Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Carlos Saura
URODZONY: 04 styczeń 1932, Huesca
Filmografia
PION REŻYSERSKI (17)
2010
Flamenco, Flamenco
Reżyser
2009
Ja, Don Giovanni
Reżyser
2007
Fados
Reżyser
2005
Iberia
Reżyser
2004
Siódmy dzień
Reżyser
1998
Tango
Reżyser
1989
Ciemna noc
Reżyser
1988
El Dorado
Reżyser
1983
Carmen
Reżyser
1981
Krwawe gody
Reżyser
1978
Z zawiązanymi oczami
Reżyser
1977
Elizo, moje życie
Reżyser
1976
Nakarmić kruki
Reżyser
1973
Anna i wilki
Reżyser
1968
Stres we troje
Reżyser
1967
Mrożony peppermint
Reżyser
1960
Los golfos
Reżyser
SCENARIUSZ (16)
2010
Flamenco, Flamenco
Scenariusz
2009
Ja, Don Giovanni
Scenariusz
2007
Fados
Scenariusz
2005
Iberia
Scenariusz
1998
Tango
Scenariusz
1989
Ciemna noc
Scenariusz
1988
El Dorado
Scenariusz
1983
Carmen
Scenariusz
1981
Krwawe gody
Scenariusz
1978
Z zawiązanymi oczami
Scenariusz
1977
Elizo, moje życie
Scenariusz
1976
Nakarmić kruki
Scenariusz
1973
Anna i wilki
Scenariusz
1968
Stres we troje
Scenariusz
1967
Mrożony peppermint
Scenariusz
1960
Los golfos
Scenariusz
SCENOGRAFIA (2)
2007
Fados
Scenograf (Production Designer)
2005
Iberia
Scenograf (Production Designer)
Opis
Hiszpański reżyser i scenarzysta. Wychowany w rodzinie artystycznej (matka była pianistką, brat malarzem), zainteresował się kinem jako nastolatek, realizując pierwsze filmy amatorskie. Porzucił studia inżynierskie, by studiować reżyserię filmową i dziennikarstwo. W 1959 nakręcił neorealistyczny film „Los Golfos”, który wszedł na ekrany dopiero w 1962, międzynarodowy rozgłos przyniósł mu film „Polowanie” (1966, Srebrny Niedźwiedź za reżyserię w Berlinie). W ciągu następnej dekady osiągnął status najciekawszego reżysera kina hiszpańskiego od czasu Luisa Buñuela, dzięki filmom: „Mrożony peppermint” (1967, Srebrny Niedźwiedź w Berlinie), „Kuzynka Angelika” (1974, nagroda jury w Cannes), „Nakarmić kruki” (1976, Wielka Nagroda Jury w Cannes), szukając specyficznego języka wypowiedzi, który pozwoliłby ominąć zastrzeżenia cenzury. Po upadku reżimu Franco Saura zwraca się w stronę muzycznej tradycji hiszpańskiej, przedstawiając cykl baletowy z udziałem charyzmatycznego tancerza Antonio Gadesa: „Krwawe gody” (1981, Nagroda Specjalna w Montrealu), „Carmen” (1983, nagrody w Cannes), „Czarodziejska miłość” (1986), a następnie kontynuując do zainteresowanie filmami: „Tango” (1998, nominacja do Oscara), „Iberia” (2005), „Flamenco, flamenco” (2010).
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024