Filmoteka Małopolska to program, którego celem jest utrwalanie w formie filmów dokumentalnych wydarzeń, miejsc i postaci związanych z regionem. Jury, w którego skład wchodzą przedstawiciele samorządu województwa oraz eksperci z branży filmowej, wybiera projekty w dwóch kategoriach: „Małopolska dawniej” oraz „Małopolska dziś”.
W przeddzień rozpoczęcia 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, we współpracy z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, wieloletnim organizatorem programu Filmoteka Małopolska, zaprezentowane zostaną produkcje, powstałe w ramach ubiegłorocznej edycji konkursu. W programie znajdzie się 16 premierowych tytułów, które zostaną pokazane w dniach 25 i 26 maja w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
"Jak to ujarzmiłem
smoka”, reż. Piotr Augustynek, fot. KFF
Konkurs Filmoteka Małopolska realizowany jest ze środków Województwa Małopolskiego, które przeznaczyło w 2017 roku kwotę 650 000 złotych na rzecz finansowego wsparcia filmów i notacji.
W programie Festiwalu znajdą się też inni krakowscy twórcy. Najnowszy film zaprezentuje Grzegorz Zariczny, twórca nagrodzonego na festiwalu Sundance filmu “Gwizdek”. Tym razem reżyser przedstawia licealistów z klasy maturalnej XVI LO w Nowej Hucie. “Ostatnia lekcja” zostanie zaprezentowana w konkursach międzynarodowym i polskim.
Na uwagę zasługuje też dokument “Radwan” krakowskiej reżyserki Teresy Czepiec, która obserwuje przy pracy Stanisława Radwana - jednego z najbardziej oryginalnych polskich kompozytorów muzyki dla kina i teatru. Ten dokument zmierzy się o nagrodę Złotego Lajkonika w konkursie polskim z bardzo oczekiwanym zakopiańskim filmem Stanisława Berbeki “Dreamland”, w którym autor zmaga się z traumą po śmierci ojca himalaisty.
W konkursie polskim znalazły się także trzy filmy animowane zrealizowane na Akademii Sztuk Pięknych, wszystkie przez kobiety. “Masterclass” autorstwa Ewy Drzewickiej, Dominiki Fedko, Weroniki Kuc, Małgorzaty Jachny, Małgorzata Jędrzejec, Aleksandry Rylewicz i Grażyny Treli jest metaforyczną refleksją na temat twórczości Romana Polańskiego, “Smakosz” Darii Godyń to animowana podróż w głąb duszy, a “Chrystus Narodu” Ewy Drzewickiej jest ostrą satyrą na współczesną poróżnioną i poranioną Polskę.
Z kolei w filmie “Dni przemiany” prezentowanym w sekcji Polska panorama reżyser Tomasz Jurkiewicz ukazuje kilka dni z życia szkolnego konserwatora z niewielkiej wsi nieopodal Wadowic, który na czas Światowych Dni Młodzieży staje na czele miejscowego komitetu organizacyjnego. W tej samej sekcji znajdzie się wyprodukowany przez MOCAK dokument “Kichka. Life is a Cartoon” Delfiny Jałowik, w którym wojenne przeżycia ojca stają się dziedzictwem syna, znanego rysownika oraz jedyna fabuła, wyprodukowana wprawdzie w Katowicach, ale z udziałem sporej części obsady krakowskiego Starego Teatru - “U cioci Leoni” MIchała Ciechomskiego, inspirowana arcydziełem Marcela Prousta.