Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Retrospektywa tajwańskiego mistrza Edwarda Yanga, kino hongkońskie ostatnich 25 lat i wprawiające w dobry nastrój filmy japońskie. Program 16. Pięciu Smaków uzupełnią konkursowa sekcja Nowe Kino Azji oraz Asian Cinerama, czyli filmy mistrzów. Wydarzenie jest dedykowane pamięci zmarłej w tym roku programerki Jagody Murczyńskiej.
16. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbędzie się w formule hybrydowej. Stacjonarnie filmy będzie można oglądać w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka w dn. 16-23 listopada, natomiast edycja on-line potrwa aż do 4 grudnia. Co znajdzie się w programie tegorocznych Pięciu Smaków? Oto sekcje festiwalu:
I raz, i dwa, reż. Edward Yang, fot. 2000 1+ 2 Seisaku Iinka
Retrospektywa Edwarda Yanga to pierwszy w Polsce przegląd twórczości mistrza Tajwańskiej Nowej Fali. Wciąż nieodkryte przez naszą widownię, neomodernistyczne filmy Yanga z architektoniczną precyzją, czułością, a nieraz i ironią portretowały zmieniającą się przestrzeń stolicy – Tajpej. Od obrazu niepewnych, zmąconych politycznymi zawirowaniami lat 60., na tle których Yangowi upływało dzieciństwo; poprzez specyficzne zagubienie tajwańskiego świata w latach 80., kiedy to miasto pulsowało i neonową energią, i kosmopolitarnym wymieszaniem; po melancholijny zapis lęków wobec końca milenium. Yang przez prawie dwie dekady w swoich filmach chwytał coś absolutnie wyjątkowego: ten niezwykle złożony stan zawieszenia, w którym od lat zdaje się tkwić Tajwan – w (bez)czasie, w stale modernizującej się przestrzeni, w tożsamościowym pomiędzy. Po latach filmy Yanga doczekały się odrestaurowania, a oglądane dziś zyskują na współczesnym odczytaniu.
Hongkong. Kino czasu przemian
1 lipca 1997 roku, a więc 25 lat temu, Hongkong przeszedł pod zarządzanie administracji chińskiej. Dla zwykłych ludzi był to czas niepewności, dla filmowców - okres wielkich turbulencji. Wysokie niegdyś budżety skurczyły się, a regulowaniem rynku zajął się Pekin. Sprawiło to paradoksalnie, że kino hongkońskie zyskało na różnorodności - pojawili się znakomici twórcy niezależni, którzy czuli się swobodnie w pracy poza wielkimi wytwórniami.
Sekcja "Hongkong. Kino czasu przemian" to najlepsze filmy zrealizowane tam po roku 1997 - emocjonujące kino gangsterskie, które przez dekady było wizytówką Pachnącego Portu, ale też skromne, błyskotliwe filmy, skupiające się na rozedrganej codzienności tego niezwykłego miasta. To zarówno filmy mistrzów, jak i twórców w Polsce nieznanych. Ich wspólnym mianownikiem jest zmiana i poczucie nieuchronnie uciekającego czasu. Zebrane razem są zapisem ewolucji tej kinematografii pod coraz większym naciskiem potężnych sił politycznych.
Z jednej strony kojące w swej prostocie narracje, z drugiej przepełnione absurdalnym humorem komedie – w sekcji Japan Feel-Good zestawione zostaną dwa utarte wizerunki japońskiego kina. W programie znalazło się miejsce m.in. dla kultowej, surrealistycznej komedii "Funky Forest" i najnowszych filmów Shuichiego Okity – jednego z najbardziej empatycznych obserwatorów japońskiej współczesności. Wyraziste historie, od których bije uniwersalne dobro, jak i przepełnione niezwykłą energią lub szaloną baśniowością filmy – Pięć Smaków zaprasza do spojrzenia na te obrazy Japonii, które zwykle nie znajdują miejsca w narracjach głównego nurtu. Będzie to znakomita okazja do rewizji relacji z naturą, pogłębienia międzypokoleniowego dialogu, czy doświadczenia oczyszczającej siły kobiecej przyjaźni. Jak sama nazwa sekcji wskazuje – tutaj liczyć się będzie, tak po prostu, dobre samopoczucie.
Nowe Kino Azji
Nowe Kino Azji to, doskonale znana widzom, sekcja konkursowa Pięciu Smaków. Dziesięć filmów, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery, zdolnych twórców, składa się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego. To obrazy z m. in. Tajwanu, Korei Południowej czy Indii, które chwytają tętno przemian w poszczególnych krajach, naświetlają istotne problemy społeczne i zawsze prowokują do długich dyskusji - także z przybyłymi do Polski twórcami. To spośród tych filmów międzynarodowe People’s Jury wybierze zwycięzcę festiwalu.
Asian Cinerama
Asian Cinerama to filmy uznanych twórców, którzy od lat zachwycają widzów na światowych festiwalach. To także dzieła, które podbiły serca azjatyckich widzów, notując świetne wyniki w kinach. Poprowadzone pewną ręką, oszałamiające poziomem realizacji - Asian Cinerama to seanse filmów wielkich mistrzów, których poprzednie dzieła witane były z entuzjazmem przez pięciosmakową publiczność.
Program 16. edycji festiwalu przygotowują: Marcin Krasnowolski, Jakub Królikowski, Łukasz Mańkowski, Zofia Niziołek i Maja Pielak.
Retrospektywa: Edward Yang
I raz, i dwa, reż. Edward Yang, fot. 2000 1+ 2 Seisaku Iinka
Retrospektywa Edwarda Yanga to pierwszy w Polsce przegląd twórczości mistrza Tajwańskiej Nowej Fali. Wciąż nieodkryte przez naszą widownię, neomodernistyczne filmy Yanga z architektoniczną precyzją, czułością, a nieraz i ironią portretowały zmieniającą się przestrzeń stolicy – Tajpej. Od obrazu niepewnych, zmąconych politycznymi zawirowaniami lat 60., na tle których Yangowi upływało dzieciństwo; poprzez specyficzne zagubienie tajwańskiego świata w latach 80., kiedy to miasto pulsowało i neonową energią, i kosmopolitarnym wymieszaniem; po melancholijny zapis lęków wobec końca milenium. Yang przez prawie dwie dekady w swoich filmach chwytał coś absolutnie wyjątkowego: ten niezwykle złożony stan zawieszenia, w którym od lat zdaje się tkwić Tajwan – w (bez)czasie, w stale modernizującej się przestrzeni, w tożsamościowym pomiędzy. Po latach filmy Yanga doczekały się odrestaurowania, a oglądane dziś zyskują na współczesnym odczytaniu.
Hongkong. Kino czasu przemian
1 lipca 1997 roku, a więc 25 lat temu, Hongkong przeszedł pod zarządzanie administracji chińskiej. Dla zwykłych ludzi był to czas niepewności, dla filmowców - okres wielkich turbulencji. Wysokie niegdyś budżety skurczyły się, a regulowaniem rynku zajął się Pekin. Sprawiło to paradoksalnie, że kino hongkońskie zyskało na różnorodności - pojawili się znakomici twórcy niezależni, którzy czuli się swobodnie w pracy poza wielkimi wytwórniami.
Sekcja "Hongkong. Kino czasu przemian" to najlepsze filmy zrealizowane tam po roku 1997 - emocjonujące kino gangsterskie, które przez dekady było wizytówką Pachnącego Portu, ale też skromne, błyskotliwe filmy, skupiające się na rozedrganej codzienności tego niezwykłego miasta. To zarówno filmy mistrzów, jak i twórców w Polsce nieznanych. Ich wspólnym mianownikiem jest zmiana i poczucie nieuchronnie uciekającego czasu. Zebrane razem są zapisem ewolucji tej kinematografii pod coraz większym naciskiem potężnych sił politycznych.
Japan Feel-Good
Funky Forest, reż. Katsuhito Ishii, Hajime Ishimine, Shunichiro Miki fot. Production Committee
Nowe Kino Azji
Nowe Kino Azji to, doskonale znana widzom, sekcja konkursowa Pięciu Smaków. Dziesięć filmów, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery, zdolnych twórców, składa się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego. To obrazy z m. in. Tajwanu, Korei Południowej czy Indii, które chwytają tętno przemian w poszczególnych krajach, naświetlają istotne problemy społeczne i zawsze prowokują do długich dyskusji - także z przybyłymi do Polski twórcami. To spośród tych filmów międzynarodowe People’s Jury wybierze zwycięzcę festiwalu.
Asian Cinerama
Asian Cinerama to filmy uznanych twórców, którzy od lat zachwycają widzów na światowych festiwalach. To także dzieła, które podbiły serca azjatyckich widzów, notując świetne wyniki w kinach. Poprowadzone pewną ręką, oszałamiające poziomem realizacji - Asian Cinerama to seanse filmów wielkich mistrzów, których poprzednie dzieła witane były z entuzjazmem przez pięciosmakową publiczność.
Program 16. edycji festiwalu przygotowują: Marcin Krasnowolski, Jakub Królikowski, Łukasz Mańkowski, Zofia Niziołek i Maja Pielak.
Sprzedaż karnetów rozpocznie się 1 września.
Lunarnym patronem tegorocznych Pięciu Smaków jest Wodny Tygrys, reprezentujący energię yang i symbolizujący siłę, witalność oraz pewność w działaniu. Autorem projektów graficznych jest Przemysław Ostaszewski.
Lunarnym patronem tegorocznych Pięciu Smaków jest Wodny Tygrys, reprezentujący energię yang i symbolizujący siłę, witalność oraz pewność w działaniu. Autorem projektów graficznych jest Przemysław Ostaszewski.
Więcej informacji na stronie piecsmakow.pl
LK
Pięć Smaków
Ostatnia aktualizacja: 13.07.2022
Piotr Adamczyk w thrillerze "Wrobiony"
Zakończyły się zdjęcia do komedii „Masz ci los!”, nowego filmu twórców „Planety Singli”
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024