PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  19.06.2019
Ewa Smal – znakomita montażystka filmów fabularnych oraz dokumentalnych, a także spektakli telewizyjnych, 19 czerwca obchodzi swoje urodziny.
Urodziła się w Berlinie. Jest absolwentką Zaocznego Wyższego Studium Montażu Filmowego PWSFTviT w Łodzi (1985). Jej nazwisko pojawiło się w napisach końcowych wielu znaczących filmów już w latach 70. ubiegłego wieku, współpracowała reżysersko m.in. ze Stanisławem Różewiczem przy realizacji „Drzwi w murze” (1973) i „Opadły liście z drzew” (1975) oraz Walerianem Borowczykiem przy „Dziejach grzechu” (1975), a także montażowo przy pracy m.in. nad „Barwami ochronnymi” (1976), „Spiralą” (1978), „Kontraktem” (1980) i „Constansem” (1980) Krzysztofa Zanussiego, „Dyrygentem” (1979) Andrzeja Wajdy, „Pasją” (1977), „Rysiem” (1981) i „Pensją pani Latter” (1982) Stanisława Różewicza.

Jako samodzielna montażystka zadebiutowała w dokumencie – „Bieszczadzkimi ikonami” (1984) Andrzeja Czarneckiego, zaś w fabule – „Chrześniakiem” (1985) Henryka Bielskiego. Ma na swym koncie montaż ponad sześćdziesięciu filmów dokumentalnych, fabularnych oraz seriali. Pośród zmontowanych przez nią dokumentów znajdują się tak interesujące, a zarazem różnorodne tytuły, jak: „Były tam…” (1985) Danuty Halladin, „Nasz starszy brat” (1994) i „Wycieczka do Paryża” (2004) Stanisława Różewicza, „Krótki film o Krzysztofie Kieślowskim” (1996) Natalii Korynckiej-Gruz, „Katyń” (2007) Józefa Gębskiego, „Nadal wracam. Portret Ryszarda Krynickiego” (2016) Adama Sikory.

Znaczące laury festiwalowe przyniosły jej jednak filmy fabularne: na festiwalu gdyńskim nagrodzono ją w 1993 roku za montaż „Samowolki” (1993) Feliksa Falka oraz – dwa lata później – za „Tatę” (1995) Macieja Ślesickiego, statuetkę Orła otrzymała w 2007 roku za pracę przy filmie Marka Koterskiego „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” (2006), a za montaż „Ajlawiu” (1999), „Dnia świra” (2002) i „7 uczuć” (2018) Koterskiego oraz „Ogrodu Luizy” (2007) Macieja Wojtyszki została nominowana do tej prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Filmowej. Warto przypomnieć, że Ewa Smal montowała także m.in. „Korczaka” (1990) Andrzeja Wajdy, „Europę Europę” (1990) Agnieszki Holland, „Spis cudzołożnic” (1994) Jerzego Stuhra, „Dzieci i ryby” (1986) Jacka Bromskiego oraz „Dekalog” (1988) Krzysztofa Kieślowskiego. To prawdziwa montażowa mistrzyni.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  17.06.2019
Zobacz również
fot. SFP
List A. Marka Drążewskiego do Prezesa Telewizji Polskiej
38. Młodzi i Film: fotorelacja z zakończenia!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll