Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Artystyczne efekty polskich filmowców pracujących za granicą tradycyjnie prezentuje sekcja Polonica. W tym roku zobaczymy produkcje między innymi z Andrzejem Chyrą, Agnieszką Grochowską i Joanną Kulig
Intrygująco zapowiada się najnowszy film Pawła Pawlikowskiego. „Kobieta z piątej dzielnicy” to historia amerykańskiego pisarza Toma, który wyjeżdża do Paryża i przyjmuje tam posadę nocnego stróża, ale zamiast skupiać się na pisaniu kolejnej powieści, wplątuje się w ognisty romans z ekscentryczną kobietą. Czy grający Toma Ethan Hawke znajdzie wspólny język z brytyjską aktorką od lat pracującą i mieszkającą we Francji, Kristin Scott Thomas? Nie ma co do tego wątpliwości, bo Pawlikowski ceni sobie nietypowe zestawienia i rzadko swata niewłaściwe pary. Fascynują go też niepokorne kobiety. W jego „Lecie miłości” z 2004 roku niezapomnianą kreację stworzyła Emily Blunt. W „Kobiecie…” szansę od reżysera dostała Joanna Kulig. Jedna z najbardziej utalentowanych młodych aktorek gra u Pawlikowskiego drugoplanową rolę polskiej emigrantki, która zaprzyjaźnia się z Tomem.
Autorem zdjęć do filmu jest operator Ryszard Lenczewski, który pracował już z Pawlikowskim przy „Lecie miłości”, za co zresztą otrzymał nagrodę BAFTA . W sekcji Polonica zobaczymy jeszcze jeden film ze zdjęciami polskiego operatora - jest to "Margaret" w reżyserii Kennetha Lonergana, historia dziewczyny obwiniającej się o spowodowanie tragicznego wypadku. Co ciekawe, projekt ma za sobą pięć lat post-produkcji. Czy dopracowana przez montażystów i producentów wersja ostateczna otrze się o doskonałość?
O doskonałości nie myśli zwykle Harmony Korine, którego magnetyzujące filmy zawsze noszą znamiona niechlujstwa. Najnowsze dzieło kultowego, niezależnego artysty to nowelowa produkcja „The Fourth Dimention”. Gdzie tu trop polski? Autorami dwóch z trzech pozostałych segmentów są Rosjanin Aleksei Fedorczenko oraz Polak Jan Kwieciński. Ten ostatni ukończył warszawską Akademię Teatralną oraz London Film School. „The Fourth Dimention”, to projekt wyprodukowany przez magazyn „Vice” i Grolsch Film Works. Trzej reżyserzy interpretują tu znaczenie tytułowej frazy (czyli „czwarty wymiar”) i eksplorują nadświadomość.
Na wyżyny kreacji wznoszą się też twórcy „Magicznego fortepianu”, wyreżyserowanej przez Martina Clappa baśniowej opowieści o dwójce dzieci, latających na tytułowym instrumencie nad najpiękniejszymi europejskimi stolicami. Za sekwencje animowane w filmie jest odpowiedzialny Marek Skrobecki, który pracował jako scenograf oraz drugi reżyser przy nagrodzonym Oskarem w 2007 roku krótkometrażowej animacji "Piotruś i wilk". „Magiczny fortepian” to animowana część „Latającej maszyny Chopina 3D”, międzynarodowej koprodukcji pięciu krajów, pokazywanej także w polskich kinach.
Z pięknej stolicy Francji przyjechał do Polski reżyser Jerome Dassier. Na planie pokazywanego w sekcji Polonica thrillera „Kierowcy” zgromadził między innymi Agnieszkę Glińską, Christophera Lamberta i Agnieszkę Grochowską. Inny polski aktor, Andrzej Chyra trafił w tym czasie na plan fabularnego debiutu izraelskiej reżyserki Michale Boganim, „Znieważona ziemia”, który powstał w piętnastą rocznicę awarii reaktora jądrowego w Czarnobylu. Film o mieszkańcach Prypeci – miasteczka znajdującego się nieopodal elektrowni – to historia o ludziach, którzy nie chcą opuścić swoich domów. Nie wierzą w zmiany, nie umieją zaczynać na nowo i gdzieś indziej. Film Boganim jest ciekawym kontrapunktem do pozostałych produkcji pokazywanych w sekcji, które gloryfikują artystyczną i życiową mobilność.
Intrygująco zapowiada się najnowszy film Pawła Pawlikowskiego. „Kobieta z piątej dzielnicy” to historia amerykańskiego pisarza Toma, który wyjeżdża do Paryża i przyjmuje tam posadę nocnego stróża, ale zamiast skupiać się na pisaniu kolejnej powieści, wplątuje się w ognisty romans z ekscentryczną kobietą. Czy grający Toma Ethan Hawke znajdzie wspólny język z brytyjską aktorką od lat pracującą i mieszkającą we Francji, Kristin Scott Thomas? Nie ma co do tego wątpliwości, bo Pawlikowski ceni sobie nietypowe zestawienia i rzadko swata niewłaściwe pary. Fascynują go też niepokorne kobiety. W jego „Lecie miłości” z 2004 roku niezapomnianą kreację stworzyła Emily Blunt. W „Kobiecie…” szansę od reżysera dostała Joanna Kulig. Jedna z najbardziej utalentowanych młodych aktorek gra u Pawlikowskiego drugoplanową rolę polskiej emigrantki, która zaprzyjaźnia się z Tomem.
"Kobieta z piątej dzielnicy" fot. materiały prasowe
"Margaret", fot. materiały prasowe
O doskonałości nie myśli zwykle Harmony Korine, którego magnetyzujące filmy zawsze noszą znamiona niechlujstwa. Najnowsze dzieło kultowego, niezależnego artysty to nowelowa produkcja „The Fourth Dimention”. Gdzie tu trop polski? Autorami dwóch z trzech pozostałych segmentów są Rosjanin Aleksei Fedorczenko oraz Polak Jan Kwieciński. Ten ostatni ukończył warszawską Akademię Teatralną oraz London Film School. „The Fourth Dimention”, to projekt wyprodukowany przez magazyn „Vice” i Grolsch Film Works. Trzej reżyserzy interpretują tu znaczenie tytułowej frazy (czyli „czwarty wymiar”) i eksplorują nadświadomość.
Na wyżyny kreacji wznoszą się też twórcy „Magicznego fortepianu”, wyreżyserowanej przez Martina Clappa baśniowej opowieści o dwójce dzieci, latających na tytułowym instrumencie nad najpiękniejszymi europejskimi stolicami. Za sekwencje animowane w filmie jest odpowiedzialny Marek Skrobecki, który pracował jako scenograf oraz drugi reżyser przy nagrodzonym Oskarem w 2007 roku krótkometrażowej animacji "Piotruś i wilk". „Magiczny fortepian” to animowana część „Latającej maszyny Chopina 3D”, międzynarodowej koprodukcji pięciu krajów, pokazywanej także w polskich kinach.
Z pięknej stolicy Francji przyjechał do Polski reżyser Jerome Dassier. Na planie pokazywanego w sekcji Polonica thrillera „Kierowcy” zgromadził między innymi Agnieszkę Glińską, Christophera Lamberta i Agnieszkę Grochowską. Inny polski aktor, Andrzej Chyra trafił w tym czasie na plan fabularnego debiutu izraelskiej reżyserki Michale Boganim, „Znieważona ziemia”, który powstał w piętnastą rocznicę awarii reaktora jądrowego w Czarnobylu. Film o mieszkańcach Prypeci – miasteczka znajdującego się nieopodal elektrowni – to historia o ludziach, którzy nie chcą opuścić swoich domów. Nie wierzą w zmiany, nie umieją zaczynać na nowo i gdzieś indziej. Film Boganim jest ciekawym kontrapunktem do pozostałych produkcji pokazywanych w sekcji, które gloryfikują artystyczną i życiową mobilność.
Anna Bielak
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 20.06.2012
Festiwal polskich filmów przenosi się na Brooklyn
Barejada: Zgłoszenia filmów do 31 lipca
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024