Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1967
Incydent
Dramat , Kryminał, USA, 107 min
Reżyseria: Larry Peerce
Scenariusz: Nicholas E. Baehr
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (24)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (22)
zwiń listę
Opis filmu
Nowojorskie metro, późna noc. Dwóch podchmielonych młodzieńców – po kilku ulicznych rozróbach – wsiada do metra, gdzie terroryzuje kilkunastu pasażerów jednego z wagonów: cichego nauczyciela z nieco głośniejszą małżonką, wyluzowanego podrywacza starającego się oczarować swą kolejną zdobycz, niestroniącego od alkoholu intelektualistę, starsze małżeństwo mające dość wyrazisty pogląd na „tę dzisiejszą młodzież”, dwóch żołnierzy na przepustce – jednego z ręką na temblaku, czarnoskórego mężczyznę z narzeczoną... Chuligańskie wybryki nie napotykają na żaden zbiorowy opór, choć pasażerów jest kilkakrotnie więcej i wydaje się, że mieliby niemałe szanse na spacyfikowanie intruzów. To rozzuchwala ich jeszcze bardziej. Chuligani nie przebierają w środkach, upajają się własną siłą, podniecają ich upokorzenia zadawane przypadkowym ludziom. Ale w końcu coś się przełamuje, jeden z żołnierzy – ten bardziej zahukany, z ręką na temblaku – postanawia walczyć: sam, w imieniu wszystkich...
Scenariusz „Incydentu” Larry’ego Peerce'a, nowojorskiego twórcy niezależnego, autora świetnego „Czarnego i białego” (1964), został oparty na prawdziwej historii o nastolatkach terroryzujących pasażerów miejscowego metra. Jedność miejsca (niewielka, klaustrofobiczna, zamknięta przestrzeń wagonu metra) oraz czasu (kilka nocnych godzin) narzucała formułę realizacji: utrzymane w paradokumentalnej poetyce zdjęcia wykonywane niezwykle ruchliwą i wszędobylską kamerą, nerwowy montaż, zawieszanie i nagłe przyspieszanie akcji. Dzięki tym środkom, a także realistycznej ścieżce dźwiękowej – z nagłymi elementami ciszy, która przecież także może pełnić funkcje dramaturgiczne, osiągnął amerykański reżyser niebywałe napięcie, które towarzyszy percepcji opowiadanej przez niego historii. Gdy do tego dodamy wiarygodność analizy psychologicznej, a także fakt, że w wagonie jedzie „cała Ameryla” (biali – czarni, młodzi – starzy, cywile – wojskowi etc.), jego film nabiera cech uniwersalnych i ponadczasowych.
Scenariusz „Incydentu” Larry’ego Peerce'a, nowojorskiego twórcy niezależnego, autora świetnego „Czarnego i białego” (1964), został oparty na prawdziwej historii o nastolatkach terroryzujących pasażerów miejscowego metra. Jedność miejsca (niewielka, klaustrofobiczna, zamknięta przestrzeń wagonu metra) oraz czasu (kilka nocnych godzin) narzucała formułę realizacji: utrzymane w paradokumentalnej poetyce zdjęcia wykonywane niezwykle ruchliwą i wszędobylską kamerą, nerwowy montaż, zawieszanie i nagłe przyspieszanie akcji. Dzięki tym środkom, a także realistycznej ścieżce dźwiękowej – z nagłymi elementami ciszy, która przecież także może pełnić funkcje dramaturgiczne, osiągnął amerykański reżyser niebywałe napięcie, które towarzyszy percepcji opowiadanej przez niego historii. Gdy do tego dodamy wiarygodność analizy psychologicznej, a także fakt, że w wagonie jedzie „cała Ameryla” (biali – czarni, młodzi – starzy, cywile – wojskowi etc.), jego film nabiera cech uniwersalnych i ponadczasowych.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1967
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
05 listopad 1967
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Incident
PRODUKCJA:
Moned Associated
Dane techniczne
CZAS:
107 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024