PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BLOGI
Rafał Pawłowski
  24.05.2012
W niedzielny wieczór poznamy laureatów tegorocznych nagród festiwalu filmowego w Cannes. W tym tej najważniejszej – Złotej Palmy. To dobry moment, by przyjrzeć się odrobinę tej niepozornej statuetce.

Choć początki festiwalu datuje się na rok 1939 to aż do 1954 canneńscy laureaci wracali do domu z Grand Prix. Dopiero zaprezentowany w 1955 roku "Marty" Delberta Manna wyróżniony został pierwszą w historii Złotą Palmą. Nie wyglądała ona jednak tak, jak dziś.


Złota Palma, fot. www.chopard.com

Autor pierwszej statuetki został wyłoniony w konkursie, do którego zaproszono grono najwybitniejszych jubilerów. Organizatorzy festiwalu pragnęli, by nagroda odwoływała się do herbu Cannes, w którym znajdują się dwie lilie przedzielone palmową gałęzią. Najbardziej spodobał się im projekt Lucienne'a Lazona. Zaprojektowaną przez niego Palmę, której łodyga rodziła się z serca umieszczono na, stworzonej przez uznanego wówczas francuskiego artystę Sébastiena, terakotowej podstawie z wizerunkiem dłoni. Całość zaś w wyłożonym białym zamszem pudełku z czerwonego marokinu. W tej wersji statuetka Złotej Palmy funkcjonowała przez prawie dekadę.

W 1964 roku z powodu sporów w gronie organizatorów festiwalu zrezygnowano z takiej formy wyróżnienia i na kolejne 10 lat powrócono do Grand Prix. Palmę w formie statuetki przywrócono w 1975 roku, a od 1980 jest ona także oficjalnym logo Festiwalu. Przez lata 80. projekt Złotej Palmy subtelnie ewoluował. Zrezygnowano z umieszczonej na piedestale dłoni, a w 1992 piedestał zastąpiono  kryształową piramidą wg projektu Thierry'ego de Bourqueneya.

Kolejna zmiana wyglądu jednej z trzech najważniejszych filmowych nagród na świecie miała miejsce pięć lat później. To Złota Palma, którą znamy dziś - dzieło Caroline Gruosi-Scheufele stojącej na czele szwajcarskiej firmy jubilerskiej Chopard. Palmowa łodyga składa się z 19 rzeźbionych liści, waży 118 gramów, ma 135 mm długości i 90 mm szerokości. Odlewana jest rokrocznie z 24-karatowego złota i umieszczana na kryształowym ośmiokącie o wadze jednego kilograma. Całość zaś zamknięta w stylowym pudełku z marokańskiej skóry o niebieskim zabarwieniu. Co roku wykonuje się dwie identyczne statuetki na wypadek, gdyby jedna z nich uległa uszkodzeniu. Koszt wykonania pojedynczego egzemplarza Złotej Palmy jest tajemnicą. Specjaliści szacują go na ponad 20 tys. euro.

Statuetkę do momentu ogłoszenia nazwiska laureata trzyma się zamkniętą w jubilerskim skarbcu. Jego otwarcie nastąpi 27 maja wieczorem.




Rafał Pawłowski
portalfilmowy.pl
Zobacz również
Box Office. Faceci w czerni powracają
Box Office. W kinach rządzi „Dyktator”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll