Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jean Cocteau
Filmografia
SCENARIUSZ (8)
1965
Tomasz oszust
Scenariusz
1965
Tomasz oszust
Na podstawie
1960
Testament Orfeusza
Scenariusz
1950
Straszne dzieci
Scenariusz
1950
Straszne dzieci
Na podstawie
1950
Orfeusz
Scenariusz
1946
Piękna i Bestia
Scenariusz
1946
Piękna i Bestia
Autor dialogów
PION REŻYSERSKI (3)
1960
Testament Orfeusza
Reżyser
1950
Orfeusz
Reżyser
1946
Piękna i Bestia
Reżyser
AKTOR (3)
1960
Testament Orfeusza
on sam, poeta
1950
Orfeusz
Narrator (głos, nie występuje w napisach)
1950
Straszne dzieci
Narrator (głos)
Opis
Francuski scenarzysta i reżyser filmowy, także poeta, prozaik, dramaturg, malarz, rzeźbiarz, scenograf, choreograf. Tworzył kino awangardowe szukające inspiracji w surrealizmie, a także w dadaizmie, kubizmie i futuryzmie.
Urodził się 5 lipca 1889 roku w Maisons-Laffitte – zmarł 11 października 1963 w Milly-la-Forêt. Od dziecięcych lat interesował się sztuką, literaturą i muzyką. Jako poeta zadebiutował w 1909 roku tomikiem „Lampa Alladyna”, jako prozaik w 1923 – powieścią „Tomasz fantasta”. Wielkim skandalem okazała się jego – opublikowana w 1930 roku – książka „Opium – dziennik z kuracji odwykowej”. W tym samym roku zadebiutował filmem „Krew poety” („Le sang d'un poète”), stanowiącym pierwsza część – realizowanej przez większość życia – tzw. trylogii orfickiej; pozostałe jej części to: „Orfeusz” („Orphée”, 1950) i „Testament Orfeusza” („Le testament d'Orphée”, 1960). Swój debiutancki – utrzymany w surrealistycznej poetyce – film sam artysta nazwał „schodzeniem w głąb samego siebie drogą przypominającą senne marzenie bez snu".
W latach trzydziestych poznał Jeana Marais, który od tej pory stał się jego ulubionym aktorem, odtwórcą głównych ról w kolejnych filmach: „Pięknej i bestii” („La Belle et la bête”, 1946), poetyckiej opwieści o miłości potwora do ślicznej dziewczyny, zainspirowanej znaną baśnią Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont, a także w „Dwugłowym orle” („L'Aigle à deux têtes”, 1948), „Strasznych rodzicach” („Les Parents terribles”, 1948) oraz drugiej części trylogii orfickiej. Zmarł nagle w 1963 roku na zawał serca, którego dostał na wieść o śmierci Edith Piaf, swej wielkiej przyjaciółki.
Był twórcą wszechstronnie utalentowanym, niekonwencjonalnym i awangardowym, znacznie wyprzedzającym swój czas. „Mądrość polega na tym, aby nie być szalonym, jeśli tylko usprawiedliwiają to okoliczności” – powiedział w jednym z wywiadów. François Truffaut, jeden z czołowych twórców francuskiej Nowej Fali, uważał go za prekursora tego niezwykle ważnego w dziejach światowego kina nurtu.
Urodził się 5 lipca 1889 roku w Maisons-Laffitte – zmarł 11 października 1963 w Milly-la-Forêt. Od dziecięcych lat interesował się sztuką, literaturą i muzyką. Jako poeta zadebiutował w 1909 roku tomikiem „Lampa Alladyna”, jako prozaik w 1923 – powieścią „Tomasz fantasta”. Wielkim skandalem okazała się jego – opublikowana w 1930 roku – książka „Opium – dziennik z kuracji odwykowej”. W tym samym roku zadebiutował filmem „Krew poety” („Le sang d'un poète”), stanowiącym pierwsza część – realizowanej przez większość życia – tzw. trylogii orfickiej; pozostałe jej części to: „Orfeusz” („Orphée”, 1950) i „Testament Orfeusza” („Le testament d'Orphée”, 1960). Swój debiutancki – utrzymany w surrealistycznej poetyce – film sam artysta nazwał „schodzeniem w głąb samego siebie drogą przypominającą senne marzenie bez snu".
W latach trzydziestych poznał Jeana Marais, który od tej pory stał się jego ulubionym aktorem, odtwórcą głównych ról w kolejnych filmach: „Pięknej i bestii” („La Belle et la bête”, 1946), poetyckiej opwieści o miłości potwora do ślicznej dziewczyny, zainspirowanej znaną baśnią Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont, a także w „Dwugłowym orle” („L'Aigle à deux têtes”, 1948), „Strasznych rodzicach” („Les Parents terribles”, 1948) oraz drugiej części trylogii orfickiej. Zmarł nagle w 1963 roku na zawał serca, którego dostał na wieść o śmierci Edith Piaf, swej wielkiej przyjaciółki.
Był twórcą wszechstronnie utalentowanym, niekonwencjonalnym i awangardowym, znacznie wyprzedzającym swój czas. „Mądrość polega na tym, aby nie być szalonym, jeśli tylko usprawiedliwiają to okoliczności” – powiedział w jednym z wywiadów. François Truffaut, jeden z czołowych twórców francuskiej Nowej Fali, uważał go za prekursora tego niezwykle ważnego w dziejach światowego kina nurtu.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024