PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1967

Incydent

Dramat , Kryminał, USA, 107 min
plakat: Incydent
Reżyseria: Larry Peerce
Scenariusz: Nicholas E. Baehr
Opis filmu
Nowojorskie metro, późna noc. Dwóch podchmielonych młodzieńców – po kilku ulicznych rozróbach – wsiada do metra, gdzie terroryzuje kilkunastu pasażerów jednego z wagonów: cichego nauczyciela z nieco głośniejszą małżonką, wyluzowanego podrywacza starającego się oczarować swą kolejną zdobycz, niestroniącego od alkoholu intelektualistę, starsze małżeństwo mające dość wyrazisty pogląd na „tę dzisiejszą młodzież”, dwóch żołnierzy na przepustce – jednego z ręką na temblaku, czarnoskórego mężczyznę z narzeczoną... Chuligańskie wybryki nie napotykają na żaden zbiorowy opór, choć pasażerów jest kilkakrotnie więcej i wydaje się, że mieliby niemałe szanse na spacyfikowanie intruzów. To rozzuchwala ich jeszcze bardziej. Chuligani nie przebierają w środkach, upajają się własną siłą, podniecają ich upokorzenia zadawane przypadkowym ludziom. Ale w końcu coś się przełamuje, jeden z żołnierzy – ten bardziej zahukany, z ręką na temblaku – postanawia walczyć: sam, w imieniu wszystkich...

Scenariusz „Incydentu” Larry’ego Peerce'a, nowojorskiego twórcy niezależnego, autora świetnego „Czarnego i białego” (1964), został oparty na prawdziwej historii o nastolatkach terroryzujących pasażerów miejscowego metra. Jedność miejsca (niewielka, klaustrofobiczna, zamknięta przestrzeń wagonu metra) oraz czasu (kilka nocnych godzin) narzucała formułę realizacji: utrzymane w paradokumentalnej poetyce zdjęcia wykonywane niezwykle ruchliwą i wszędobylską kamerą, nerwowy montaż, zawieszanie i nagłe przyspieszanie akcji. Dzięki tym środkom, a także realistycznej ścieżce dźwiękowej – z nagłymi elementami ciszy, która przecież także może pełnić funkcje dramaturgiczne, osiągnął amerykański reżyser niebywałe napięcie, które towarzyszy percepcji opowiadanej przez niego historii. Gdy do tego dodamy wiarygodność analizy psychologicznej, a także fakt, że w wagonie jedzie „cała Ameryla” (biali – czarni, młodzi – starzy, cywile – wojskowi etc.), jego film nabiera cech uniwersalnych i ponadczasowych.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1967
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
05 listopad 1967
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Incident
PRODUKCJA:
Moned Associated
Dane techniczne
CZAS:
107 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll