PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Georg Wilhelm Pabst
URODZONY: 25 sierpień 1885, Roudnice
ZMARŁ: 29 maj 1967 w wieku 81 lat, Wiedeń (Austria)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (35)
1956
Róże dla Bettiny
Reżyser
1956
Przez lasy, przez błonia
Reżyser
1955
Ostatni akt
Reżyser
1955
Stało się to 20 lipca
Reżyser
1954
Szaleństwa
Reżyser
1954
Wyznanie Iny Kahr
Reżyser
1953
Głos ciszy
Reżyser
1949
Tajemnicza głębia
Reżyser
1948
Proces
Reżyser
1945
Der Fall Molander
Reżyser
1943
Paracelsus
Reżyser
1941
Komedianci
Reżyser
1939
Zagrożone dziewczęta
Reżyser
1938
Niewolnica Szanghaju
Reżyser
1937
Byłam szpiegiem
Reżyser
1934
Nowoczesny bohater
Reżyser
1933
Don Kiszot
Reżyser
1933
Z góry na dół
Reżyser
1933
Cette nuit-là
Reżyser
1932
Atlantyda
Reżyser
1932
The Mistress of Atlantis
Reżyser
1931
Opera za trzy grosze
Reżyser
1931
Braterstwo ludów
Reżyser
1930
Front zachodni 1918
Reżyser
1930
Skandal wokół Ewy
Reżyser
1929
Puszka Pandory
Reżyser
1929
Dziennik upadłej dziewczyny
Reżyser
1929
Białe piekło
Reżyser
1928
Kryzys
Reżyser
1927
Miłość Joanny Ney
Reżyser
1926
Tajemnice duszy
Reżyser
1926
Nie igra się z miłością
Reżyser
1925
Zatracona ulica
Reżyser
1924
Hrabina Donelli
Reżyser
1923
Skarb
Reżyser
 SCENARIUSZ (5)
1953
Głos ciszy
Scenariusz
1941
Komedianci
Scenariusz
1933
Don Kiszot
Scenariusz
1929
Puszka Pandory
Scenariusz
1923
Skarb
Scenariusz
 PRODUKCJA (4)
1949
Tajemnicza głębia
Producent
1933
Don Kiszot
Producent
1933
Cette nuit-là
Producent
1929
Dziennik upadłej dziewczyny
Producent
 MONTAŻ (3)
1928
Kryzys
Montaż
1927
Miłość Joanny Ney
Montaż
1926
Nie igra się z miłością
Montaż
Opis
Dorastał w Wiedniu, gdzie zamierzał kształcić się na oficera, w czym jednak przeszkodziła mu wada wzroku. Zdecydował się zatem pójść w ślady starszej siostry i podjął studia w wiedeńskim konserwatorium. W kolejnych latach podejmował współpracę z wieloma teatrami, m.in. w Salzburgu, Dortmundzie i Wiedniu, a w 1911 roku odbył wyprawę do Nowego Jorku, gdzie na jakiś czas związał się jako reżyser z Deutsche Volkstheater. W momencie wybuchu pierwszej wojny światowej przebywał akurat we Francji i został na cztery lata internowany w obozie pod Brestem. Po wojnie zamieszkał w Berlinie i wrócił do pracy w teatrze. Na początku lat 20. podjął współpracę z wytwórnią Froelich-Film GmbH, w której zrealizował swój debiutancki "Skarb" (1922). Jego filmowa kariera rozkwitła w połowie lat 20. Społeczne zacięcie, zmysł wnikliwej psychologicznej obserwacji oraz estetyczna innowacyjność sprawiły, że Pabst stał się prawdziwym pionierem społecznego i psychologicznego realizmu w kinie niemieckim, realizując takie produkcje z nurtu Neue Sachlichkeit (Nowej Rzeczowości) jak "Zatracona ulica (1925) z Gretą Garbo i Astą Nielsen, "Puszka Pandory" (1928) i "Dziennik upadłej dziewczyny" (1929) z Louise Brooks. Jego filmy ukazywały w aurze drapieżnej erotyki, nędzy i przestępczości skutki gospodarczego kryzysu w międzywojennych Niemczech. Reżyser był niezwykle wrażliwym obserwatorem i portrecistą kobiecej psychiki; odważnie analizował najbardziej palące obyczajowe i społeczne problemy swojego czasu. Czuły na nastroje epoki, w 1926 roku nakręcił nowatorskie formalnie "Tajemnice duszy" (1926) z Lili Damitą, inspirowane teoriami Freuda. W epoce filmu dźwiękowego także poświęcił się tematyce społecznej m.in. w antywojennych "Najeźdźcach" (1929), głośnej adaptacji Brechtowskiej "Opery za trzy grosze" (1931) i dramacie robotniczym "Braterstwo ludów" (1931). Choć w 1933 roku opuścił ojczyznę, to wojnę spędził w Niemczech, kręcąc filmy kostiumowe. Po wojnie, w ramach osobistego rozliczenia z niedawną przeszłością, zrealizował m.in. "Proces" (1948) o antysemityzmie i "Zdarzyło się to 20 lipca" (1955) o Adolfie Hitlerze.
Magdalena Bartczak
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll