PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Ma na swoim koncie ponad siedemdziesiąt filmów – fabularnych, a nawet dokumentalnych i jeden… animowany. Za scenografię do zdjęć aktorskich „Twojego Vincenta” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana dostał – razem z Marią Duffek i Piotrem Dominiakiem – statuetkę Orła. Rafał Waltenberger, członek Stowarzyszenie Filmowców Polskich – 22 maja – obchodzi swoje 75. urodziny.
Z urodzenia jest lwowiakiem, z wyboru – wrocławianinem, z wykształcenia – architektem (po Politechnice Wrocławskiej), z pasji – scenografem. Choć, prawdę mówiąc, nieco z przypadku. Do filmu trafił bowiem za sprawą Jerzego Groszanga, który odpowiadał za scenografię telewizyjnego filmu Marka Piestraka „Śledztwo” (1973). Akcja ekranizacji powieści Stanisława Lema rozgrywa się w Scotland Yardzie, a scenograf nigdy w Anglii nie był, więc poprosił kolegę, który znał tamtejsze realia, by wyczarował Londyn we Wrocławiu. I tak Waltenberger został II scenografem „Śledztwa”. Następnie współpracował m.in. z Teresą Barską na planie „Dziejów grzechu” (1975) Waleriana Borowczyka i Jarosławem Świtoniakiem podczas realizacji serialu Zbigniewa Chmielewskiego „Dyrektorzy” (1975).

Nawiasem mówiąc, po londyńskiej przygodzie na planie „Śledztwa” stał się specem od „zmieniania” przynależności państwowej naszym miastom. I tak Kazimierz nad Wisłą zagrał uroczą miejscowość francuską, a Kraków i Warszawa – Wiedeń w serialu Grzegorza Lasoty „Parada oszustów” (1976) – odcinki „Mistrz zawsze traci” i „Jaguar 1936”, Wrocław zaś – Rotterdam w uhonorowanym Oscarem holenderskim „Charakterze” (1997) Mike’a van Diema.

Jako samodzielny scenograf zadebiutował w telewizyjnej fabule Janusza Kondratiuka „Mała sprawa” (1975). Rok później trafił na plan „Spokoju” (1976) Krzysztofa Kieślowskiego, przejmującej opowieści o mężczyźnie, który po wyjściu z więzienia zamarzył o spokojnym życiu, ale podejmując pracę na budowie, został wciągnięty w konflikt między robotnikami a kierownictwem. Film został zatrzymany przez cenzurę, pokazano go dopiero po Sierpniu ‘80 roku, by znów – w czasie stanu wojennego – odesłać na półkę.

Kolejny telewizyjny film Kieślowskiego ze scenografią Waltenbergera „Krótki dzień pracy” (1981), zainspirowany reportażem Hanny Krall „Widok z okna na pierwszym piętrze”, na premierę musiał czekać do 1996 roku. Lepiej poszczęściło się pełnometrażowemu „Amatorowi” (1979), sztandarowemu tytułowi kina moralnego niepokoju, który przed nadejściem stanu wojennego zdołał wygrać festiwale w Gdańsku, Moskwie i Chicago.

Potem Kieślowski i Waltenberger zdołali jeszcze razem nakręcić „Przypadek” (1981), frapującą opowieść o roli przypadku w naszym życiu (losy jej bohatera zależą od tego, czy pewnego dnia zdąży na pociąg, czy wda się w bójkę z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei, czy pozostanie na peronie – w pierwszym wariancie opowieści zostanie młodzieżowym działaczem, w drugim – opozycjonistą, w trzecim – niezaangażowanym politycznie pracownikiem naukowym). Do premiery filmu doszło dopiero w 1987 roku.

Scenograficzny dorobek Waltenbergera jest imponujący. Zadziwia także swą różnorodnością: z muzyczną biografią Hanki Ordonówny „Miłość ci wszystko wybaczy” (1981) Janusza Rzeszewskiego sąsiaduje psychologiczny horror Jacka Koprowicza „Medium” (1985), z ekranizacją Reymontowskiej „Komediantki” (1986) Jerzego Sztwiertni – przejmujący dramat rozgrywający się podczas II wojny światowej „Jeszcze tylko ten las” (1991) Jana Łomnickiego, z „Krajem świata” (1993), debiutem fabularnym Marii Zmarz-Koczanowicz – „Akwarium” (1995) Antoniego Krauzego według głośnej powieści Wiktora Suworowa, wreszcie z fabularyzowanym dokumentem Janusza Zaorskiego „Pokolenia” (2016), zrealizowanym z okazji jubileuszu wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych – animowany dokument Kobieli i Welchmana „Twój Vincent” (2017). Tak się składa, że wymienionym wyżej reżyserom zawdzięcza Waltenberger największe scenograficzne laury: „Twój Vincent” przyniósł mu statuetkę Orła, a telewizyjna komedia Janusza Zaorskiego „Cudownie ocalony” (2004) nagrodę na gdyńskim festiwalu (2004).

Byś jeszcze niejeden raz został „cudownie nagrodzony”, tego Ci, drogi Rafale – w imieniu całego SFP, którego jesteś długoletnim i wiernym członkiem – nade wszystko życzę!
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  21.05.2018
Zobacz również
fot. AKPA
Dariusz Jabłoński po raz kolejny wiceprezesem Europejskiego Klubu Producentów
37. Młodzi i Film: 11 filmów w Konkursie Pełnometrażowym
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll