PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jakie platformy do grania i gatunki gier są najchętniej wybierane przez Polaków? Polskie biuro Kreatywnej Europy przedstawiło wyniki badań polskiej sceny gamingowej przeprowadzonych z okazji Digital Dragons 2015. Wyniki te posłużą do przygotowania raportu, który ukaże się we wrześniu 2015 roku.
Partnerami inicjatywy są Creative Europe Desk Polska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krakowski Park Technologiczny, Grupa Onet, GryOnlie.pl oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

„Dzięki badaniu mogliśmy przyjrzeć się przekrojowi polskich graczy i przełamać stereotypy. Okazało się, że obecnie po szeroko pojęte gry wideo sięga więcej kobiet niż mężczyzn, a ponad połowa grających to ludzie dorośli”, czytamy w komunikacie.

Już w tej chwili możemy poznać kilka interesujących faktów.  Na potrzeby badania wyróżniono następujące kategorie według platformy sprzętowej: gry PC (instalowane na komputerze stacjonarnym lub laptopie), konsolowe (np. na PlayStation 4 czy Xboksie One), mobilne (smartfony, tablety), przeglądarkowe, społecznościowe (dostępne w portalach typu Facebook) oraz na tradycyjne telefony komórkowe.

Na czym gramy?

  PC to nadal najpopularniejsza platforma sprzętowa do grania w naszym kraju. W produkcje zainstalowane na komputerze osobistym zagrało 42proc. respondentów, przeglądarkowe 38 proc., a społecznościowe 36 proc.. Na szczególną uwagę zasługuje jednak najszybciej rosnąca grupa graczy mobilnych – tych znalazło się aż 40 proc. w porównaniu z 28  proc. w 2014 roku. Na smartfonach i tabletach grają głównie młodzi, najłatwiej zaprzyjaźniający się z tego typu urządzeniami – połowa graczy mobilnych należy do kategorii wiekowej 15-24.

Na końcu ponownie znaleźli się konsolowcy z reprezentacją na poziomie zaledwie 15 proc.. Choć o PlayStation 4 i Xboksie One (oraz kilku innych maszynkach do gier) mówi się i pisze bardzo często, zwłaszcza w poważnych serwisach branżowych, w Polsce posiada je stosunkowo niewielki odsetek graczy. Tego typu urządzenia są często wybierane przez niezależnych finansowo graczy po 25 roku życia – prawie połowa grających na konsolach ma stałe zatrudnienie. Ważną przyczyną takiego stanu rzeczy wydaje się być wysoka cena gier konsolowych (średnio powyżej 200 zł za nowy tytuł).



W co gramy?


Trzy najpopularniejsze gatunki na komputerach osobistych nie powinny być dla nikogo szokiem: strategie i RPG-i (ex aequo po 43 proc.) oraz strzelanki (40 proc.) – to gry typowe dla platformy od zawsze kojarzonej z klawiaturą i myszą. Z kolei konsolowcy najczęściej wybierają zręcznościowe gry akcji (55 proc.), sportowe i wyścigi (po 54 proc.) – a więc to, w co najprzyjemniej się gra na padzie, czyli również bez niespodzianek. Natomiast w przypadku produkcji mobilnych, przeglądarkowych i społecznościowych na prowadzenie wybijają się gry logiczne.

Free-to-play

Sporą popularnością w Polsce bez względu na platformę cieszą się tzw. gry free-to-play, czyli takie, z których można korzystać za darmo, a jedyny koszt wiążą się z opcjonalnymi mikropłatnościami lub popremierowymi dodatkami. Zazwyczaj są to gry sieciowe, umożliwiające wspólną rozgrywkę z innymi graczami. Przykładem może być popularne w naszym kraju League of Legends czy World of Tanks. Doświadczenie z tego typu produkcjami ma 2/3 wszystkich badanych graczy, a spośród osób, którym zdarzyło się kiedyś grać w „darmówki” 2/3 robiło to w ciągu ostatniego miesiąca.

WRÓB
Creative Europe Desk Polska
Ostatnia aktualizacja:  1.01.2016
Zobacz również
Rusza Krakowski Festiwal Filmowy
TVP1 i ZDF o wspólnych produkcjach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll