiej nagrody BAFTA i uznawany jest do dziś jako dowód autorskiego kunsztu, precyzji myślowej jego autorów i bogactwa znaczeń i możliwości interpretacyjnych. Opowieść zawarta w „Czerwonym” splata losy dwojga ludzi: Valentine Dusseau (Irène Jacob), młodej, wrażliwej modelki i Josepha Kerna (Jean-Louis Trintignant), emerytowanego sędziego podsłuchującego rozmowy telefoniczne swoich sąsiadów. Pokaz filmu, emitowanego w drugi dzień Festiwalu, zwieńczy rozmowa z udziałem m.in. Krzysztofa Piesiewicza. Gościem specjalnym będzie Piotr Sobociński Junior: operator filmowy i syn Piotra Sobocińskiego. Festiwalowa publiczność będzie więc miała okazję poznać nieznane dotąd aspekty procesu twórczego – pisania scenariusza i produkcji filmu, który zamyka trylogię „Trzy Kolory”.

Pierwszego festiwalowego dnia o kulisach powstania filmu „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim” opowie gość Festiwalu: wybitny dokumentalista Andreas Voigt, laureat prestiżowej Niemieckiej Nagrody Filmowej, zaczynający swą karierę jako montażysta i scenarzysta w Studiu Filmów Dokumentalnych DEFA w Poczdamie. Reżyser znany jest z wykładów na uczelniach w wielu krajach w Europie i Ameryce, a także w Singapurze i Indiach. Zrealizował między innymi cykl „Filmy z miasta Lipsk”, kinowe dokumenty przedstawiające wybranych bohaterów: mieszkańców Lipska. Tłem historycznym cyklu jest upadek muru berlińskiego, zjednoczenie Niemiec i towarzyszący im proces głębokiej transformacji społeczeństwa postkomunistycznego, ujęte w wymiarze indywidualnym. Podczas festiwalowego spotkania z Andreasem Voigtem zatytułowanego „Na przypadek trzeba zasłużyć”, odwołującego się do wypowiedzi Kieślowskiego na jednym z warsztatów, będzie można usłyszeć o specyfice pracy dokumentalisty w dwóch systemach społecznych: NRD i Niemiec, ale także o roli ograniczeń, trudności i przypadku w pracy dokumentalisty na przykładzie prac zdjęciowych z Krzysztofem Kieślowskim w grudniu 1995 roku, w wyniku których powstał w roku 1996 film „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim”. Dokument ten, nakręcony na zlecenie bawarskiej telewizji publicznej, jest przedostatnim filmem z Krzysztofem Kieślowskim. Wyróżnia się narracyjną formą, strukturą opowiadania i intensywnością prowadzonej rozmowy. Z rozmowy z reżyserem stopniowo wyłania się osobista, miejscami intymna i niepozbawiona goryczy refleksja Krzysztofa Kieślowskiego o kondycji współczesnego człowieka. Odpowiedzi Kieślowskiego rzucają też nowe światło na niektóre jego reżyserskie decyzje i podejście do procesu twórczego i życia, w tym do polityki, przyjaźni, odpowiedzialności i sensu miłości, tworząc wielopłaszczyznowy portret artysty i człowieka.

Na szczególną uwagę zasługują przygotowane spotkania wokół filmów i dyskusje z filmoznawcami: prof. Mikołajem Jazdoniem, dr. Rafałem Koschanym, krytykiem filmowym Łukaszem Maciejewskim i filmoznawcą Piotrem Pławuszewskim oraz współtwórcami prezentowanych filmów. Towarzyszą one każdej z projekcji w sekcji „Hommage à Kieślowski”. Oprócz „Czerwonego” i dokumentu „Spotkanie z Krzysztofem Kieślowskim” na Festiwalu zaprezentowane zostaną: kontrowersyjny swego czasu ze względów politycznych dramat "Bez końca", osadzony w okresie stanu wojennego w Polsce w roku 1982 oraz zrealizowany w 1979 roku dla WFD krótki dokument pt. "Siedem kobiet w różnym wieku", zdradzający mistrzostwo Kieślowskiego w konstruowaniu struktury opowieści i montażu.

Nominowany do Złotych Lwów dramat psychologiczny Kieślowskiego "Bez końca" po premierze w 1985 roku wzbudził wiele kontrowersji wśród twórców i w środowiskach politycznych oraz kościelnych tamtego czasu. Bohaterem jest zmarły adwokat (w tej roli Jerzy Radziwiłowicz), wracający między żywych, by obronić robotnika sądzonego w procesie politycznym. Film ten jest początkiem współpracy Kieślowskiego z Krzysztofem Piesiewiczem i ich trwającej do śmierci reżysera głębokiej przyjaźni. Film spotkał się z ostrą krytyką zarówno pism reżimowych, jak i krytyków z kręgów działaczy opozycyjnych, którzy doszukiwali się w nim przejawów kolaboracji Kieślowskiego z władzą. Sugestywny, nieopowiadający się za jakąkolwiek ideologią, lecz rysujący stan głębokiego rozłamu społecznego i depresji obraz Polski 1982 roku oraz liczne elementy symboliczne podnoszone były głównie przez krytyków zagranicznych i niezależnych ideologicznie i politycznie krytyków z Polski. W filmie wystąpili także m.in. Grażyna Szapołowska, Maria Pakulnis, Artur Barciś, Aleksander Bardini. Publiczność przyjęła obraz entuzjastycznie, z wielkim zrozumieniem pojmując mroczny portret i złożoność wyborów bohaterów. "Bez końca" to także początek twórczej współpracy z autorem muzyki Zbigniewem Preisnerem. Inspirowana filmem rozmowa z udziałem Krzysztofa Piesiewicza i autora zdjęć Jacka Petryckiego będzie transmitowana także w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, w ramach wspólnego projektu Sokołowsko na Wałbrzyskiej.

Siedem tancerek, siedem dni, siedem historii – dziejący się w rytmie dni tygodnia dokument "Siedem kobiet w różnym wieku", nagrodzony w 1979 roku na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych, emitowany drugiego dnia Festiwalu, będzie punktem wyjścia do dyskusji m.in. o roli konstrukcji narracji i sztuce montażu w filmie dokumentalnym. Opowieść o powstawaniu filmu, wpływie Kieślowskiego na własne wybory artystyczne i nowe wątki interpretacyjne filmów przedstawią goście dyskusji po filmie, m.in. prof. Ewa Wycichowska – jedna z bohaterek filmu, dziś choreograf, pedagog, profesor sztuk muzycznych, kierownik Zakładu Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Michał Żarnecki – autor muzyki oraz Mikołaj Jazdon – filmoznawca, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Festiwalowe projekcje filmów Kieślowskiego oraz innych obrazów nawiązujących do estetyki dzieł reżysera oraz toczące się wokół nich dyskusje wpisują się w obchody Roku Kieślowskiego, ustanowionego przez Polską Akademię Filmową w 20. rocznicę śmierci reżysera. Festiwal współfinansowany jest m.in. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Tegoroczna, 6. edycja Festiwalu Filmowego Hommage à Kieślowski odbędzie się w dniach 9-11 września w Sokołowsku na Dolnym Śląsku. Magazyn Filmowy i serwis sfp.org.pl są patronami medialnymi festiwalu.
        
www.hommageakieslowski.pl
 


AK
Hommage à Kieślowski
Ostatnia aktualizacja:  3.08.2016
Zobacz również
fot. Studio Filmowe Tor
Trwa nabór do Białostockiego Funduszu Filmowego
Jacek Bromski: Od początku mrugałem w stronę widza
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll