Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1983
Carmen
Muzyczny, Dramat , Romans, Hiszpania, 102 min
Reżyseria: Carlos Saura
Scenariusz: Antonio Gades, Carlos Saura
Obsada aktorska
Ekipa
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Opis filmu
Antonio Gades – znany hiszpański tancerz i choreograf – przygotowuje ze swym zespołem spektakl baletowy oparty na noweli Prospera Meriméego „Carmen". Myśli o wykorzystaniu muzyki ze słynnej opery Georgesa Bizeta pod tym właśnie tytułem, ale przyjaciel – znakomity gitarzysta Paco de Luca – namawia go na zaadaptowanie na potrzeby widowiska charakterystycznych rytmów flamenco i bolera. Wszystko przygotowane, można by zacząć próby, ale reżyser nie jest jeszcze zdecydowany, komu powierzyć rolę tytułową. Primabalerina Cristina wydaje mu się zbyt zaawansowana wiekowo oraz za mało ekspresyjna, Antonio nosi w sobie całkowicie inną wizję Carmen. Niespodziewanie w szkole baletowej znajduje dziewczynę, która mogłaby zrealizować jego marzenia. Współpracownicy nie podzielają zachwytu reżysera. Antonio zaczyna intensywnie pracować z Carmen, szybko zostają kochankami. Życie coraz bardziej zaczyna ingerować w sztukę, sztuka – w życie. Miłość, zazdrość, zbrodnia... Czy to jeszcze próba, czy już życie?
Druga część słynnej trylogii tańca Carlosa Saury, nakręconej przy ścisłej współpracy z Antonio Gadesem, znakomitym hiszpańskim choreografem. Pierwszą częścią cyklu były „Krwawe gody" (1981) według dramatu Federica Garcii Lorki, trzecią – „Czarodziejska miłość" (1986), ekranizacja opery Manuela de Falli. Nie pełna suspensu i dramatycznych spięć fabuła, w której codzienne życie artystów miesza się z losami bohaterów wystawianego spektaklu, jest tutaj najważniejsza, a sam taniec – flamenco – w wykonaniu mistrzów gatunku: Gadesa oraz Laury del Sol i Cristiny Hoyos (w 1995 roku Saura nakręcił efektowne „Flamenco", a piętnaście lat później – „Flamenco, flamenco"). W swym filmie wykorzystał także fragmenty nagrań oryginalnej muzyki z opery Bizeta w wykonaniu Regine Resnik, Mario del Monaco i Toma Krause. „Najważniejsza jest muzyka, światło i precyzyjna kompozycja kadru" – podkreśla reżyser. „Carmen" przyniosła mu Złotą Palmę w Cannes (1983) oraz nominacje do Oscara i Złotego Globu (1984).
Druga część słynnej trylogii tańca Carlosa Saury, nakręconej przy ścisłej współpracy z Antonio Gadesem, znakomitym hiszpańskim choreografem. Pierwszą częścią cyklu były „Krwawe gody" (1981) według dramatu Federica Garcii Lorki, trzecią – „Czarodziejska miłość" (1986), ekranizacja opery Manuela de Falli. Nie pełna suspensu i dramatycznych spięć fabuła, w której codzienne życie artystów miesza się z losami bohaterów wystawianego spektaklu, jest tutaj najważniejsza, a sam taniec – flamenco – w wykonaniu mistrzów gatunku: Gadesa oraz Laury del Sol i Cristiny Hoyos (w 1995 roku Saura nakręcił efektowne „Flamenco", a piętnaście lat później – „Flamenco, flamenco"). W swym filmie wykorzystał także fragmenty nagrań oryginalnej muzyki z opery Bizeta w wykonaniu Regine Resnik, Mario del Monaco i Toma Krause. „Najważniejsza jest muzyka, światło i precyzyjna kompozycja kadru" – podkreśla reżyser. „Carmen" przyniosła mu Złotą Palmę w Cannes (1983) oraz nominacje do Oscara i Złotego Globu (1984).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1983
KRAJ PRODUKCJI:
Hiszpania
JĘZYK PRODUKCJI:
hiszpański
RODZAJ / GATUNEK:
Muzyczny, Dramat , Romans
PREMIERA ŚWIAT:
06 maj 1983
TYTUŁ ORYGINALNY:
Carmen
TYTUŁ INNY:
Carmen: Inspirada en la novela de Merimée y la ópera de Bizet
PRODUKCJA:
Emiliano Piedra
DOFINANSOWANIE:
Televisión Española (TVE)
Dane techniczne
CZAS:
102 min
OBRAZ:
kolor
DŹWIĘK
mono
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024