fot. Borys Skrzyński/SFP
44. FPFF: Publikacja książkowa o finansowaniu produkcji filmowej w Polsce
Gdyński festiwal dba również o to, by zaprezentować czytelnikom z branży filmowej i szerszej publiczności najnowsze wydawnictwa poświęcone kinematografii. Jedną z ciekawszych tegorocznych pozycji książkowych jest publikacja „Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce" Artura Majera, Agnieszki Orankiewicz oraz naszej redakcyjnej koleżanki, Anny Wróblewskiej.
Badanie rynku finansowego produkcji filmowej w Polsce wydaje się niezwykle istotne. Niniejsza książka podejmuje właśnie taki wysiłek badawczy. Pisanie o pieniądzach wymaga skupienia się zarówno na kontekstach ekonomicznych i instytucjonalnych. „Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce" to pozycja unikatowa, ponieważ ciągle mało pisze się w Polsce o tych aspektach kinematografii. Pokutuje myślenie, że ciekawsze jest pisanie o samym filmie, a nie o całym systemie, jaki pozwala filmowi pojawić się na ekranach kin i zaistnieć mu w szerszej perspektywie na festiwalach. A przecież za to wszystko odpowiadają pieniądze! Dlatego autorzy podkreślają, że otoczenie jest równie ważne, jak sam film. Bo im lepsze spektrum finansowania, tym większa możliwość realizacji filmu.

Fot. Borys Skrzyński/SFP.

Autorzy omawiają kolejno główne źródła finansowania filmów fabularnych, funkcjonowanie i politykę głównego funduszu, czyli Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, by następnie zaprezentować alternatywne formy finansowania – tak publiczne, jak prywatne – oraz otoczenie ekonomiczne i autorską typologię producentów filmowych w naszym kraju. Taki podział wynika z jednej strony z przekonania, że produkcja filmowa w Polsce wciąż zbyt uzależniona jest od publicznych środków, z drugiej zaś z potrzeby wskazania nowych możliwych rozwiązań z zakresu finansowania produkcji filmowej dla rodzimego rynku, które pojawiają się w innych krajach, mających podobne otoczenie ekonomiczno-prawne jak w Polsce.

Anna Wróblewska, Marcin Adamczak, Agnieszka Orankiewicz i Artur Majer, fot. Borys Skrzyński/SFP.

  Za kilka lub kilkanaście lat książka stanie się historycznym źródłem wiedzy o finansowym aspekcie produkcji filmowej w pierwszym dwudziestoleciu XXI wieku. Autorzy kontynuują studia kultury produkcji (production culture studies) rozpoczęte w lokalnym krajowym wymiarze przez działalność naukową Edwarda Zajička, a następnie podjęte przez Marcina Adamczaka w jego książce „Obok ekranu” (2014). Poszerzają badania realizowane wcześniej przez Michała Zabłockiego w „Organizacji produkcji filmu fabularnego w Polsce” (2013) oraz Annę Wróblewską w „Rynku filmowym w Polsce” (2014). Wzbogacają te dokonania pionierskimi próbami opisu narzędzi finansowania rynku kinematograficznego. Książka adresowana jest przede wszystkim dla badaczy zainteresowanych instytucjonalnymi aspektami polskiej kinematografii, ale także dla przyszłych kierowników produkcji i producentów. Na pewno pomaga kreatywnie myśleć o finansowaniu produkcji przy zastosowaniu szerokiego spektrum instytucjonalnego.

44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbywa się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni.
Albert Kiciński / FPFF  17 września 2019 23:03
Scroll