Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1976
Dwadzieścia dni bez wojny
Dramat , Romans, Wojenny, ZSRR, 101 min
Reżyseria: Aleksei German
Scenariusz: Konstantin Simonov
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (11)
zwiń listę
Ekipa
Opis filmu
Rosja, dobiega końca rok 1942. Major Wasilij Łopatin, moskiewski korespondent wojenny, otrzymuje dwadzieścia dni urlopu. Jedzie do Taszkientu, gdzie zamierza odwiedzić rodzinę poległego kolegi fotoreportera, a także świętować nadejście Nowego Roku – z nadzieją, że następny będzie znacznie lepszy. Włóczy się po mieście, pojawia na planie filmu realizowanego na podstawie jego scenariusza. W filmowej wytwórni poznaje kobietę – porzuconą przez męża – z którą przeżyje krótką, choć pełną namiętności miłość. Wcześniej zgadza się na rozwód z żoną, która podczas jego nieobecności znalazła sobie innego mężczyznę. W ciągu tych blisko trzech tygodni swojego „prywatnego” czasu Łopatin spotka wielu różnych ludzi, pozna ich problemy, radości i smutki, zobaczy, jak wygląda z bliska życie codzienne frontowego zaplecza. Jednym słowem, niezwykle intensywnie spędzi tytułowe dwadzieścia dni bez wojny. Znalazł się setki kilometrów od frontu, ale nie oznacza to wcale, że opuściło go wewnętrzne napięcie.
Debiutancki film Aleksieja Germana, nakręcony według scenariusza korespondenta frontowego Konstantina Simonowa, opartego na jego powieści – pod tym samym tytułem – pochodzącej z trylogii „Z zapisek Łopatina”, pokazuje w sposób szczery, a zarazem niezwykle bolesny obraz ludzi uwikłanych w wojnę. Wiarygodności dodają: utrzymane w paradokumentalnej poetyce zdjęcia Walerija Fiedosowa i – choć wykreowana, to jakże bliska rzeczywistości – ścieżka dźwiękowa, pełna odgłosów naturalnych oraz elementów ciszy, która może pełnić funkcję mocno dramaturgiczną, a także świetna rola Jurija Nikulina, wcielającego się w skórę głównego bohatera. „Nasz film nie jest o wydarzeniach wojennych, nas interesuje sam byt wojny” – wyznaje reżyser. Aleksiej German świetnie zna i czuje Rosję. Daleki od uprawiania jej propagandowego wizerunku, stara się mówić szczerze i poważnie o tym, co najbardziej boli. Syn – Aleksiej German jr – udanie idzie śladem ojca, czego najlepszym przykładem „Papierowy żołnierz” (2008).
Debiutancki film Aleksieja Germana, nakręcony według scenariusza korespondenta frontowego Konstantina Simonowa, opartego na jego powieści – pod tym samym tytułem – pochodzącej z trylogii „Z zapisek Łopatina”, pokazuje w sposób szczery, a zarazem niezwykle bolesny obraz ludzi uwikłanych w wojnę. Wiarygodności dodają: utrzymane w paradokumentalnej poetyce zdjęcia Walerija Fiedosowa i – choć wykreowana, to jakże bliska rzeczywistości – ścieżka dźwiękowa, pełna odgłosów naturalnych oraz elementów ciszy, która może pełnić funkcję mocno dramaturgiczną, a także świetna rola Jurija Nikulina, wcielającego się w skórę głównego bohatera. „Nasz film nie jest o wydarzeniach wojennych, nas interesuje sam byt wojny” – wyznaje reżyser. Aleksiej German świetnie zna i czuje Rosję. Daleki od uprawiania jej propagandowego wizerunku, stara się mówić szczerze i poważnie o tym, co najbardziej boli. Syn – Aleksiej German jr – udanie idzie śladem ojca, czego najlepszym przykładem „Papierowy żołnierz” (2008).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1976
KRAJ PRODUKCJI:
ZSRR
JĘZYK PRODUKCJI:
rosyjski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Romans, Wojenny
PREMIERA ŚWIAT:
17 grudzień 1981
TYTUŁ ORYGINALNY:
Dvadtsat dnej bez vojny
TYTUŁ ANGIELSKI:
Twenty Days Without War
PRODUKCJA:
Lenfilm Studio
Dane techniczne
CZAS:
101 min
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024