Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
10 stycznia 2021 roku obchodzi 70. urodziny Ireneusz Hartowicz – operator wielu filmów fabularnych, od czterdziestu lat mieszkający w Stanach Zjednoczonych, wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ireneusz Hartowicz urodził się 10 stycznia 1951 roku w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Operatorskiego łódzkiej Szkoły Filmowej (1978). Jeszcze w trakcie studiów zadebiutował jako szwenkier na planie „Romana i Magdy” (1978) Sylwestra Chęcińskiego, gdzie autorem zdjęć był Andrzej Ramlau, który wziął go – jako operatora kamery – także do pracy nad telewizyjną fabułą Henryka Bielskiego „Koty to dranie” (1978). Jako operator kamery Hartowicz pracował również podczas zdjęć do m.in. „Panien z Wilka” (1979) Andrzeja Wajdy, „Tanga ptaka” (1980) Andrzeja Jurgi, „Spotkania na Atlantyku” (1980) Jerzego Kawalerowicza, „Dziecinnych pytań” (1981) Janusza Zaorskiego. Jako samodzielny operator zadebiutował na planie „Pawła, syna Maćka Gąsienicy”, piątego odcinka serialu Konrada Nałęckiego „Ród Gąsieniców” (1979).
W 1981 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Ma na swym koncie zdjęcia do wielu filmów amerykańskich, m.in. do „Nianiek” (1994) Johna Paragona, „Milk & Money” (1996) Michaela Bergmana, „Mars” I1997) Johna Hessa, „My Engagement Party” (1998) Christophera Heisena, „Alibi” (2000) Kikuo Kawasakiego, „Odznak” (2003) Robby’ego Hensona, „Zabij swoich ukochanych” (2006) Björne Larsona, „Zdrady Formozy” (2009) Adama Kane’a. Został współautorem zdjęć – z Mauro Fiore – „Straconych dusz” (2000), debiutu reżyserskiego Janusza Kamińskiego, z którym blisko współpracował – jako drugi operator – na planie „Indiany Jonesa i Królestwa Kryształowej Czaszki” (2008) Stevena Spielberga.
Hartowicz robił zdjęcia również do amerykańskiego filmu Kasi Adamik „Szczekać na świat” (2002), a także współpracował z Agnieszką Holland na planie serialu „Treme” (2010). Polski operator często realizuje zdjęcia do filmów reżyserów rosyjskich, m.in. Nikołaja Lebiediewa i Mariusa Balchunasa.
W 1981 roku wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Ma na swym koncie zdjęcia do wielu filmów amerykańskich, m.in. do „Nianiek” (1994) Johna Paragona, „Milk & Money” (1996) Michaela Bergmana, „Mars” I1997) Johna Hessa, „My Engagement Party” (1998) Christophera Heisena, „Alibi” (2000) Kikuo Kawasakiego, „Odznak” (2003) Robby’ego Hensona, „Zabij swoich ukochanych” (2006) Björne Larsona, „Zdrady Formozy” (2009) Adama Kane’a. Został współautorem zdjęć – z Mauro Fiore – „Straconych dusz” (2000), debiutu reżyserskiego Janusza Kamińskiego, z którym blisko współpracował – jako drugi operator – na planie „Indiany Jonesa i Królestwa Kryształowej Czaszki” (2008) Stevena Spielberga.
Hartowicz robił zdjęcia również do amerykańskiego filmu Kasi Adamik „Szczekać na świat” (2002), a także współpracował z Agnieszką Holland na planie serialu „Treme” (2010). Polski operator często realizuje zdjęcia do filmów reżyserów rosyjskich, m.in. Nikołaja Lebiediewa i Mariusa Balchunasa.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja: 11.01.2021
fot. networthpost.org
45. FPFF. Ostatni etap nigdy się nie kończy
Włodzimierz Gołaszewski – po obu stronach kamery
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024