Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1984
Paryż, Teksas
Dramat , Francja, RFN, Wielka Brytania, 147 min
Reżyseria: Wim Wenders
Scenariusz: Sam Shepard
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (9)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (11)
zwiń listę
Opis filmu
Mężczyzna, samotnie przemierzający pustynię, pada z wyczerpania. Odnaleziony przez lekarza trafia do szpitala. Przybywa tam Walt, brat cierpiącego na amnezję Travisa. Okazuje się jednak, że przyczyną tajemniczego zachowania wędrowca nie jest utrata pamięci, ale bliska obłędu rozpacz. Kilka lat temu Travis stracił wszystko, co kochał – dom, żonę i synka. Zagubiony błąkał się po świecie bez celu. Szczęśliwie Walt wraz z żoną wychowuje bratnaka, Huntera. Chłopiec trafił tam w chwili, kiedy jego matka uznała, że nie potrafi samodzielnie wychowywać dziecka. Potem kobieta zniknęła, jedynym śladem, że żyje są regularnie nadsyłane czeki na utrzymanie chłopca. Travis i Hunter stopniowo znajdują wspólny język, zawiązuje się między nimi utracona przed laty więź. Ojciec wyrusza w kolejną podróż – na poszukiwanie żony. Odnajduje Jane w Houston, gdzie kobieta pracuje w peep-show. Czy uda mu się nakłonić ją do powrotu do rodziny?
„Paryż, Teksas” - czwarty film nakręcony przez Wima Wendersa w USA - jest archetypicznym filmem drogi, spełnieniem marzeń niemieckiego twórcy i promotora kina. W scenariuszu Sama Sheparda nie jest istotna fabuła, liczą się przede wszystkim relacje między bohaterami w różnych konfiguracjach – stosunki braterskie, relacje ojca i syna, męża i żony, wreszcie kobiety i mężczyzny. Ich siła i moc przekonywania zależy przede wszystkim od aktorów – Wenders zaprosił na plan Harry’ego Deana Stantona, Nastassję Kinski, i Deana Stockwella. Ale także od sugestywnego tła: w przeciwieństwie do większości autorów kina drogi, Wender znalazł czas na kontemplację krajobrazu, umiejscawiając swą opowieść w sercu „prawdziwej” Ameryki, co ma być gwarancją psychologicznego prawdopodobieństwa przedstawionej na ekranie sytuacji. Film wyróżniono Złotą Palmą festiwalu w Cannes, a także – między innymi – nagrodą BAFTA za reżyserię.
„Paryż, Teksas” - czwarty film nakręcony przez Wima Wendersa w USA - jest archetypicznym filmem drogi, spełnieniem marzeń niemieckiego twórcy i promotora kina. W scenariuszu Sama Sheparda nie jest istotna fabuła, liczą się przede wszystkim relacje między bohaterami w różnych konfiguracjach – stosunki braterskie, relacje ojca i syna, męża i żony, wreszcie kobiety i mężczyzny. Ich siła i moc przekonywania zależy przede wszystkim od aktorów – Wenders zaprosił na plan Harry’ego Deana Stantona, Nastassję Kinski, i Deana Stockwella. Ale także od sugestywnego tła: w przeciwieństwie do większości autorów kina drogi, Wender znalazł czas na kontemplację krajobrazu, umiejscawiając swą opowieść w sercu „prawdziwej” Ameryki, co ma być gwarancją psychologicznego prawdopodobieństwa przedstawionej na ekranie sytuacji. Film wyróżniono Złotą Palmą festiwalu w Cannes, a także – między innymi – nagrodą BAFTA za reżyserię.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1984
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, RFN, Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
19 maj 1984
TYTUŁ ORYGINALNY:
Paris, Texas
PRODUKCJA:
Road Movies Filmproduktion, Argos Films
KOPRODUKCJA:
Westdeutscher Rundfunk (WDR), Channel Four Films, Pro-ject Filmproduktion
Dane techniczne
CZAS:
147 min
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024