Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1929
Szantaż
Thriller, Kryminał, Wielka Brytania, 84 min
Reżyseria: Alfred Hitchcock
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (9)
zwiń listę
Ekipa
Opis filmu
Po sprzeczce z narzeczonym – detektywem z wydziału zabójstw londyńskiego Scotland Yardu, Frankiem Weberem – młoda i atrakcyjna Alice White udaje się do pracowni malarza, pana Crewe’a. Ten, pod pozorem przygotowań do namalowania portretu dziewczyny, uwodzi ją i usiłuje zgwałcić. Alice chwyta leżący na stole nóż kuchenny, zadaje nim natrętowi śmiertelny cios i wychodzi z mieszkania. Gospodyni domu, w którym mieszka malarz, odkrywa ciało
i zawiadamia policję. Frank, przydzielony do prowadzenia śledztwa, znajduje na miejscu zbrodni – poczym ukrywa – dowód rzeczowy winy narzeczonej: jej rękawiczkę. Znalazca drugiej rękawiczki – drobny przestępca Tracy – szantażuje dziewczynę i detektywa. Frank dowiaduje się, że gospodyni Crewe’a rozpoznała domniemanego mordercę w Tracy’m, a w ślad za tym policja wydała nakaz jego aresztowania. Tracy ginie podczas sprowokowanej przez Franka ucieczki
i odwodzi Alice od zamiaru oddania się w ręce sprawiedliwości. Dochodzenie w sprawie zabójstwa malarza zostaje umorzone.
Ten znakomity, nie całkiem moralny kryminał jest pierwszym angielskim filmem dźwiękowym (ściślej: mówionym – „talkie”) i pierwszym dźwiękowym filmem Alfreda Hitchcocka. Początkowo producenci pozwolili nakręcić z dźwiękiem tylko ostatni akt, ale Hitchcock przeczuwał, że w trakcie zdjęć zmienią zdanie (co też się stało) i był na to przygotowany. Dzięki temu mógł sprzeciwić się pozostawieniu „Szantażu” w formie filmu częściowo mówionego („part talkie”)
i uzyskał zgodę na powtórną realizację niemych scen, tym razem z dźwiękiem. Ponieważ nie znano jeszcze dubbingu,
a grająca Alice Czeszka Anny Ondra słabo mówiła po angielsku, na planie zdjęciowym, synchronicznie z ruchami jej warg, dialogi podkładała – w kabinie umieszczonej poza kadrem – angielska aktorka Joan Barry.
Hitchcock wykorzystał też nowy środek wyrazowy do celów dramaturgicznych. Kiedy przy posiłku, po dokonanym przez Alice zabójstwie, pada słowo „nóż”, słyszymy je zwielokrotnione („nóż, nóż, nóż”…), tak jak odbiera je świadomość zlęknionej, obarczonej wyrzutami sumienia Alice.
Z pomysłowych rozwiązań wizualnych w „Szantażu” należy odnotować scenę upadku Tracy’ego z dachu British Museum. Nakręcono ją po kryjomu, gdyż producenci filmu nie mieli zaufania do zastosowanej w niej przez Hitchcocka trickowej metody Schufftana. Metoda ta polega na jednoczesnym filmowaniu aktora i – przez półprzepuszczalne lustro, ustawione pod kątem 45 st. do kamery – makiety lub zdjęcia otaczającej go scenerii.
i zawiadamia policję. Frank, przydzielony do prowadzenia śledztwa, znajduje na miejscu zbrodni – poczym ukrywa – dowód rzeczowy winy narzeczonej: jej rękawiczkę. Znalazca drugiej rękawiczki – drobny przestępca Tracy – szantażuje dziewczynę i detektywa. Frank dowiaduje się, że gospodyni Crewe’a rozpoznała domniemanego mordercę w Tracy’m, a w ślad za tym policja wydała nakaz jego aresztowania. Tracy ginie podczas sprowokowanej przez Franka ucieczki
i odwodzi Alice od zamiaru oddania się w ręce sprawiedliwości. Dochodzenie w sprawie zabójstwa malarza zostaje umorzone.
Ten znakomity, nie całkiem moralny kryminał jest pierwszym angielskim filmem dźwiękowym (ściślej: mówionym – „talkie”) i pierwszym dźwiękowym filmem Alfreda Hitchcocka. Początkowo producenci pozwolili nakręcić z dźwiękiem tylko ostatni akt, ale Hitchcock przeczuwał, że w trakcie zdjęć zmienią zdanie (co też się stało) i był na to przygotowany. Dzięki temu mógł sprzeciwić się pozostawieniu „Szantażu” w formie filmu częściowo mówionego („part talkie”)
i uzyskał zgodę na powtórną realizację niemych scen, tym razem z dźwiękiem. Ponieważ nie znano jeszcze dubbingu,
a grająca Alice Czeszka Anny Ondra słabo mówiła po angielsku, na planie zdjęciowym, synchronicznie z ruchami jej warg, dialogi podkładała – w kabinie umieszczonej poza kadrem – angielska aktorka Joan Barry.
Hitchcock wykorzystał też nowy środek wyrazowy do celów dramaturgicznych. Kiedy przy posiłku, po dokonanym przez Alice zabójstwie, pada słowo „nóż”, słyszymy je zwielokrotnione („nóż, nóż, nóż”…), tak jak odbiera je świadomość zlęknionej, obarczonej wyrzutami sumienia Alice.
Z pomysłowych rozwiązań wizualnych w „Szantażu” należy odnotować scenę upadku Tracy’ego z dachu British Museum. Nakręcono ją po kryjomu, gdyż producenci filmu nie mieli zaufania do zastosowanej w niej przez Hitchcocka trickowej metody Schufftana. Metoda ta polega na jednoczesnym filmowaniu aktora i – przez półprzepuszczalne lustro, ustawione pod kątem 45 st. do kamery – makiety lub zdjęcia otaczającej go scenerii.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1929
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Thriller, Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
30 czerwiec 1929
TYTUŁ ORYGINALNY:
Blackmail
TYTUŁ INNY:
Męka milczenia
Dane techniczne
CZAS:
84 min
OBRAZ:
1,25:1, czarno - biały
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024