PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  21.07.2015
Efekty pracy ekipy filmowej będzie można zobaczyć już 11 września 2015 roku, a potem również na 40. Festiwalu Filmowym w Gdyni.
Autorem scenografii do filmu "Karbala" jest Marek Warszewski, zeszłoroczny laureat Orła za film "Miasto 44". Jak sam przyznaje, pomysł stworzenia irackiego miasta w Warszawie był bardzo śmiały, ale wytężona praca całego zespołu przypieczętowana została sukcesem. – Najbardziej cieszą pochlebne opinie irackich statystów, którzy obecni byli na polskim planie – komentuje Warszewski.


Na planie "Karbali". Fot. Robert Pałka/WFDiF/Next Film.

Transport ciężkiego sprzętu wojskowego do Jordanii, realizacja zdjęć na Bliskim Wschodzie, reżyserowanie arabskich statystów na migi i ekspresowa budowa irackiego miasta na warszawskim Żeraniu. To tylko część ekstremalnych wyzwań twórców „Karbali”, filmu opowiadającego historię bohaterskiej obrony City Hall przez polsko-bułgarskie oddziały. Nawet 50 osób dziennie, przez siedem tygodni, w pocie czoła budowało w Warszawie kawałek irackiego miasta. Setki godzin ciężkiej pracy zostały zwieńczone precyzyjnie dopracowaną scenografią. W samym sercu Żerania postawiono ratusz, posterunek policji i meczet, wiernie odwzorowujące realia bitwy o City Hall.

Największa pomoc przyszła ze strony żołnierzy, weteranów obrony City Hall, którzy sami dostarczali własne zdjęcia i materiały pokazujące miejsce, w którym rozegrała się bitwa. Dekorację tworzą nie tylko budynki, ale również autentyczny sprzęt i wyposażenie, którego używali w 2004 roku polscy żołnierze stacjonujący w Iraku. Inspiracją do pracy scenograficznej były również odwiedzane przez ekipę plenery na Bliskim Wschodzie. Część zdjęć została zrealizowana w Jordanii. Tak duże przedsięwzięcie logistyczne i produkcyjne nie miało miejsca w polskiej kinematografii od lat. Polscy filmowcy musieli zadbać m.in. o transfer drogą morską oraz powietrzną pojazdów wojskowych, broni, elementów scenograficznych oraz sprzętu filmowego.


Na planie "Karbali". Fot. Robert Pałka/WFDiF/Next Film.

– Na Bliskim Wschodzie, gdzie się nie obejrzeć, trudno o bezpieczeństwo zwykłego przybysza z Europy, a co dopiero całej ekipy filmowej – opowiada Krzysztof Łukaszewicz, reżyser „Karbali”. – Początkowo mieliśmy kręcić zdjęcia wyjazdowe w Egipcie, ale wybuchła tam rewolucja i walki o władzę. Potem w Kurdystanie, który wkrótce został zaatakowany przez dżihadystów. Potem w południowej Turcji, gdzie przy granicy z Syrią także wprowadzono stan wyjątkowy. Ostatecznie postawiliśmy na Jordanię.  Kiedy przyjechaliśmy na dokumentację, konsul życzył nam powodzenia na zdjęciach, jednocześnie radząc nam robić te zdjęcia jak najszybciej, póki jest spokojnie – dodaje.

Producentem filmu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, koproducentami są Agora S.A., Telewizja Polska S.A., CANAL+ , Studio Produkcyjne ORKA Sp. z o.o. oraz bułgarski koproducent Miramar Film.


MZ
Next Film
Ostatnia aktualizacja:  21.07.2015
Zobacz również
fot. WFDiF/Next Film
[wideo] Jaka jest "Słaba płeć?"
"Dzień babci" najlepszym filmem "Lata z Muzami"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll