Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Wyśmiewają i przezwyciężają krzywdzące stereotypy, rozliczają się z niesprawiedliwością zapisaną w skostniałych normach prawnych czy wzorach społecznych, a wszystko przyprawiają ciętym językiem i inteligentnym poczuciem humoru
W programie tegorocznej edycji MFF Nowe Horyzonty znajdą się dzieła reżyserek, które podbiły serca widzów i krytyków światowych festiwali. Wśród nich m.in. Dirty God Sachy Polak – film otwarcia IFF Rotterdam, nagrodzony za reżyserię w Berlinie Byłam w domu, ale… (Ich war zuhause, aber) Angeli Schanelec, doceniony w Locarno Za późno, by umrzeć młodo (Tarde para morir joven) Domingi Sotomayor czy prowokacyjne X&Y Anny Odell.
Dirty God, reż. Sacha Polak
Holenderska reżyserka Sacha Polak, autorka głośnego Hemel (13. NH) wraca przebojowym "Dirty God", który otwierał festiwal w Rotterdamie i zebrał świetne recenzje na Sundance. To historia Jade (znakomita Vicky Knight) – młodej matki okaleczonej przez partnera, starającej się wrócić do swojego nieuporządkowanego życia. Dziewczyna napotyka na drodze nowe bariery i trudności, których źródłem jest jej wygląd. Film Polak to mocny, ale niepozbawiony humoru i buntowniczej energii dramat o tym, jak ciężko odnaleźć się w świecie ludziom z łatką „innego” (przyklejoną pod byle pretekstem); przewrotna historia o współczesnych, pustych kanonach piękna i naiwności nakazującej wierzyć w ich nieomylność.
Dirty God, reż. Sacha Polak
Holenderska reżyserka Sacha Polak, autorka głośnego Hemel (13. NH) wraca przebojowym "Dirty God", który otwierał festiwal w Rotterdamie i zebrał świetne recenzje na Sundance. To historia Jade (znakomita Vicky Knight) – młodej matki okaleczonej przez partnera, starającej się wrócić do swojego nieuporządkowanego życia. Dziewczyna napotyka na drodze nowe bariery i trudności, których źródłem jest jej wygląd. Film Polak to mocny, ale niepozbawiony humoru i buntowniczej energii dramat o tym, jak ciężko odnaleźć się w świecie ludziom z łatką „innego” (przyklejoną pod byle pretekstem); przewrotna historia o współczesnych, pustych kanonach piękna i naiwności nakazującej wierzyć w ich nieomylność.
Byłam w domu, ale…(Ich war zuhause, aber), reż. Angela Schanelec
Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię "Byłam w domu, ale…" to bez wątpienia najbardziej dyskutowany tytuł w konkursie tegorocznego Berlinale. Żaden inny film nie pozostawił tyle miejsca widzom na ich reakcje, refleksje i emocje, które eksplodowały podczas pokazu prasowego kakofonią owacji i gniewnych „buczeń”. W swojej fabule-eseju Angela Schanelec obserwuje pogrążoną w żałobie (a za jej sprawą w całkowitym komunikacyjnym kryzysie) rodzinę – matkę i dwójkę dzieci. Przy czym dzieci wydają się dojrzalsze niż ich neurotyczna, będąca w nieustannym ruchu matka. To film o utraconej równowadze: nie tylko rodzinnej, ale też egzystencjalnej. Obrazy spokojnie „przeżuwających” swoje dni zwierząt, przedziwne sceny szkolne, w których dzieci recytują Hamleta, fascynujące monologi matki, zawierają w sobie potężny ładunek humoru w stylu Bernharda czy Jelinek.
Za późno, by umrzeć młodo (Tarde para morir joven), reż. Dominga Sotomayor
Zdobywczyni Lamparta za reżyserię na ostatnim festiwalu w Locarno (pierwszego przyznanego kobiecie!), powraca do czasów własnego dzieciństwa, spędzonego w eko-komunie, w chilijskim Peñalolén. W świecie, w którym brakuje nie tylko elektryczności, ale i przejrzystych reguł (bo dorośli bawią się w utopię), kilkoro pozostawionych samym sobie nastolatków przeżywa najważniejsze lato swojego życia. Sotomayor, doskonale znana nowohoryzontowej publiczności choćby ze zwycięskiego Od czwartku do niedzieli, doskonale uchwyciła moment transformacji, jakim jest dojrzewanie; z jego aurą samotności, melancholii i pozornego spokoju, pod którym czają się emocjonalne burze.
X&Y, reż. Anna Odell
Anna Odell, autorka słynnego Zjazdu absolwentów (najlepszy tytuł w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce 14. NH), w swoim najnowszym filmie tworzy społeczny eksperyment, którego celem jest zbadanie pojęcia tożsamości. Na czym polega męskość, a na czym kobiecość? Jeżeli płeć jest czymś więcej niż układem chromosomów, bo jest uwarunkowana kulturowo – to czy można ją poddać interpretacji, tak jak inne społeczne konstrukty? "X&Y" to wielopoziomowa struktura, zbudowana na przecięciu praktyk artystycznych i filmu. Zamiast scenariusza jest filmowe studio i zamknięci w nim aktorzy, którzy jak uczestnicy reality TV, sami muszą wyprodukować fabułę. Warstwy fikcji Odell przekłada własną biografią, w ekshibicjonistycznym spektaklu złożonym z emocji, pożądania i manipulacji. Doprowadza uczestników i widzów do obłędu, przez co X&Y ogląda się jak najlepszy, intelektualny thriller.
* * *
Na 19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty zapraszamy w dniach 25 lipca – 4 sierpnia 2019.
Karnety dostępne są na stronie internetowej festiwalu.
WRÓB
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Ostatnia aktualizacja: 17.03.2019
Polish Cinema for Beginners na wiosnę
Styczeń i luty w kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024