PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

James Whale

James Whale
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (4)
1941
They Dare Not Love
Reżyser
1933
Niewidzialny człowiek
Reżyser
1931
Frankenstein
Reżyser
1930
Aniołowie piekieł
Reżyser
Opis
Reżyser angielsko-amerykański, także malarz i rysownik. Jeden z pionierów filmowego horroru.

Urodził się 22 lipca 1889 roku w Dudley – zmarł 29 maja 1957 w Hollywood. Zanim związał się z kinematografią – początkowo jako aktor – imał sie różnych zawodów, był malarzem, dekoratorem, rysownikiem gazetowych komiksów. Początkowo grywał na scenach londyńskich, szybko jednak – w 1929 roku – przeniósł się na Broadway.

Reżyserią zainteresował się dzięki Howardowi Hughesowi, który zaproponował mu funkcję reżysera dialogów przy swoim filmie „Hell's Angels” (1930). Samodzielnie zadebiutował w tym samym roku – ekranizacją własnego spektaklu – „Kres wędrówki” („Journey's End”). Ogromną popularność i uznanie przyniósł mu kolejny film – adaptacja głośnej powieści Mary Shelley – „Frankenstein” (1931) z Borisem Karloffem w roli tytułowego monstrum. Od tej pory zaczął kręcić niemal wyłącznie horrory, szybko stając się jednym z największych mistrzów gatunku. Najlepszym tego dowodem: „Stary mroczny dom” („The Old Dark House”, 1932), „Niewidzialny człowiek” („The Invisible Man”, 1933) wg słynnego opowiadania H.G. Wellsa, czy „Powrót Frankensteina” („Bride of Frankenstein”, 1935). Kiedy w połowie lat trzydziestych nieco zmalało zainteresowanie horrorami, uwagę skierował w stronę innych gatunków, kręcąc – z powodzeniem – musicalowy „Statek komediantów” („Show Boat”, 1936), komediową „Przygodę nad Paryżem” („The Great Garrick”, 1937) czy – utrzymanego w poetyce filmów płaszcza i szpady – „Człowieka w żelaznej masce” („The Man in the Iron Mask”, 1939). W 1941 roku wycofał się z kina i poświęcił malarstwu, jednak stany depresyjne, w które często wpadał, doprowadziły go do samobójczej śmierci.

Był sprawnym rzemieślnikiem kina, dobrze czującym się w różnych gatunkach filmowych, preferował jednak horror, którego okazał się prawdziwym mistrzem. Ekspresjonistyczna stylizacja, duszna atmosfera, przełamywana jednak elementami humorystycznymi, świetne aktorstwo, to główne cechy kina Jamesa Whale.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll