Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1995
Przed egzekucją
Kryminał, Dramat , Wielka Brytania, USA, 122 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (53)
zwiń listę
Opis filmu
Matthew Poncelot, skazany na śmierć za gwałt i zamordowanie pary nastolatków, czekał na wykonanie wyroku tak długo, że wreszcie uwierzył, że kara ostateczna nigdy go nie dosięgnie. Ale w 1984 roku ubiegający się o ponowną elekcję gubernator Luizjany zarządził wykonanie wyroku. Wtedy odezwał się w nim strach. Siostra Helen Prejean, pracująca w więzieniu wolontariuszka, opiekująca się więźniami, doprowadziła do rozprawy apelacyjnej, ale decyzja polityka pozostaje w mocy. W trudnej chwili zakonnica nie opuszcza swego podopiecznego, towarzyszy mu do ostatniego momentu. Jest świadkiem jego moralnego odkupienia, ale też przyznania się do długo tajonej winy. Pokora, z jaką Poncelot przyjmuje karę, to osobiste zwycięstwo siostry Prejean, ale czy w takim przypadku godzi się mówić o satysfakcji?
Przypadek Matthewa Poncelota został opisany w książce zakonnicy Prejean. Jej bohater łączy w sobie dwóch autentycznych skazańców, którymi siostra Prejean opiekowała się w więzieniu stanowym Luizjany w latach 80. To oparcie w faktach odróżnia film Tima Robbinsa od „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego – podobnie jak laureat czterech nagród festiwalu w Berlinie (w tym Srebrnego Niedźwiedzia za rolę Seana Penna) i Oscara za kreację Susan Sarandon – apelującego o zniesienie kary śmierci. Podobnie jak w filmie Kieślowskiego głównym argumentem jest obrazowe wykonanie wyroku skonfrontowane ze zbrodniczym czynem Poncelota. Z jednej strony mamy więc spontaniczny akt żalu i tęsknoty za ciepłem, którego zabrakło w życiu zbrodniarza, z drugiej zaś – zimną precyzję zbrodni z premedytacją, jaką przeprowadza się w pełnym majestacie prawa, ku satysfakcji pokrzywdzonych, w imię sprawiedliwości.
Przypadek Matthewa Poncelota został opisany w książce zakonnicy Prejean. Jej bohater łączy w sobie dwóch autentycznych skazańców, którymi siostra Prejean opiekowała się w więzieniu stanowym Luizjany w latach 80. To oparcie w faktach odróżnia film Tima Robbinsa od „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego – podobnie jak laureat czterech nagród festiwalu w Berlinie (w tym Srebrnego Niedźwiedzia za rolę Seana Penna) i Oscara za kreację Susan Sarandon – apelującego o zniesienie kary śmierci. Podobnie jak w filmie Kieślowskiego głównym argumentem jest obrazowe wykonanie wyroku skonfrontowane ze zbrodniczym czynem Poncelota. Z jednej strony mamy więc spontaniczny akt żalu i tęsknoty za ciepłem, którego zabrakło w życiu zbrodniarza, z drugiej zaś – zimną precyzję zbrodni z premedytacją, jaką przeprowadza się w pełnym majestacie prawa, ku satysfakcji pokrzywdzonych, w imię sprawiedliwości.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1995
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania, USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Kryminał, Dramat
PREMIERA POLSKA:
12 kwiecień 1996
PREMIERA ŚWIAT:
29 grudzień 1995
TYTUŁ ORYGINALNY:
Dead Man Walking
TYTUŁ INNY:
Dead Man Walking. Przed egzekucją
BUDŻET:
11 000 000 dolar
PRODUKCJA:
Havoc, PolyGram Filmed Entertainment, Working Title Films
Dane techniczne
CZAS:
122 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025