PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1924

Strajk

Dramat , Niemy, ZSRR, 94 min
plakat: Strajk
Opis filmu
Rosja w czasach caratu. Robotnik fabryczny, niesłusznie posądzony o kradzież, popełnia samobójstwo. Jego śmierć staje się kroplą, która przelewa czarę goryczy pozostałych robotników z tej fabryki, bezlitośnie wyzyskiwanych, a marnie opłacanych przez kapitalistów – właścicieli i zarządców zakładu. Brać robotnicza odchodzi od stanowisk pracy, grupuje się, gorączkowo naradza. Zapada decyzja o strajku. Uczestnicy masowego protestu domagają się m.in. godnego traktowania, ośmiogodzinnego dnia pracy i podwyższenia wynagrodzenia o jedną trzecią. Zwierzchnicy ignorują żądania, jeden z nich petycją strajkujących wyciera buty. Postanawiają stłumić bunt wszelkimi sposobami. Kiedy zawodzą policyjne prowokacje, tajni agenci i łamistrajki, do akcji wkracza wojsko i krwawo rozprawia się z robotnikami.

Debiut pełnometrażowy 25-letniego Siergieja Eisensteina, nazwany przez Adama Garbicza i Jacka Klinowskiego „najbardziej twórczym debiutem realizatorskim w dziejach kina”. („Kino. Wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż pierwsza. 1913-1949”, wyd. II poszerzone, Kraków 2007).
Istotnie, „Strajk” to swoiste laboratorium, w którym początkujący reżyser wypróbowywał w praktyce swoje koncepcje teoretyczne. Ekran kipi pomysłowością i zapałem artysty. Energia niemego obrazu i napisów w rodzaju: „Proletariuszu, pamiętaj!” odzwierciedla nie tylko wrzenie rewolucyjne wśród robotników z filmu. Oddaje również entuzjazm młodego Eisensteina, który – podobnie jak inni twórcy młodego kina radzieckiego – wiązał z rewolucją proletariacką duże nadzieje na nieskrępowany rozwój sztuki awangardowej, rozwiane wkrótce przez socrealizm.
„Strajk” został pomyślany jako wizualizacja starcia proletariatu z kapitałem. W ślad za tym – ale i w myśl totalitarnej ideologii sowieckiej, streszczonej w słowach Majakowskiego: „Jednostka zerem, jednostka niczym” – nie ma w filmie bohaterów indywidualnych. Są co najwyżej typy postaci: kapitalisty, robotnika, szpicla itp. oraz masy pracujące.
Dla Eisensteina podstawą kina był montaż. "Strajk" opiera się głównie na „montażu atrakcji”, w którym połączenie ujęć wywiera na widzu silne wrażenie emocjonalne. Pojawiają się też jednak pierwociny „montażu intelektualnego”,
w którym połączeniu ujęć widz przydaje określone znaczenie. Przykładem jest słynna zbitka masakry robotników
z ubojem bydła w rzeźni.
Andrzej Bukowiecki
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1924
KRAJ PRODUKCJI:
ZSRR
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Niemy
TYTUŁ ORYGINALNY:
Staczka
TYTUŁ ANGIELSKI:
Strike
Dane techniczne
CZAS:
94 min
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll