PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Samuel Fuller

Samuel Fuller
URODZONY: 12 sierpień 1912, Worcester, Massachusetts
ZMARŁ: 30 październik 1997 w wieku 85 lat, Hollywood, Kalifornia (USA)
Filmografia
 AKTOR (11)
2009
Carmel
(głos)
1994
Pokochać kogoś
Sam Silverman
1992
Życie cyganerii
Gassot
1990
Synowie
Ojciec
1982
Opowieści Hammetta
Stary mężczyzna
1982
Stan rzeczy
Joe
1982
Biały pies
Charlie Felton
1979
1941
Komendant myśliwca
1977
Amerykański przyjaciel
Amerykanin
1971
The Last Movie
on sam
1965
Szalony Piotruś
on sam (nie występuje w napisach)
 SCENARIUSZ (3)
1982
Biały pies
Scenariusz
1980
Wielka czerwona jedynka
Scenariusz
1949
Shockproof
Scenariusz
 PION REŻYSERSKI (2)
1982
Biały pies
Reżyser
1980
Wielka czerwona jedynka
Reżyser
Opis
Posiadający polskie korzenie Samuel Michael Fuller (nazwisko rodziców to Rabinovitch) urodził się w 1912 roku w Worcester w amerykańskim stanie Massachusetts. Zanim trafił do kina pracował jako dziennikarz oraz zarabiając jako pisarz podrzędnych powieści sensacyjnych. W wieku dwudziestu kilku lat zaczął pisać scenariusze, często nie podpisując się pod nimi własnym nazwiskiem. W czasie II wojny światowej służył między innymi w Afryce i Normandii, a przy okazji wyzwalania jednego z nazistowskich obozów koncentracyjnych nakręcił na taśmie 16mm film dokumentalny. Ponad trzydzieści lat później wykorzystał swoje wojenne wspomnienia przy realizacji jednego ze swoich najgłośniejszych filmów – „Wielkiej Czerwonej Jedynki” (1980 r.)

Kiedy pojawiła się okazja, zaproponował darmo swoje pisarskie usługi w zamian za możliwość debiutu za kamerą. „I Shot Jesse James” z 1949 roku był dla Fullera początkiem nowego rozdziału w życiu, choć dopiero „The Steel Helmet” z 1951 roku, bezkompromisowa opowieść o trwającej ówcześnie wojnie w Korei, przyniosła mu reputację niezależnego twórcy, który nie boi się kontrowersyjnych tematów.

Po sukcesie „The Steel Helmet” Fullerem zainteresowały się wielkie studia. Podpisawszy kontrakt na siedem filmów z 20th Century Fox, amerykański twórca nakręcił między innymi „Fixed Bayonets”, kolejne starcie z wojną w Korei. Niedługo potem Fuller założył własną firmę produkcyjną, której pierwszym dzieckiem był „Park Row” (1952 r.), opowieść o amerykańskim dziennikarstwie. Rok później powstał jego najbardziej znany film, czarny kryminał „Kradzież na South Street”. W latach 60. Fuller kręcił niskobudżetowe obrazy mierzące się z tematami tabu kultury amerykańskiej – „Shock Corridor” (1963 r.) opowiada o szpitalu psychiatrycznym, a „The Naked Kiss” (1964 r.) o prostytutce, która pragnie zmienić swoje życie.

W 1982 roku, tuż po „Wielkiej Czerwonej Jedynce”, Fuller nakręcił „White Dog”, który został uznany przez studio Paramonut za zbyt kontrowersyjny i odłożony na półkę. Fuller wyjechał wtedy do Francji i nie nakręcił już nic w Stanach Zjednoczonych. Zmarł jednak w Hollywood, w 1997 roku, już po zakończeniu kariery. Jego ostatnim filmem były „Dziewczyny w więzieniu” z 1994 roku.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll