PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Wyśmiewają i przezwyciężają krzywdzące stereotypy, rozliczają się z niesprawiedliwością zapisaną w skostniałych normach prawnych czy wzorach społecznych, a wszystko przyprawiają ciętym językiem i inteligentnym poczuciem humoru
W programie tegorocznej edycji MFF Nowe Horyzonty znajdą się dzieła reżyserek, które podbiły serca widzów i krytyków światowych festiwali. Wśród nich m.in. Dirty God Sachy Polak – film otwarcia IFF Rotterdam, nagrodzony za reżyserię w Berlinie Byłam w domu, ale… (Ich war zuhause, aber) Angeli Schanelec, doceniony w Locarno Za późno, by umrzeć młodo (Tarde para morir joven) Domingi Sotomayor czy prowokacyjne X&Y Anny Odell.



Dirty God, reż. Sacha Polak


Holenderska reżyserka Sacha Polak, autorka głośnego Hemel (13. NH) wraca przebojowym "Dirty God", który otwierał festiwal w Rotterdamie i zebrał świetne recenzje na Sundance. To historia Jade (znakomita Vicky Knight) – młodej matki okaleczonej przez partnera, starającej się wrócić do swojego nieuporządkowanego życia. Dziewczyna napotyka na drodze nowe bariery i trudności, których źródłem jest jej wygląd. Film Polak to mocny, ale niepozbawiony humoru i buntowniczej energii dramat o tym, jak ciężko odnaleźć się w świecie ludziom z łatką „innego” (przyklejoną pod byle pretekstem); przewrotna historia o współczesnych, pustych kanonach piękna i naiwności nakazującej wierzyć w ich nieomylność.



Byłam w domu, ale…(Ich war zuhause, aber), reż. Angela Schanelec


Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię "Byłam w domu, ale…" to bez wątpienia najbardziej dyskutowany tytuł w konkursie tegorocznego Berlinale. Żaden inny film nie pozostawił tyle miejsca widzom na ich reakcje, refleksje i emocje, które eksplodowały podczas pokazu prasowego kakofonią owacji i gniewnych „buczeń”. W swojej fabule-eseju Angela Schanelec obserwuje pogrążoną w żałobie (a za jej sprawą w całkowitym komunikacyjnym kryzysie) rodzinę – matkę i dwójkę dzieci. Przy czym dzieci wydają się dojrzalsze niż ich neurotyczna, będąca w nieustannym ruchu matka. To film o utraconej równowadze: nie tylko rodzinnej, ale też egzystencjalnej. Obrazy spokojnie „przeżuwających” swoje dni zwierząt, przedziwne sceny szkolne, w których dzieci recytują Hamleta, fascynujące monologi matki, zawierają w sobie potężny ładunek humoru w stylu Bernharda czy Jelinek.



Za późno, by umrzeć młodo (Tarde para morir joven), reż. Dominga Sotomayor


Zdobywczyni Lamparta za reżyserię na ostatnim festiwalu w Locarno (pierwszego przyznanego kobiecie!), powraca do czasów własnego dzieciństwa, spędzonego w eko-komunie, w chilijskim Peñalolén. W świecie, w którym brakuje nie tylko elektryczności, ale i przejrzystych reguł (bo dorośli bawią się w utopię), kilkoro pozostawionych samym sobie nastolatków przeżywa najważniejsze lato swojego życia. Sotomayor, doskonale znana nowohoryzontowej publiczności choćby ze zwycięskiego Od czwartku do niedzieli, doskonale uchwyciła moment transformacji, jakim jest dojrzewanie; z jego aurą samotności, melancholii i pozornego spokoju, pod którym czają się emocjonalne burze.


X&Y, reż. Anna Odell

Anna Odell, autorka słynnego Zjazdu absolwentów (najlepszy tytuł w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce 14. NH), w swoim najnowszym filmie tworzy społeczny eksperyment, którego celem jest zbadanie pojęcia tożsamości. Na czym polega męskość, a na czym kobiecość? Jeżeli płeć jest czymś więcej niż układem chromosomów, bo jest uwarunkowana kulturowo – to czy można ją poddać interpretacji, tak jak inne społeczne konstrukty? "X&Y" to wielopoziomowa struktura, zbudowana na przecięciu praktyk artystycznych i filmu. Zamiast scenariusza jest filmowe studio i zamknięci w nim aktorzy, którzy jak uczestnicy reality TV, sami muszą wyprodukować fabułę. Warstwy fikcji Odell przekłada własną biografią, w ekshibicjonistycznym spektaklu złożonym z emocji, pożądania i manipulacji. Doprowadza uczestników i widzów do obłędu, przez co X&Y ogląda się jak najlepszy, intelektualny thriller.

* * *

Na 19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 25 lipca – 4 sierpnia 2019.

Karnety dostępne są na stronie internetowej festiwalu.

WRÓB
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Ostatnia aktualizacja:  17.03.2019
Zobacz również
Polish Cinema for Beginners na wiosnę
Styczeń i luty w kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2022
Scroll