PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
5 kwietnia 2016 roku w Warszawie odbyło się seminarium poświęcone pracy nad scenariuszem ,„Story Matters”. Jednym z gości była scenarzystka Marietta Von Hausswolff Von Baumgarten. Spotkanie zorganizowało Creative Europe Desk Polska.
Marietta Von Hausswolff Von Baumgarten - scenarzystka, konsultantka scenariuszowa, reżyserka oraz producentka ze Szwecji. Marietta jest m.in. autorką scenariusza oraz koproducentką filmu "Call Girl", który został nagrodzony przez FIPRESCI na festiwalu w Toronto. Współpracuje jako tutor z takimi programami jak: TorinoFilmLab, Venice Biennale College Microbudget labs, Binger Filmlabs, Tiff Studio Toronto, Baltic International Film Academy czy Talent Campus Berlin.

W seminarium prowadzonym przez producentkę Joannę Szymańską, Marietta Von Hausswolff skoncentrowała się na developmencie scenariusza. W swojej ponad 20-letniej karierze współpracowała z producentami z ponad 40 krajów. Przybliżyła słuchaczom filmy przy których pracowała: „MediterraneaJona Carpignano, „Children of Sarajevo”, „H”, „The FitsAnny Rose Holmer, czy najbardziej popularny w tej grupie, „Babadook” w reżyserii Jennifer Kent. Szwedzka scenarzystka rozpoczęła swój właściwy wykład od słów tureckiego reżysera Nuri Bilge Ceylana, autora „Zimowego snu”, laureata Złotej Palmy w Cannes w 2014 roku – „Kino musi zawierać pewną ściśle kontrolowaną niejasność”.  Uznała to za klucz w szukaniu rozwiązań przy pracach nad scenariuszem – niejasność powoduje, że widz się nie nudzi podczas seansu.


Marietta Von Hausswolff Von Baumgarten i Joanna Szymańska, fot. Creative Europe Desk Polska.

Marietta Von Hausswolff zwróciła w swoim wystąpieniu na częste błędy popełniane podczas pracy nad scenariuszem. - Należy ściśle pilnować określonej długości filmu, z uwzględnieniem faktu, że większość produkcji wymaga konkretnego zakończenia. Miejscem, w którym się to kontroluje, jest montażownia – mówiła scenarzystka. – Budujesz świat, na którym musisz poświęcić dużo czasu, by uniknąć popełniania błędów.

Szwedzka scenarzystka zwróciła także uwagę na klimat, jaki musi planować w zespole. Wskazała największe grzechy pracy w ekipie: bezmyślność, nieład, zapominalstwo, nieostrożność, lenistwo, czy brak organizacji pracy. – Bez ścisłej współpracy nad tekstem, między producentem, reżyserem i scenarzystą, nie odniesie się sukcesu – mówiła. Ważnym aspektem jest także możliwość włączenia w proces przygotowywania filmu tzw. otwartego zakończenia. – Jest wiele furtek, które mogą otworzyć interpretację zakończenia.

Ważnym aspektem jest unikanie „zawieszenia w niewierze” – Jeśli nie do końca wierzymy w wiarygodność historii, którą opowiadamy, nie odniesiemy sukcesu. Ważne jest, by bohater, którego losy pokazujemy, pozostawał naturalny. Trzeba też zgromadzić dużą wiedzę na temat opracowywanego tematu, czyli zadawać sobie pytania „Co?” i „Jak?” – Pracowałam swego czasu nad filmem osadzonym w realiach XVI– wiecznej wojny i początkowo nie byłam zaznajomiona z tematem. Zaczęłam analizować tamten okres. – mówiła scenarzystka.

Zamykając seminarium Marietta Von Hausswolff powiedziała – Jestem lojalna wobec scenariusza. Gdy pojawia się konflikt na linii reżyser – scenarzysta, staję w obronie skryptu. Należy jednak pamiętać, o tym, że to scenarzysta pisze dla reżysera. Nie da się jednak tego zrobić wystarczająco dobrze, jeśli nie zadaje się wielu pytań. Ważny jest więc nieustanny dialog w pracach nad developmentem.


Paweł Zwoliński
Informacja własna
Ostatnia aktualizacja:  6.04.2016
Zobacz również
fot. Kreatywna Europa
Bezpłatne pokazy koszalińskich debiutów
PISF dofinansował dziewięć fabuł
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll