Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Maria Leszczyńska-Żołnierska
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
MONTAŻ (7)
1990
Seszele
Montaż
1990
Armelle
Montaż
1987
Zad wielkiego wieloryba
Montaż
1985
…Jestem przeciw
Montaż
1980
Bumerang
Montaż
1970
Próba
Montaż
1970
Fabryka
Montaż
PION REŻYSERSKI (1)
1971
Na torach
Współpraca
Opis
Maria Leszczyńska-Żołnierska, znana montażystka filmów dokumentalnych, fabularnych i seriali telewizyjnych, wieloletnia członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Urodziła się w Warszawie i całe swe zawodowe życie związała ze stołecznymi ośrodkami produkcji filmowej – Wytwórnią Filmów Dokumentalnych oraz Centralną Wytwórnią Programów i Filmów Telewizyjnych „Poltel”, choć z wykształcenia jest… polonistką, absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego.
Zawodu montażystki uczyła się od wybitnych przedstawicielek tej profesji – Haliny Prugar-Ketling, współpracując przy montażu „Agenta nr 1” (1971) Zbigniewa Kuźmińskiego, oraz – nade wszystko – od Jadwigi Zajiček, asystując przy pracy m.in. nad „Barwami walki” (1964) i „Mocnym uderzeniem” (1966) Jerzego Passendorfera, „Dancingiem w kwaterze Hitlera” (1968) Jana Batorego, telewizyjnym tryptykiem „Perły i dukaty” (1965) Józefa Hena, dokumentalnym „Sopotem 67” (1967) Grzegorza Lasoty.
Jako samodzielna montażystka zadebiutowała w 1970 roku dwoma dokumentami – „Próbą” Bohdana Kosińskiego oraz „Fabryką” Krzysztof Kieślowskiego. Współpracowała także przy powstawaniu głośnego filmu Kosińskiego „Na torach” (1971), uhonorowanego Złotym Lajkonikiem na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1971). Później związała się z produkcją telewizyjną, montując m.in. popularny serial Zbigniewa Chmielewskiego „Dyrektorzy” (1975), a także – uhonorowany festiwalowymi nagrodami w Monte Carlo, Gdańsku i Koszalinie – „Dom moich synów” (1975) Gerarda Zalewskiego.
Jej dziełem są również trzy pierwsze odcinki zabawnego cyklu Janusza Zaorskiego „Zezem” (1976), dziesięć odcinków serialu Zbigniewa Chmielewskiego „Blisko, coraz bliżej” (1982-1983), cztery odcinki „Crimen” (1988) Laco Adamika oraz montaż znakomitego filmu telewizyjnego Stefana Szlachtycza „Tragarz puchu” (1983), a także debiutu fabularnego Mariusza Trelińskiego „Zad wielkiego wieloryba” (1987). Leszczyńska montowała także przejmującą opowieść rozgrywającą się w świecie młodych narkomanów – „…jestem przeciw” (1985) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego oraz pełnometrażowy debiut reżyserski Bogusława Lindy „Seszele” (1990).
Urodziła się w Warszawie i całe swe zawodowe życie związała ze stołecznymi ośrodkami produkcji filmowej – Wytwórnią Filmów Dokumentalnych oraz Centralną Wytwórnią Programów i Filmów Telewizyjnych „Poltel”, choć z wykształcenia jest… polonistką, absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego.
Zawodu montażystki uczyła się od wybitnych przedstawicielek tej profesji – Haliny Prugar-Ketling, współpracując przy montażu „Agenta nr 1” (1971) Zbigniewa Kuźmińskiego, oraz – nade wszystko – od Jadwigi Zajiček, asystując przy pracy m.in. nad „Barwami walki” (1964) i „Mocnym uderzeniem” (1966) Jerzego Passendorfera, „Dancingiem w kwaterze Hitlera” (1968) Jana Batorego, telewizyjnym tryptykiem „Perły i dukaty” (1965) Józefa Hena, dokumentalnym „Sopotem 67” (1967) Grzegorza Lasoty.
Jako samodzielna montażystka zadebiutowała w 1970 roku dwoma dokumentami – „Próbą” Bohdana Kosińskiego oraz „Fabryką” Krzysztof Kieślowskiego. Współpracowała także przy powstawaniu głośnego filmu Kosińskiego „Na torach” (1971), uhonorowanego Złotym Lajkonikiem na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1971). Później związała się z produkcją telewizyjną, montując m.in. popularny serial Zbigniewa Chmielewskiego „Dyrektorzy” (1975), a także – uhonorowany festiwalowymi nagrodami w Monte Carlo, Gdańsku i Koszalinie – „Dom moich synów” (1975) Gerarda Zalewskiego.
Jej dziełem są również trzy pierwsze odcinki zabawnego cyklu Janusza Zaorskiego „Zezem” (1976), dziesięć odcinków serialu Zbigniewa Chmielewskiego „Blisko, coraz bliżej” (1982-1983), cztery odcinki „Crimen” (1988) Laco Adamika oraz montaż znakomitego filmu telewizyjnego Stefana Szlachtycza „Tragarz puchu” (1983), a także debiutu fabularnego Mariusza Trelińskiego „Zad wielkiego wieloryba” (1987). Leszczyńska montowała także przejmującą opowieść rozgrywającą się w świecie młodych narkomanów – „…jestem przeciw” (1985) Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego oraz pełnometrażowy debiut reżyserski Bogusława Lindy „Seszele” (1990).
Jerzy Armata
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024