Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Na początku marca 2016 roku kilkunastu twórców filmowych, w tym aż siedmiu montażystów, zostało wyróżnionych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Srebrnym Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” otrzymała:
Magdalena Łazarkiewicz - reżyser teatralny i filmowy oraz wykładowca zagadnień kultury. W sezonie 2005/06 była dyrektorem artystycznym Teatru Nowego w Warszawie. Od roku 2006 jest wykładowcą Warszawskiej Szkoły Filmowej, a od 2012 – także wykłada w Krakowskiej Akademii Multi Art. Zrealizowała m.in. filmy: „Przez dotyk” (1985), „Ostatni dzwonek” (1989), „Odjazd” (1992), „Drugi brzeg” (1997), „Na koniec świata” (1999), „Maraton tańca” (2009). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Pozostali twórcy filmowi, a wśród nich kolejnych siedmiu członków Stowarzyszenia Filmowców Polskich, otrzymało Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”:
Andrzej J. Jaroszewicz jest autorem zdjęć do ponad trzydziestu filmów fabularnych i telewizyjnych, wyprodukowanych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii oraz wielu filmów dokumentalnych, widowisk i teatrów telewizji. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej. Wielokrotnie nagradzany, w roku 2008 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Od 2004 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej (European Film Academy) i Polskiej Akademii Filmowej. Autor zdjęć do filmów m.in.: „Na srebrnym globie” (1988), „Młode wilki” (1995), „Fuks” (1999), „Quo vadis” (2001). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Sławomir Kryński – reżyser, autor scenariuszy, teatrów TV i teledysków. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej, opiekun artystyczny wielu filmów studentów tych uczelni. Wieloletni asystent reżysera Wojciecha J. Hasa. Kryński zrealizował m.in. filmy: „Upiór”, „Żaglowiec”, „Aktorki”, „Dziecko szczęścia”, „Księga wielkich życzeń”, „To nie tak jak myślisz, Kotku”, „Listy miłosne”, „Pokaż Kotku co masz w środku”, „Podejrzani zakochani”.
Zbigniew Andrzej Niciński – montażysta, pracował m.in. w Wytwórni Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych w Łodzi. Od 2010 roku wykłada w Warszawskiej Szkoły Filmowej, wcześniej – na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego (2001 - 2011), WSHE w Łodzi (2006 - 2009) oraz w Krakowskiej Szkole Filmowej (2008 - 2010). Wielokrotnie nagradzany, m.in. za montaż filmów: „Psy” (1992 - XVII FPFF w Gdyni). W jego dorobku artystycznym znalazły się m.in. filmy: „Kroll” (1991), „Nad rzeką której nie ma” (1991), „Kawalerskie życie na obczyźnie” (1992), „Psy” (1992), „Dwa księżyce” (1993), „Psy 2. Ostatnia krew” (1994), „Pokaż kotku, co masz w środku” (2011). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Agnieszka Bojanowska przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 350 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, eksperymentalnych, teatrów telewizji. Współpracowała z szeregiem wybitnych twórców filmowych, m. in.: Bogdanem Dziworskim, Lidią Dudą, Jerzym Sladkowskim, Ludwikiem Perskim czy Ewą Borzęcką. Montowała m.in.: filmy „Sen” , „Fechmistrz” oraz „Kilka opowieści o człowieku” Bogdana Dziworskiego, dokument "Uwikłani" Lidii Dudy oraz filmy fabularne: „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce” Feliksa Falka, „Stan strachu” Janusza Kijowskiego oraz "Lata dwudzieste, lata trzydzieste…” Janusza Rzeszowskiego. Wielokrotnie nagradzana, w 2007 r. otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Halina Prugar-Ketling – wieloletnia była montażystka w Warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Zmontowała ponad 130 filmów fabularnych i dokumentalnych a także seriali fabularnych. Współpracowała m.in.: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Aleksandrem Fordem i Januszem Morgenszternem. Nagrodzona przez polskie środowisko filmowe za serial „Polskie drogi”. W jej dorobku znalazły się m.in. takie filmy Andrzeja Wajdy jak: „Człowiek z żelaza”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Brzezina”, „Wesele”, a także „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego czy „Kronika wypadków miłosnych” Tadeusza Konwickiego. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Jarosław Barzan - rozpoczął pracę w zawodzie montażysty w 1995 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 100 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, seriali telewizyjnych. Współpracował m.in.: Filipem Bajonem, Ireneuszem Englertem, Tomaszem Koneckim. Został uhonorowany nagrodami m.in. za montaż filmów: „Warszawa” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Pół serio” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Bogowie” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Lejdis” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Pitbull” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł).
Cezary Grzesiuk – filmy montuje zawodowo od 1988 r. Jest autorem montażu ponad 80 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali telewizyjnych, spektakli telewizyjnych, etiud filmowych. Cezary Grzesiuk jest również reżyserem, scenarzystą a także autorem zdjęć. Przez lata swojej pracy współpracował wybitnymi twórcami filmowymi, m.in.: Jerzym Hoffmanem, Jerzym Kawalerowiczem, Janem Kidawą-Błońskim i Jerzym Skolimowskim. Wielokrotnie nagradzany przez środowisko filmowe w kraju i za granicą. W jego dorobku – jako montażysty – znalazły się m.in. takie filmy: „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, „Quo vadis” Jerzego Kawalerowicza, „Córy szczęścia” Marty Meszaros, „Portret podwójny” Mariusza Fronta, „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego oraz „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Różewicz - rozpoczęła pracę w 1975 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 130 filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli telewizyjnych, teatrów telewizji, etiud filmowych, seriali. Współpracowała m.in.: Ryszardem Bugajskim, Krzysztofem Langiem, Krzysztofem Krauze, Jerzym Antczakiem. Została uhonorowana m.in. za „Dzieci z Leningradzkiego” w reżyserii Hanny Polak (News And Documentary Emmy Awards, nominacja w kategorii: Najlepszy montaż) oraz „Gry uliczne” Krzysztofa Krauze (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych - Nagroda za montaż). Zmontowała m.in. „Sezon na leszcza” i „Jasne błękitne okna” Bogusława Lindy, „Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego i „Dama kameliowa” Jerzego Antczaka. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Smal - montażystka filmowa, wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracę zawodową rozpoczęła w 1970 r. Zmontowała ponad 90 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali fabularnych, spektakli telewizyjnych i etiud filmowych. Jest współtwórcą montażu do ponad 20 filmów fabularnych i dokumentalnych. Współpracowała m.in. z: Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Markiem Koterskim i Maciejem Slesickim. W swoim dorobku pochwalić się może również współpracą reżyserską przy blisko 10 filmach dokumentalnych i fabularnych. Jako wieloletni pedagog i wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi ma na swoim koncie opiekę artystyczną przy wielu filmach i etiudach. Wielokrotnie nagradzana za montaż: „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Marka Koterskiego (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Tato” Macieja Ślesickiego (Gdynia Film Festival), „Samowolka” Feliksa Falka (Gdynia Film Festival). Montowała także m.in.: „Dzień świra” i „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego, „Dzieci i ryby” Jacka Bromskiego, „Pierścionek z orłem w koronie” Andrzeja Wajdy, „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego oraz serial „Na dobre i na złe”. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Magdalena Łazarkiewicz - reżyser teatralny i filmowy oraz wykładowca zagadnień kultury. W sezonie 2005/06 była dyrektorem artystycznym Teatru Nowego w Warszawie. Od roku 2006 jest wykładowcą Warszawskiej Szkoły Filmowej, a od 2012 – także wykłada w Krakowskiej Akademii Multi Art. Zrealizowała m.in. filmy: „Przez dotyk” (1985), „Ostatni dzwonek” (1989), „Odjazd” (1992), „Drugi brzeg” (1997), „Na koniec świata” (1999), „Maraton tańca” (2009). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Pozostali twórcy filmowi, a wśród nich kolejnych siedmiu członków Stowarzyszenia Filmowców Polskich, otrzymało Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”:
Andrzej J. Jaroszewicz jest autorem zdjęć do ponad trzydziestu filmów fabularnych i telewizyjnych, wyprodukowanych w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii oraz wielu filmów dokumentalnych, widowisk i teatrów telewizji. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej. Wielokrotnie nagradzany, w roku 2008 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi. Od 2004 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej (European Film Academy) i Polskiej Akademii Filmowej. Autor zdjęć do filmów m.in.: „Na srebrnym globie” (1988), „Młode wilki” (1995), „Fuks” (1999), „Quo vadis” (2001). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Sławomir Kryński – reżyser, autor scenariuszy, teatrów TV i teledysków. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej, opiekun artystyczny wielu filmów studentów tych uczelni. Wieloletni asystent reżysera Wojciecha J. Hasa. Kryński zrealizował m.in. filmy: „Upiór”, „Żaglowiec”, „Aktorki”, „Dziecko szczęścia”, „Księga wielkich życzeń”, „To nie tak jak myślisz, Kotku”, „Listy miłosne”, „Pokaż Kotku co masz w środku”, „Podejrzani zakochani”.
Zbigniew Andrzej Niciński – montażysta, pracował m.in. w Wytwórni Filmów Oświatowych i Programów Edukacyjnych w Łodzi. Od 2010 roku wykłada w Warszawskiej Szkoły Filmowej, wcześniej – na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego (2001 - 2011), WSHE w Łodzi (2006 - 2009) oraz w Krakowskiej Szkole Filmowej (2008 - 2010). Wielokrotnie nagradzany, m.in. za montaż filmów: „Psy” (1992 - XVII FPFF w Gdyni). W jego dorobku artystycznym znalazły się m.in. filmy: „Kroll” (1991), „Nad rzeką której nie ma” (1991), „Kawalerskie życie na obczyźnie” (1992), „Psy” (1992), „Dwa księżyce” (1993), „Psy 2. Ostatnia krew” (1994), „Pokaż kotku, co masz w środku” (2011). Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Agnieszka Bojanowska przez wiele lat była związana z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych w Warszawie. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 350 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, eksperymentalnych, teatrów telewizji. Współpracowała z szeregiem wybitnych twórców filmowych, m. in.: Bogdanem Dziworskim, Lidią Dudą, Jerzym Sladkowskim, Ludwikiem Perskim czy Ewą Borzęcką. Montowała m.in.: filmy „Sen” , „Fechmistrz” oraz „Kilka opowieści o człowieku” Bogdana Dziworskiego, dokument "Uwikłani" Lidii Dudy oraz filmy fabularne: „Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce” Feliksa Falka, „Stan strachu” Janusza Kijowskiego oraz "Lata dwudzieste, lata trzydzieste…” Janusza Rzeszowskiego. Wielokrotnie nagradzana, w 2007 r. otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Halina Prugar-Ketling – wieloletnia była montażystka w Warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Zmontowała ponad 130 filmów fabularnych i dokumentalnych a także seriali fabularnych. Współpracowała m.in.: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Aleksandrem Fordem i Januszem Morgenszternem. Nagrodzona przez polskie środowisko filmowe za serial „Polskie drogi”. W jej dorobku znalazły się m.in. takie filmy Andrzeja Wajdy jak: „Człowiek z żelaza”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Brzezina”, „Wesele”, a także „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego czy „Kronika wypadków miłosnych” Tadeusza Konwickiego. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Jarosław Barzan - rozpoczął pracę w zawodzie montażysty w 1995 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 100 filmów dokumentalnych, fabularnych, animowanych, seriali telewizyjnych. Współpracował m.in.: Filipem Bajonem, Ireneuszem Englertem, Tomaszem Koneckim. Został uhonorowany nagrodami m.in. za montaż filmów: „Warszawa” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Pół serio” (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych), „Bogowie” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Lejdis” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Pitbull” (Polska Nagroda Filmowa Orzeł).
Cezary Grzesiuk – filmy montuje zawodowo od 1988 r. Jest autorem montażu ponad 80 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali telewizyjnych, spektakli telewizyjnych, etiud filmowych. Cezary Grzesiuk jest również reżyserem, scenarzystą a także autorem zdjęć. Przez lata swojej pracy współpracował wybitnymi twórcami filmowymi, m.in.: Jerzym Hoffmanem, Jerzym Kawalerowiczem, Janem Kidawą-Błońskim i Jerzym Skolimowskim. Wielokrotnie nagradzany przez środowisko filmowe w kraju i za granicą. W jego dorobku – jako montażysty – znalazły się m.in. takie filmy: „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana, „Quo vadis” Jerzego Kawalerowicza, „Córy szczęścia” Marty Meszaros, „Portret podwójny” Mariusza Fronta, „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego oraz „Imagine” Andrzeja Jakimowskiego. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Różewicz - rozpoczęła pracę w 1975 r. W swoim dorobku artystycznym ma zmontowanych ponad 130 filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli telewizyjnych, teatrów telewizji, etiud filmowych, seriali. Współpracowała m.in.: Ryszardem Bugajskim, Krzysztofem Langiem, Krzysztofem Krauze, Jerzym Antczakiem. Została uhonorowana m.in. za „Dzieci z Leningradzkiego” w reżyserii Hanny Polak (News And Documentary Emmy Awards, nominacja w kategorii: Najlepszy montaż) oraz „Gry uliczne” Krzysztofa Krauze (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych - Nagroda za montaż). Zmontowała m.in. „Sezon na leszcza” i „Jasne błękitne okna” Bogusława Lindy, „Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego i „Dama kameliowa” Jerzego Antczaka. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Ewa Smal - montażystka filmowa, wykładowca w Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracę zawodową rozpoczęła w 1970 r. Zmontowała ponad 90 filmów dokumentalnych, fabularnych, seriali fabularnych, spektakli telewizyjnych i etiud filmowych. Jest współtwórcą montażu do ponad 20 filmów fabularnych i dokumentalnych. Współpracowała m.in. z: Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Markiem Koterskim i Maciejem Slesickim. W swoim dorobku pochwalić się może również współpracą reżyserską przy blisko 10 filmach dokumentalnych i fabularnych. Jako wieloletni pedagog i wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi ma na swoim koncie opiekę artystyczną przy wielu filmach i etiudach. Wielokrotnie nagradzana za montaż: „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” Marka Koterskiego (Polska Nagroda Filmowa Orzeł), „Tato” Macieja Ślesickiego (Gdynia Film Festival), „Samowolka” Feliksa Falka (Gdynia Film Festival). Montowała także m.in.: „Dzień świra” i „Baby są jakieś inne” Marka Koterskiego, „Dzieci i ryby” Jacka Bromskiego, „Pierścionek z orłem w koronie” Andrzeja Wajdy, „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego oraz serial „Na dobre i na złe”. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Elżbieta Słoboda jest aktorką i pedagogiem Warszawskiej Szkoły Filmowej
oraz PWSFITV w Łodzi. Absolwentka Actors Studio Drama School New York,
wykładowca "metody" programu Actors Studio. Wybrana filmografia:
„Drzazgi” (2008), „Mała matura 1947” (2010) oraz seriale: „Szpilki na
Giewoncie”, „Plebania”, „Klub szalonych dziewic”, „Prawo Agaty”, „Na
dobre i na złe” i inne.
MZ
MKiDN
Ostatnia aktualizacja: 16.03.2016
Piotr Adamczyk jako badacz obrazów Caravaggia
"Jak uratować mamę" na Dzień Dziecka
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024