Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1973
Duch roju
Dramat , Hiszpania, 97 min
Reżyseria: Victor Erice
Scenariusz: Victor Erice, Ángel Fernández Santos
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (26)
zwiń listę
Opis filmu
Kastylijska wioska Hoynelos, rok 1940, tuż po wojnie domowej, zakończonej zwycięstwem prawicowych nacjonalistów. Ana i Isabel pozostawiane są często bez specjalnej opieki ze strony rodziców. Ojciec pochłonięty jest bowiem pszczołami i pasieką, a zaniedbywana przez niego żona – matka dziewczynek – trwoni czas na miłosne westchnienia oraz pisanie czułych listów do wyimaginowanego kochanka. Pewnej niedzieli do Hoynelos przyjeżdża kino objazdowe. Wyświetlają słynnego „Frankensteina” Jamesa Whale'a, z Borisem Karloffem w roli monstrum. Film robi na dziewczynkach ogromne wrażenie, zwłaszcza na młodszej. Ana zaczyna szukać w otaczającej ją rzeczywistości śladów Frankensteina. Pewnego dnia odkrywa w stodole mężczyznę o rysach tytułowego bohatera oglądanego niedawno filmu. Opiekuje się nim, przynosi mu jedzenie, opatruje rany. Nagle mężczyzna znika. Okazuje się, że został zabity przez ścigających go żandarmów. Zdarzenie to wywołuje u Any szok. Nikt nie zna przyczyny jej ciężkiej choroby.
Victor Erice realizuje filmy niezwykle rzadko. „Duch roju” to jego debiut, w 1983 roku nakręcił „Sur”, subtelną opowieść o relacji ojca i córki, rozgrywającą się także w latach 40. ubiegłego wieku, „El sol del Membrillo” (1992) to dokumentalna impresja poświęcona malarzowi Antonio Lópezowi, a w „Linii życia”, noweli wchodzącej w skład filmu „10 minut później: trąbka” (2002), powraca do czasu i tematu swych fabularnych filmów: jego akcja toczy się 28 czerwca 1940 roku, czyli w dniu, w którym naziści przekroczyli granicę Hiszpanii – przeszywającą ciszę przerywa płacz noworodka. Bohaterem nagrodzonego Wielką Złotą Muszlą w San Sebastian „Ducha roju” jest także dziecko, właściwie dwie – odmienne psychiką i charakterem, a zarazem dopełniające się – dziewczynki. To, co dla Isabel jest grą wyobraźni, dla Any staje się rzeczywistością. W rolę młodszej siostrzyczki wcieliła się – odkryta przez Erice – Ana Torrent, odtwórczyni głównej roli w słynnym filmie Carlosa Saury „Nakarmić kruki” (1976).
Victor Erice realizuje filmy niezwykle rzadko. „Duch roju” to jego debiut, w 1983 roku nakręcił „Sur”, subtelną opowieść o relacji ojca i córki, rozgrywającą się także w latach 40. ubiegłego wieku, „El sol del Membrillo” (1992) to dokumentalna impresja poświęcona malarzowi Antonio Lópezowi, a w „Linii życia”, noweli wchodzącej w skład filmu „10 minut później: trąbka” (2002), powraca do czasu i tematu swych fabularnych filmów: jego akcja toczy się 28 czerwca 1940 roku, czyli w dniu, w którym naziści przekroczyli granicę Hiszpanii – przeszywającą ciszę przerywa płacz noworodka. Bohaterem nagrodzonego Wielką Złotą Muszlą w San Sebastian „Ducha roju” jest także dziecko, właściwie dwie – odmienne psychiką i charakterem, a zarazem dopełniające się – dziewczynki. To, co dla Isabel jest grą wyobraźni, dla Any staje się rzeczywistością. W rolę młodszej siostrzyczki wcieliła się – odkryta przez Erice – Ana Torrent, odtwórczyni głównej roli w słynnym filmie Carlosa Saury „Nakarmić kruki” (1976).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1973
KRAJ PRODUKCJI:
Hiszpania
JĘZYK PRODUKCJI:
hiszpański
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
październik 1973
TYTUŁ ORYGINALNY:
Espíritu de la colmena, El
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Spirit of the Beehive
PRODUKCJA:
Elías Querejeta Producciones Cinematográficas S.L., Jacel Desposito
Dane techniczne
CZAS:
97 min
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024