Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W niedzielny wieczór poznamy laureatów tegorocznych nagród festiwalu filmowego w Cannes. W tym tej najważniejszej – Złotej Palmy. To dobry moment, by przyjrzeć się odrobinę tej niepozornej statuetce.
Choć początki festiwalu datuje się na rok 1939 to aż do 1954 canneńscy laureaci wracali do domu z Grand Prix. Dopiero zaprezentowany w 1955 roku "Marty" Delberta Manna wyróżniony został pierwszą w historii Złotą Palmą. Nie wyglądała ona jednak tak, jak dziś.
Złota Palma, fot. www.chopard.com
Autor pierwszej statuetki został wyłoniony w konkursie, do którego zaproszono grono najwybitniejszych jubilerów. Organizatorzy festiwalu pragnęli, by nagroda odwoływała się do herbu Cannes, w którym znajdują się dwie lilie przedzielone palmową gałęzią. Najbardziej spodobał się im projekt Lucienne'a Lazona. Zaprojektowaną przez niego Palmę, której łodyga rodziła się z serca umieszczono na, stworzonej przez uznanego wówczas francuskiego artystę Sébastiena, terakotowej podstawie z wizerunkiem dłoni. Całość zaś w wyłożonym białym zamszem pudełku z czerwonego marokinu. W tej wersji statuetka Złotej Palmy funkcjonowała przez prawie dekadę.
W 1964 roku z powodu sporów w gronie organizatorów festiwalu zrezygnowano z takiej formy wyróżnienia i na kolejne 10 lat powrócono do Grand Prix. Palmę w formie statuetki przywrócono w 1975 roku, a od 1980 jest ona także oficjalnym logo Festiwalu. Przez lata 80. projekt Złotej Palmy subtelnie ewoluował. Zrezygnowano z umieszczonej na piedestale dłoni, a w 1992 piedestał zastąpiono kryształową piramidą wg projektu Thierry'ego de Bourqueneya.
Kolejna zmiana wyglądu jednej z trzech najważniejszych filmowych nagród na świecie miała miejsce pięć lat później. To Złota Palma, którą znamy dziś - dzieło Caroline Gruosi-Scheufele stojącej na czele szwajcarskiej firmy jubilerskiej Chopard. Palmowa łodyga składa się z 19 rzeźbionych liści, waży 118 gramów, ma 135 mm długości i 90 mm szerokości. Odlewana jest rokrocznie z 24-karatowego złota i umieszczana na kryształowym ośmiokącie o wadze jednego kilograma. Całość zaś zamknięta w stylowym pudełku z marokańskiej skóry o niebieskim zabarwieniu. Co roku wykonuje się dwie identyczne statuetki na wypadek, gdyby jedna z nich uległa uszkodzeniu. Koszt wykonania pojedynczego egzemplarza Złotej Palmy jest tajemnicą. Specjaliści szacują go na ponad 20 tys. euro.
Statuetkę do momentu ogłoszenia nazwiska laureata trzyma się zamkniętą w jubilerskim skarbcu. Jego otwarcie nastąpi 27 maja wieczorem.
Choć początki festiwalu datuje się na rok 1939 to aż do 1954 canneńscy laureaci wracali do domu z Grand Prix. Dopiero zaprezentowany w 1955 roku "Marty" Delberta Manna wyróżniony został pierwszą w historii Złotą Palmą. Nie wyglądała ona jednak tak, jak dziś.
Złota Palma, fot. www.chopard.com
Autor pierwszej statuetki został wyłoniony w konkursie, do którego zaproszono grono najwybitniejszych jubilerów. Organizatorzy festiwalu pragnęli, by nagroda odwoływała się do herbu Cannes, w którym znajdują się dwie lilie przedzielone palmową gałęzią. Najbardziej spodobał się im projekt Lucienne'a Lazona. Zaprojektowaną przez niego Palmę, której łodyga rodziła się z serca umieszczono na, stworzonej przez uznanego wówczas francuskiego artystę Sébastiena, terakotowej podstawie z wizerunkiem dłoni. Całość zaś w wyłożonym białym zamszem pudełku z czerwonego marokinu. W tej wersji statuetka Złotej Palmy funkcjonowała przez prawie dekadę.
W 1964 roku z powodu sporów w gronie organizatorów festiwalu zrezygnowano z takiej formy wyróżnienia i na kolejne 10 lat powrócono do Grand Prix. Palmę w formie statuetki przywrócono w 1975 roku, a od 1980 jest ona także oficjalnym logo Festiwalu. Przez lata 80. projekt Złotej Palmy subtelnie ewoluował. Zrezygnowano z umieszczonej na piedestale dłoni, a w 1992 piedestał zastąpiono kryształową piramidą wg projektu Thierry'ego de Bourqueneya.
Kolejna zmiana wyglądu jednej z trzech najważniejszych filmowych nagród na świecie miała miejsce pięć lat później. To Złota Palma, którą znamy dziś - dzieło Caroline Gruosi-Scheufele stojącej na czele szwajcarskiej firmy jubilerskiej Chopard. Palmowa łodyga składa się z 19 rzeźbionych liści, waży 118 gramów, ma 135 mm długości i 90 mm szerokości. Odlewana jest rokrocznie z 24-karatowego złota i umieszczana na kryształowym ośmiokącie o wadze jednego kilograma. Całość zaś zamknięta w stylowym pudełku z marokańskiej skóry o niebieskim zabarwieniu. Co roku wykonuje się dwie identyczne statuetki na wypadek, gdyby jedna z nich uległa uszkodzeniu. Koszt wykonania pojedynczego egzemplarza Złotej Palmy jest tajemnicą. Specjaliści szacują go na ponad 20 tys. euro.
Statuetkę do momentu ogłoszenia nazwiska laureata trzyma się zamkniętą w jubilerskim skarbcu. Jego otwarcie nastąpi 27 maja wieczorem.
Rafał Pawłowski
portalfilmowy.pl
Box Office. Faceci w czerni powracają
Box Office. W kinach rządzi „Dyktator”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024